بازنشستگان مخابرات همچنان چشمانتظار اجرای تعهدات قانونی

مجتبی کریمیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ با بیان اینکه بازنشستگان شرکت مخابرات ایران در استانهای مختلف، از جمله زنجان، با گذشت سالها از واگذاری این شرکت به بخش خصوصی، از اجرای ناقص آئیننامههای رفاهی و سکوت نهادهای مسئول گلایهمند هستند، اظهار کرد: «ریشه این اعتراضات به تعهداتی بازمیگردد که در فرآیند واگذاری مخابرات به بخش خصوصی در سال ۱۳۸۸ مقرر شده بود. طبق مصوبه هیأت وزیران در سال ۱۳۸۵ و آئیننامه ۸۹/۲۴ شرکت خریدار موظف به پرداخت مزایای رفاهی به شاغلان و بازنشستگان است.»
بیشتر بخوانید
وی افزود: «این مزایا تا آذرماه ۱۴۰۰ پرداخت میشد اما از دیماه همان سال بهطور ناگهانی متوقف شد. از سال ۱۴۰۱ دوباره پرداخت آغاز شد ولی با نرخ فریز شده سال ۱۴۰۰. این در حالی است که دستمزد مصوب قانون کار در سال ۱۴۰۴ حدود چهار برابر شده اما مزایای بازنشستگان تغییر نکرده است.»
با بیان اینکه در واکنش به این موضوع، شبستانی مدیرکل مخابرات استان زنجان با بیان اینکه تصمیمگیریها در این خصوص در سطح ملی انجام میشود، گفت: «ادارات استانی نقشی در پرداختها ندارند و بودجه و سیاستها از سوی شرکت مخابرات ایران در تهران تعیین میشود. ما صرفاً مجری مصوبات مرکز هستیم.»
وی همچنین تأکید کرد: صندوق بازنشستگی مخابرات خصوصی است و مشمول طرحهای حمایتی دولتی مانند همسانسازی حقوق نمیشود که این خود موجب تبعیض شده است.
چه نهادهایی باید پاسخ بدهند؟
کریمیان ادامه داد: توجه به ساختار حقوقی و مالی شرکت مخابرات و سوابق قانونی ثبتشده، برخی نهادها مسئول پیگیری و پاسخگویی به مطالبات بازنشستگان هستند شرکت مخابرات ایران (دفتر مرکزی)، هیأت مدیره شرکت مخابرات، کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین (سهامدار اصلی)، صندوق بازنشستگی مخابرات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان خصوصیسازی، سازمان بازرسیکل کشور، دیوان عدالت اداری، ادارهکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان زنجان، دفاتر نمایندگان مجلس استان زنجان و دفتر استانی ستاد اجرایی فرمان امام (سهامدار غیرمستقیم) است.
وی ادامه داد: اما سئوال اصلی این است، چرا کسی پاسخ نمیدهد؟ با وجود صراحت مصوبات قانونی و استمرار اعتراضات، نه شرکت مخابرات مرکزی به تعهدات خود عمل کرده، نه نهادهای نظارتی اقدام مؤثری انجام دادهاند و نه نمایندگان مجلس استان زنجان تاکنون موضع رسمی یا مطالبهگرانهای در اینباره داشتهاند.
عضو کانون بازنشستگان مرکزی مخابرات ایران گفت: سکوت نمایندگان مردم در قبال این نابرابری آشکار، پرسشبرانگیز است. آیا مطالبهگری از یک شرکت نباید اولویت یک نماینده باشد؟ و اگر بازنشستگان پس از دهها سال خدمت همچنان معترضاند، چه کسی باید صدای آنان را به گوش تصمیمگیران برساند؟
انتهای خبر/