سوادآموزی همراه با مهارتمحوری پیگیری میشود

علی حیاتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ با بیان اینکه رویکرد آموزشی در سوادآموزی از دانشمحور تغییر پیدا کرده و به سمت مهارتمحور میرود، گفت: این تغییر به منظور ارتقاء کیفیت آموزش و توانمندسازی خانوادهها در راستای نیازهای روز جامعه انجام میشود.
بیشتر بخوانید
وی افزود: هفته گذشته تفاهمنامهای در سطح کلان بین معاونت آموزش ابتدایی و معاونت سوادآموزی با حضور وزیر آموزش و پرورش به امضاء رسید. بر اساس این تفاهمنامه کلاسهای سوادآموزی برای اولیاء دانشآموزان بهعنوان مکملی برای کلاسهای مدارس ابتدایی برگزار خواهد شد.
معاون سواد آموزی ادارهکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه محور فعالیتهای سوادآموزی بر اساس سوادهای 12 گانه آموزشهای یونسکو است، تصریح کرد: این طرح شامل سواد عاطفی، رسانهای، زیستمحیطی و سایر موارد است که در سطح جهانی پیگیری میشود.
وی تأکید کرد: با توجه به زیستبوم و شرایط فرهنگی خاص کشور برنامههای آموزشی باید بومیسازی شوند. این بدین معناست که محتوای آموزشی متناسب با نیازها و ویژگیهای فرهنگی جامعه طراحی خواهد شد تا بتواند به بهترین نحو ممکن به نیازهای واقعی خانوادهها پاسخ دهد.
حیاتی با اشاره به اینکه هدف اصلی این رویکرد جدید توانمندسازی خانوادهها و ایجاد یک جریان آموزشی کاملتر برای دانشآموزان است، ابراز کرد: مدیران مدارس بهعنوان اولین مدرسان جامعه هدف سوادآموزی شناخته خواهند شد. اگر مدیر مدرسهای تشخیص دهد که اولیاء دانشآموزان نیاز به کمک در یکی از ۱۲ نوع سواد دارند، کلاسهای سوادآموزی تشکیل خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح خانوادهها نهتنها از نظر سواد علمی بلکه از نظر مهارتهای اجتماعی، عاطفی و رسانهای نیز توانمند خواهند شد. با همکاری نزدیک بین مدارس و خانوادهها میتوانیم به ایجاد یک جامعه آگاهتر و توانمندتر دست یابیم که در آن هر فرد بتواند نقش مؤثری در پیشرفت کشور ایفا کند.
معاون سواد آموزی ادارهکل آموزش و پرورش استان زنجان اضافه کرد: مدیران و معلمان با استفاده از تجربیات خود و شناخت نیازهای خانوادهها میتوانند برنامههای آموزشی مؤثری را طراحی کنند که به تقویت سواد علمی و همینطور به افزایش مهارتهای زندگی نیز کمک کند.
انتهای خبر/