آجر تا امید، نقشِ خیران مدرسهساز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ خیران مدرسهساز نقش بسیار مهمی در ارتقاء سطح آموزش و پرورش در جامعه ایفا میکنند. این نیکوکاران با سرمایهگذاری در ساخت و بهسازی فضاهای آموزشی، به دانشآموزان فرصتهای بیشتری برای یادگیری و رشد میدهند. آنها با شناسایی نیازهای مناطق محروم و همکاری با دولت و سازمانهای مربوطه، پروژههایی را اجرا میکنند که تأثیر مثبتی بر روی زندگی دانشآموزان دارد.
بیشتر بخوانید
این همکاریها نهتنها به بهبود شرایط آموزشی کمک میکند، بلکه احساس مسئولیت اجتماعی و همبستگی را در جامعه تقویت میکند. خیران با توجه به نیازهای واقعی دانشآموزان و مدارس، تلاش میکنند تا منابع خود را بهطور مؤثر و هدفمند صرف کنند. این رویکرد باعث میشود که دانشآموزان کمتربرخوردار نیز بتوانند از فرصتهای آموزشی مناسب بهرهمند شوند.
لزوم کمک شرکتهای بزرگ در مدرسهسازی
سعید خلجی، فرماندار ابهر، در گفتگو با خبرنگار موجرسا، خواستار بهروزرسانی شاخصهای توسعه در بخش آموزش از سوی مسئولان نوسازی استان شد و گفت: یکی از مشکلات ما در تخصیص منابع مالی به همین موضوع مربوط میشود که خواسته به حق مردم ابهر است.
وی همچنین به تقدیر از تلاشهای خیران و انسانهای بزرگ که ایثار را به معنای واقعی تعبیر کردهاند، پرداخت و یادآور شد: چندین پروژه به همت و تلاش خیران احداث شده که نشان میدهد در مسیر درستی قرار داریم و این موفقیتها نتیجه تلاشهای مدیران آموزش و پرورش است.
فرماندار ابهر با اشاره به شعار دولت مبنی بر نهضت مدرسهسازی، تأکید کرد: بسیاری از مدارس فرسوده شده و عمر مفید خود را از دست دادهاند و برخی نیاز به تعمیرات دارند. بنابراین، نیازمند اقدامات جدی خیران و دولت هستیم.
وی همچنین از تشکیل کارگروه ویژهای برای احصاء وضعیت تمام مدارس خبر داد و اظهار داشت: در خصوص ۶ مدرسه خیرساز ناتمام در شهرستان با خیران صحبت شده تا تمامی این مدارس تا پایان سال به بهرهبرداری برسند.
خلجی با توضیح اینکه هر اندازه خیران کمک کنند، دولت نیز چند برابر آن را حمایت خواهد کرد، افزود: بند ۲۰ ماده قانون برنامه توسعه هفتم فرصتی را برای خیران جهت شرکت در پروژههای نیمهتمام ایجاد کرده و خیران میتوانند ۳۰ تا ۵۰ درصد از مالیاتی که به دولت میدهند را کسر کنند.
وی با اشاره به صنعتی بودن شهرستان ابهر و دومین شهرستان برای پرداخت مالیات استان، تأکید کرد: با شرکتهای بزرگ صحبت شده تا پروژههای مدرسهسازی به سرانجام برسند.
فرماندار ابهر افزود: این کار خداپسندانه را نمیتوان قیمت گذاشت و امیدوارم برکت و سفره خیران در مسکن و مدرسه بیشتر شود.
وی بر لزوم همکاری و همیاری تمامی مجموعههای دولتی و خصوصی برای تکمیل پروژههای مدرسهسازی تأکید کرد و گفت: شعار وفاق ملی و نهضت مدرسهسازی باید شکل بگیرد.
