ترافیک شهری چالشی بیپایان در زنجان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ ترافیک شهری یکی از معضلات اساسی در زندگی روزمره شهروندان است که تاثیر گستردهای بر کیفیت زندگی، محیطزیست و اقتصاد شهری دارد. رشد سریع شهرنشینی، افزایش جمعیت و گسترش بیرویه خودروهای شخصی از عوامل اصلی تشدید ترافیک هستند. شهرهای بزرگ، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، با زیرساختهای ناکافی و شبکههای حملونقل عمومی محدود رو به رو هستند که باعث افزایش تردد خودروها میشود. این پدیده باعث میشود که شهرها به طور مداوم با ازدحام و کندی حرکت مواجه شوند.
بیشتر بخوانید
علاوه بر اتلاف زمان، ترافیک شهری منجر به افزایش آلودگی هوا و آلودگی صوتی میشود که سلامت شهروندان را به خطر میاندازد. خودروهای متوقف در ترافیک حجم زیادی از گازهای گلخانهای و آلایندهها را وارد جو میکنند که یکی از عوامل اصلی گرمایش جهانی است. از سوی دیگر، صدای بوقهای ممتد و ازدحام خودروها موجب استرس و خستگی روانی در شهروندان میشود. این مسائل، به مرور زمان تأثير منفی بر سلامت جسمی و روانی مردم میگذارد و هزینههای درمانی را افزایش میدهد.
اقتصاد شهری نیز از ترافیک آسیب میبیند. تأخیر در تحویل کالاها، کاهش بهرهوری کارکنان و افزایش هزینههای سوخت، همگی از پیامدهای اقتصادی ترافیک شهری هستند. شرکتها و کسبوکارها به دلیل دیر رسیدن کارمندان یا کالاها دچار زیان میشوند و فرصتهای اقتصادی از بین میروند. این امر باعث میشود که رشد اقتصادی شهرها کند شود و انگیزه سرمایهگذاری کاهش یابد.
یکی از مهمترین راهکارهای کاهش ترافیک شهری، توسعه و گسترش سیستمهای حملونقل عمومی است. استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو، اتوبوسهای تندرو و خطوط دوچرخه میتواند به کاهش تعداد خودروهای شخصی در خیابانها کمک کند. همچنین ایجاد مسیرهای ویژه برای وسایل نقلیه عمومی، دوچرخهسواران و عابران پیاده، میتواند از ازدحام شهری بکاهد. استفاده از تکنولوژیهای هوشمند در مدیریت ترافیک نیز نقش مهمی در روانسازی جریان تردد دارد.
مدیریت و کاهش ترافیک از اولویتهای شهرداری است
سعید نجفی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر زنجان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری موجرسا با بیان اینکه ترافیک شهری یکی از چالشهای بزرگ در شهرهای پرجمعیت است که تأثیر مستقیم بر کیفیت زندگی شهروندان، مصرف سوخت و آلودگی هوا دارد، اظهار کرد: به همین دلیل، مدیریت و کاهش ترافیک از اولویتهای شهرداریها و دستگاههای مرتبط است.
وی با بیان اینکه اقدامات متعددی به منظور کنترل ترافیک و روانسازی عبور و مرور در دستور کار قرار گرفته است که از جمله مهمترین این اقدامات میتوان به توسعه سیستمهای هوشمند حملونقل و افزایش استفاده از فناوریهای نوین اشاره کرد، گفت: یکی از مؤثرترین روشها برای مدیریت ترافیک، استفاده از دوربینهای نظارتی و کنترل ترافیک است. این دوربینها علاوه بر ثبت تخلفات رانندگی، به شناسایی گلوگاههای ترافیکی کمک میکنند و دادههای ارزشمندی در اختیار برنامهریزان شهری قرار میدهند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر زنجان عنوان کرد: بر اساس گزارشها، اطمینان از عملکرد صحیح و فعال بودن دوربینهای نصب شده در نقاط مختلف شهر از جمله اولویتهای شهرداری است. در حال حاضر، دوربینهای فعلی به طور منظم بررسی شده و با متخلفان به صورت جدی برخورد میشود.
وی با اشاره به اینکه به منظور افزایش پوشش نظارتی، تعدادی دوربین جدید خریداری شده و در حال نصب است، تأکید کرد: این دوربینها بهصورت مستقیم تحت نظارت شهرداری و سایر نهادهای مسئول قرار دارند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر زنجان بیان کرد: برای کاهش ترافیک و جلوگیری از ازدحام در نقاط حساس، مطالعات گستردهای بر روی مسیرها و تقاطعهای پرتردد صورت گرفته است.
نجفی ادامه داد: چندین نقطه کلیدی مانند تقاطع نصر، چهار راه معلم، اسلامآباد، بلوار زیتون و برخی دیگر، بهعنوان گرههای ترافیکی شناسایی شدهاند. این نقاط در حال حاضر توسط مشاوران در حال بررسی و ارائه راهکارهای لازم برای ساماندهی هستند.
وی اضافه کرد: پس از اتمام بررسیها، نتایج و پیشنهادات به شورای استان ارسال خواهد شد تا در صورت تصویب، اقدامات اجرایی آغاز گردد. این فرآیند نه تنها به کاهش بار ترافیکی کمک میکند، بلکه باعث افزایش ایمنی معابر شهری نیز میشود.
