شوراهای آموزش و پرورش بهطور کارآمد فعال شوند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ محسن صادقی روز یکشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام موسی کاظم و تبریک عید مبعث بر اهمیت شورای آموزش و پرورش بهعنوان مرجع تخصصی تعلیم و تربیت تأکید کرد و گفت: این شوراها باید بهطور کارآمد فعال شوند و بهصورت مسئلهمحور در نظام تصمیمگیری عمل کنند. ایجاد کارگروههای تخصصی و برگزاری جلسات ماهانه برای پیگیری تصمیمات قبلی میتواند به پیشرفت در حوزه آموزش و پرورش کمک شایانی نماید.
بیشتر بخوانید
وی همچنین به چالشهای تأمین منابع مالی اشاره کرد و افزود: نزدیک به یک هشتم از اعتبارات تخصیص یافته است. برای جبران این کمبود نیاز به یک جهش جبرانی وجود دارد، تا بتوان اعتبارات لازم را جذب کرد. همچنین این حوزه نیازمند مدیریت متمرکز است.
استاندار زنجان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی عدم شفافیت در تخصیص اعتبارات و نبود پاسخگویی در حوزه اجتماعی است، عنوان کرد: این حوزه نیازمند مدیریت متمرکز است تا بتواند بهخوبی به وظایف خود عمل کند.
وی با اشاره به کمبود فضای آموزشی بیان کرد: در شهرکهای گلشهر، زیتون، زنگان و کوینصر فضای آموزشی در حال حاضر نداریم و در این زمینه سازمان مسکن و شهرسازی باید به صورت فعالی ورود کند.
صادقی با اشاره به اینکه در مساکن ملی نزدیک به 40 مدرسه استاندارد نیازمندیم، تصریح کرد: ۷۳ مدرسه ۱۲ کلاسه مورد نیاز است. ادارهکل نوسازی و آموزش و پرورش باید بهصورت پروژهای پیگیری کنند تا عقبماندگیها جبران شود.
وی خواستار ارائه گزارش ماهانه از سوی سازمان مدیریت شد تا روند پیشرفتها و چالشها در حوزه آموزش و پرورش بهطور منظم بررسی شود. این اقدامات میتواند به بهبود وضعیت آموزشی در استان کمک کند و زمینهساز توسعه پایدار در این حوزه باشد.
در ادامه امیر عامریان معین استان، در امر نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزش و پرورش در راستای حل مشکل فضاهای آموزشی گفت: طرح شهید عجمیان بهعنوان یک برنامه دو ساله در کشور اجرا میشود که هدف آن بهسازی و شادابسازی فضاهای آموزشی است.
وی افزود: این طرح بهویژه در استان زنجان با شتابی قابلتوجهی در حال پیگیری است. در این استان ۲۲۵ مدرسه با ۸۴۲ کلاس درس تحت پوشش شادابسازی قرار گرفتهاند که نشاندهنده عزم جدی مسئولان برای ارتقاء کیفیت فضای آموزشی است.
معین استان در امر نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بررسی نیازهای آموزشی استان زنجان نشاندهنده وجود چالشهای خاصی در این حوزه است، عنوان کرد: مدارس کانکسی با بیش از ۱۰ دانشآموز و مدارس سنگی ناایمن در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
وی ادامه داد: برای رفع این مشکلات تمهیداتی از سوی سازمان نوسازی مدارس در حال بررسی و اجرا است. با این حال یکی از چالشهای اساسی استان وجود ۴۸۹ کلاس درس است که در حال حاضر تنها ۲۰ درصد از پیشرفت لازم را داشتهاند و با بحران مالی مواجه هستند. این وضعیت خطرناک میتواند به تعلیق پروژهها منجر شود و شرایط را بحرانیتر کند.
عامریان با اشاره به اینکه تخصیص منابع مالی به این پروژهها از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: اگر تخصیصها به تأخیر بیفتند، هزینهها بهطور چشمگیری افزایش مییابد و روند شادابسازی فضاهای آموزشی با مشکلات بیشتری روبهرو خواهد شد. اولویت اصلی استان باید تأمین فضاهای آموزشی باشد تا بتوان به نیازهای دانشآموزان پاسخ داد.
وی خاطرنشان کرد: تشکیل جلسات استانی و شهرستانی بهمنظور همفکری و بهرهبرداری از ظرفیتهای موجود ضروری است. این جلسات میتوانند بستری برای تبادل نظر و یافتن راهکارهای مؤثر برای حل مشکلات فضاهای آموزشی فراهم کنند. با همکاری و همدلی تمامی نهادها و سازمانها میتوانیم به موقع مشکلات را شناسایی و برطرف کنیم.
معین استان در امر نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پیشبینیهای لازم برای مساکن در حال ساخت نیز باید مدنظر قرار گیرد تا از ایجاد بحرانهای جدید جلوگیری شود، افزود: توجه به کیفیت فضاهای آموزشی و تأمین زیرساختهای لازم زمینهساز رشد و توسعه پایدار در نظام آموزشی کشور خواهد بود.
انتهای خبر/