فرسودگی مدارس حسینآباد و شریفآباد ابهر
سید داود ابراهیمی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابهر در گفتگو با خبرنگار موجرسا گفت: زمانیکه انسان به مرحلهای برسد که از حاصل زحمات خود بگذرد و در پیشرفت اهداف نسل آینده قدم بردارد یک رفتار کریمانه و سخاوتمندانهای است که باید به آن ارج نهاد.
وی با بیان اینکه مدارسی که خیران میسازند چراغی در راه تعلیم و تربیت روشن میکند که نقطه امید کودکان آیندهساز است، افزود: بر ما است که این افراد را الگو قرار داده و در راه قدم بگذاریم.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابهر با اشاره به اینکه نزدیک به یک قرن است در شهرستان ابهر مدرسه بنا نهاده شده است، تصریح کرد: با افزایش جمعیت ساختمانها و فضاهای آموزشی جوابگوی نیاز مردم نبود و نیاز فوری به احداث مدارس وجود داشت.
وی با تأکید بر اینکه ۱۳ پروژه خیرساز با پوشش ۲۵ هزار نفر در شهرستان ابهر احداث شده است، اظهار داشت: هفت پروژه خیرساز در دست احداث است که ۵ هزار نفر را در پوشش خود قرار میدهد.
ابراهیمی با توضیح اینکه ۳۲ هزار نفر دانشآموز در شهرستان ابهر مشغول به تحصیل هستند، متذکر شد: اکنون با توجه به قدیمی شدن ساختمانها و افزایش جمعیت فضاهای آموزشی جوابگو نبوده و هنوز امید ما به خیران است.
وی با بیان اینکه در برخی نقاط اصلا مدرسهای نبود، خاطرنشان کرد: با کمک خیران در شهرک گلشهر با قدمت دو دهه هیچ مدرسهای احداث نشده بود اکنون دبستان ۶ کلاسه در دو شیفت دخترانه و پسرانه احداث شد و ولی هنوز نتوانستیم دانشآموزان متوسطه را پوشش دهیم و در این مکان زمین نداریم و نیاز به کمک خیران است تا بتوانیم مدرسهای احداث شود.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابهر خاطرنشان کرد: شهرک گلسار و مصلی نیاز شدید به مدرسه دارند و در حسینآباد فرسوده بودن نیاز به نوسازی دارد و ناحیه شریفآباد در خصوص فضای آموزشی در مضیقه هستند.
وی اظهار داشت: در هیدج و صائینقلعه نیز خیران پای بوده و در ظرف چهار ماه ظرفیت خیرسازی را پر کردند ولی باز هم کمبود منابع مالی وجود دارد.
ابراهیمی بیان داشت: امیدواریم که بتوانیم شعار رئیس جمهور که همان توسعه عدالت تجهیزات مدرسه است را به عمل برسانیم و با کمک دستگاههای حامی و خیران بخشی از مشکلات را حل کنیم.
معرفی مناطق دارای مدارس فرسوده به خیران
ابراهیم دودانگه، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش شهرستان ابهر در گفتگو با خبرنگار موجرسا گفت: در حال حاضر، شهرستان ابهر با چالشهایی نظیر کمبود فضای آموزشی و فرسودگی مدارس مواجه است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ پروژه خیرساز در آموزش و پرورش شهرستان ابهر در حال بهرهبرداری یا احداث هستند، تصریح کرد: از این تعداد ۱۳ پروژه در سالهای گذشته افتتاح شده و هفت پروژه دیگر نیز در دست احداث هستند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش شهرستان ابهر با اشاره به اینکه این پروژهها شامل ساخت مدارس جدید و نوسازی فضاهای آموزشی موجود میشود که به ارتقاء کیفیت آموزش کمک شایانی خواهد کرد، تصریح کرد: سعی میشود مناطقی از شهر که با کمبود فضای آموزشی و مدارس فرسوده مواجه هستند را به خیران معرفی کنیم. این اقدام میتواند به شناسایی نیازهای واقعی جامعه کمک کند و خیران را در انتخاب پروژههای مناسب یاری رساند.