نجفی ابراز کرد: یکی دیگر از محورهای اصلی در مدیریت ترافیک، توسعه حملونقل عمومی و ترغیب شهروندان به استفاده از آن است. ایجاد و توسعه خطوط ویژه اتوبوسرانی و بهرهبرداری از اتوبوسهای جدید میتواند بهعنوان راهکاری پایدار برای کاهش تردد خودروهای شخصی و در نتیجه کاهش ترافیک مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: خطوط ویژه باعث میشود که اتوبوسها با سرعت بیشتری حرکت کنند و زمان سفر شهروندان کاهش یابد که این امر به افزایش رضایت عمومی و استقبال بیشتر از وسایل نقلیه عمومی میانجامد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر زنجان عنوان کرد: برنامههای بلندمدتی نیز برای کنترل ترافیک شهری تدوین شده است. این برنامهها شامل توسعه زیرساختهای حملونقل، بهبود فرهنگ رانندگی و استفاده از سیستمهای هوشمند برای مدیریت ترافیک به صورت لحظهای است.
نجفی ادامه داد: ایجاد پلهای هوایی، زیرگذرها و توسعه مسیرهای دوچرخهسواری از دیگر اقدامات مهمی است که میتواند در درازمدت تأثیر چشمگیری بر کاهش ترافیک داشته باشد.
در مجموع، مدیریت ترافیک شهری نیازمند همکاری همهجانبه نهادهای مختلف و مشارکت فعال شهروندان است. هرچند اقدامات فعلی گامی مؤثر در جهت بهبود وضعیت ترافیکی محسوب میشود، اما برای دستیابی به نتایج پایدار، لازم است که این اقدامات به صورت مستمر ادامه یابد و با برنامهریزی دقیق و استفاده از فناوریهای نوین همراه شود.
ترافیک درون شهری یکی از معضلات بزرگ است
حبیب موسوی، رئیس پلیس راهور استان زنجان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری موجرسا با بیان اینکه ترافیک درون شهری یکی از معضلات بزرگ شهرهای در حال توسعه مانند زنجان است که نهتنها باعث اتلاف وقت شهروندان میشود، بلکه تأثیر منفی زیادی بر کیفیت زندگی، محیط زیست و سلامت افراد دارد، اظهار کرد: این مشکل بهعوامل متعددی از جمله رشد جمعیت، افزایش تعداد خودروها، توسعه نامتوازن شهری و عدم وجود زیرساختهای کافی است.
وی با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی ترافیک در هسته مرکزی شهر زنجان، تمرکز فعالیتهای اقتصادی، درمانی و خدماتی در این منطقه است، ادامه داد: بازارهای سنتی، پاساژها، مطبهای پزشکان و داروخانهها عمدتاً در مرکز شهر قرار دارند و این امر باعث میشود که روزانه حجم زیادی از خودروها به سمت این مناطق حرکت کنند.
رئیس پلیس راهور استان زنجان عنوان کرد: بسیاری از مطبهای پزشکان فاقد پارکینگ اختصاصی هستند و این موضوع سبب پارک دوبله و تجمع خودروها در اطراف این مراکز میشود که به نوبه خود گرههای ترافیکی ایجاد میکند.
وی با بیان اینکه پلیس راهور اقدامات مختلفی از جمله کنترل دوربینها در نقاط پرتردد و حضور فیزیکی در ساعات اوج ترافیک را برای مدیریت این وضعیت انجام داده است، ابراز کرد: با این حال، رفع کامل مشکل ترافیک نیازمند همکاری و همفکری مردم است.
رئیس پلیس راهور استان زنجان افزود: پرهیز از استفاده غیرضروری از خودروهای شخصی، استفاده از حمل و نقل عمومی و تشویق به پیادهروی یا دوچرخهسواری میتواند نقش مؤثری در کاهش حجم ترافیک داشته باشد.
موسوی تأکید کرد: افزایش پارکینگهای عمومی در نزدیکی مراکز پر رفتوآمد و انتقال تدریجی مطبهای پزشکی و دفاتر خدماتی به مناطق کمتراکمتر میتواند در درازمدت به بهبود وضعیت کمک کند.
وی اضافه کرد: توسعه حمل و نقل عمومی با افزایش تعداد اتوبوسها و تاکسیهای خطی از جمله راهکارهای اساسی برای کاهش ترافیک است.
رئیس پلیس راهور استان زنجان بیان کرد: ترافیک شهری معضلی است که حل آن نیازمند برنامهریزی جامع، هماهنگی بین بخشی و مشارکت فعال شهروندان است. با رویکردی جامع و آیندهنگر میتوان زنجان را به شهری با ترافیکی روانتر و محیطی آرامتر تبدیل کرد.
ترافیک شهری مسئلهای چندوجهی است که نیازمند راهکارهای جامع و همزمان در حوزههای مختلف است. توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی، بهرهگیری از فناوریهای نوین و تغییر نگرش عمومی نسبت به استفاده از خودروهای شخصی میتواند تأثیر بهسزایی در کاهش ترافیک داشته باشد. اگرچه این چالشها پیچیدهاند، اما با برنامهریزی و همکاری مسئولان و شهروندان، میتوان به شهری روانتر، سالمتر و پایدارتر دست یافت.
انتهای خبر/