وی اظهار داشت: از خیران نیکاندیش مدرسهساز قدردانی کرده و از سایر خیران نیز دعوت میکنیم تا برای توسعه و نوسازی فضاهای آموزشی شهرستان همکاری کنند. دودانگه تأکید کرد: هرگونه مشارکت در این زمینه میتواند تأثیر مثبتی بر آینده تحصیلی دانشآموزان داشته باشد و به ارتقاء سطح آموزش در منطقه کمک کند. با توجه به اهمیت آموزش و نقش آن در توسعه جامعه، همکاری خیران میتواند به عنوان یک الگوی موفق در سایر شهرستانها نیز مطرح شود.
عدم هماهنگی بین دستگاهها در ساخت مدارس
سید رفیع کاظمی، مسئول مجمع خیران مدرسهساز هیدج، در گفتگو با خبرنگار موجرسا به تشریح فعالیتهای این مجمع از سال ۱۳۹۱ پرداخت و گفت: با توجه به چالشهای موجود در سیستم آموزشی هیدج، هدف اصلی تشکیل مجمع خیران مدرسهساز و مدرسهیار رفع این مشکلات و ارتقاء کیفیت آموزش در منطقه است.
وی به پروژههای عمرانی که مجمع در آنها مشارکت داشته، اشاره کرد و افزود: دو سال پیش سالن ورزشی شهید سلیمانی با اعتبار اولیه آموزش و پرورش در نقطه جنوبی شهر تکمیل شد.
مسئول مجمع خیران مدرسهساز هیدج با اشاره به اینکه این پروژه به عنوان یک مرکز ورزشی برای دانشآموزان و جوانان هیدج بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: این پروژه میتواند به تقویت روحیه همکاری و فعالیتهای گروهی کمک میکند.
وی از آغاز همکاری با اداره نوسازی برای ساخت یک مدرسه نه کلاسه خبر داد و بیان کرد: ۵۰ درصد از ساخت این مدرسه بر عهده مجمع بوده و ۵۰ درصد باقیمانده نیز توسط اداره نوسازی تأمین خواهد شد.
کاظمی بر اهمیت همکاری نزدیک با آموزش و پرورش تأکید کرد و یادآور شد: ما به آموزش و پرورش دین داریم و به عنوان یک فرهنگی بازنشسته، از نزدیک مشکلات را مشاهده میکنیم و تلاش میکنیم که در این راستا قدمی برداریم.
وی در ادامه با گلایه از ناهماهنگیهای موجود بین دستگاههای دولتی، بیان کرد: گاهی هزینههای گزافی برای تکمیل پروژهها صرف میشود و به دلیل این ناهماهنگیها، پول بیتالمال به هدر میرود.
مسئول مجمع خیران مدرسهساز هیدج تأکید کرد: باید یک برنامهریزی دقیق و هماهنگ بین نهادهای مختلف صورت گیرد تا بتوان از منابع مالی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.
وی با دعوت از دیگر خیران و اعضای جامعه برای مشارکت در فعالیتهای خیرخواهانه، اظهار داشت: امیدوار هستیم با همکاری همگان، بتوانیم شرایط آموزشی بهتری را برای دانشآموزان هیدج فراهم کنیم.
کاظمی خاطرنشان کرد: هر فرد میتواند نقشی در ساختن آیندهای بهتر برای نسلهای آینده ایفا کند و با همدلی و همکاری میتوان به اهداف بزرگتری دست پیدا کرد.
فعالیتهای خیران مدرسهساز نهتنها به ارتقاء سطح آموزش در مناطق محروم کمک میکند، بلکه آیندهای روشنتر برای نسلهای آینده رقم میزند. این افراد با فداکاری و تلاش خود، آثار خیر و نیکی را برای سالها در جامعه بهجا میگذارند و به ساختن جامعهای بهتر و پایدارتر کمک میکنند.
انتهای خبر/