زنگ خطر در جاده دندی به تکاب
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ راههای ارتباطی نقشی حیاتی در توسعه و پیشرفت جوامع ایفا میکنند، جادهها و مسیرهای مناسب نه تنها به رونق اقتصادی کمک میکنند بلکه امکان دسترسی به خدمات مختلف را فراهم کرده و باعث افزایش امنیت عمومی میشوند. از سوی دیگر، زیرساختهای مناسب در بخش راهها میتواند مسیرهای بزرگ را در پیش بگیرند.
بیشتر بخوانید
شهرستان ماهنشان یکی از مناطق محروم کشور است که سالها از مشکلات زیرساختی، بهویژه در حوزه راههای ارتباطی رنج میبرد، جادههای قدیمی و فرسوده این شهرستان دیگر پاسخگوی روزافزون نیاز مردم و شرایط امروزی نبوده و آسفالتهای ترکخورده و مسیرهای ناایمن باعث میشود که افراد با سفر در این جادهها با خطر همسفر شده و این وضعیت نه تنها رفت و آمد را کند میکند، بلکه حمل و نقل و محصولات کشاورزی و دامی که سهم بزرگی از اقتصاد این منطقه را تشکیل میدهد، آن را نیز با مشکل مواجه میکند.
از سوی دیگر، مشکلات موجود در راههای این شهرستان هر ساله باعث بروز موارد متعددی از تصادفات میشود.
این تصادفات نه تنها به خودروها و اموال آسیب میرساند، بلکه جان بسیاری از هموطنان را نیز میگیرند و خانوادههای بسیاری در این منطقه به دلیل تصادفات جادهای عزیزان خود را از دست دادهاند که این امر درد و رنج بسیار زیادی را به دنبال دارد.
بهبود راههای ارتباطی نه تنها میتواند از بروز این حوادث تلخ جلوگیری کند، بلکه زمینهساز پیشرفت اقتصادی و اجتماعی نیز خواهد بود.
با ایجاد جادههای استاندارد و تغییر مسیرهای موجود، میتوان امنیت سفر را افزایش داد و همچنین فرصتهای اقتصادی بیشتری را برای مردم این منطقه فراهم کرد، مسیرهای مناسب میتوانند زمینه را برای سرمایهگذاری در بخشهای مختلف از جمله گردشگری، کشاورزی و صنعت ارائه کنند و به بهبود شرایط زندگی مردم کمک شایانی داشته باشند.
از مقامات و نهادهای مربوط انتظار میرود که به مشکلات این شهرستان توجه ویژهای داشته باشد.
بودجه و اجرای پروژههای عمرانی در حوزه راهسازی میتواند گامی در جهت رفع محرومیت از ماهنشان باشد و این شهرستان با وجود تعداد بالایی از مکانهای طبیعی و انسانی بالا، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
رفع مشکلات جادهای میتواند این منطقه را از انزوا خارج کرده و آن را به مسیر پیشرفت برساند.
در این بین مسیر دندی به تخت سلیمان که مسیری معدنخیز بوده و محل تردد وسیلههای سنگین با بار مواد معدنی است آسفالت جاده از بین رفته و تردد با مشکل مواجه بوده که نیازمند رسیدگی است تا مانع ایجاد حوادث شود.
برنامههای توسعه جادههای معدنی ماهنشان
فرهاد لطفی، سرپرست فرمانداری ماهنشان در گفتگو با خبرنگار ماهنشان گفت: برای آسفالتکشی و لکهگیری جادهها، شرایط آب و هوایی باید مساعد باشد تا کار به درستی انجام شود.
وی با بیان اینکه تغییرات جوی و شرایط نامساعد، مانند بارندگی و پایین آمدن دما میتواند تأثیر زیادی بر کیفیت داشته باشد و باعث ایجاد مشکلاتی در اجرای این پروژهها شود، افزود: به همین دلیل، برای انجام آسفالتکشی و لکهگیری باید از فصول و روزهای خشک و معتدل استفاده کرد تا بهطور کامل و با بهترین حالت عمل کند.
سرپرست فرمانداری ماهنشان با بیان اینکه در این راستا، اداره راه شهرستان ماهنشان برای سال آینده برنامههای ویژه در نظر دارد، عنوان کرد: یکی از این برنامهها، اجرای روکشآسفالت و لکهگیری در جادههای این شهرستان در بهبود کیفیت راهها و ارتقاء ایمنی جادهها انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: در این پروژهها، توجه ویژهای به جادهها و مسیرهای تردد و آسیبپذیری که باعث بروز مشکلات ناشی از ترکها و خرابیها میشود.
لطفی با اشاره به اینکه همچنین، اداره راه ماهنشان به تعریض جادهها نیز توجه دارد، اظهار کرد: پروژه تعریض جادهها بهویژه در مسیر دندی به تکاب یکی از اهداف اصلی برنامههای سال آینده است.
وی خاطرنشان کرد: این پروژه با هدف بهبود وضعیت ترافیکی و افزایش حمل و نقل جادههاست تا تردد وسایل نقلیه بهویژه در فصول پربارندگی و فصلهای شلوغ انجام میشود.
سرپرست فرمانداری ماهنشان گفت: از دیگر برنامههای اداره راه شهرستان ماهنشان، این است که به مسیرهای منتهی به معادن رسیدگی می شود، این مسیرها به دلیل تردد سنگین ماشینآلات معدنی نیاز به توجه ویژه دارند که لگهگیری، آسفالتکشی و تعریض جاده نیز جزو اقدامات خواهد بود.
لگهگیری جادههای فرسوده ماهنشان
محمد جعفری، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان ماهنشان در گفتگو با خبرنگار موجرسا گفت: این جاده جزو جادههای فرسوده استان است.
وی با اشاره به اینکه خرابیهای گستردهای که این جاده دارد، در فصل بهار و تابستان سال گذشته و جاری، مورد لکهگیری آسفالتی قرار گرفته است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان ماهنشان خاطرنشان کرد: علیرغم لکهگیری جاده مذکور بدلیل اضمحلال روسازی، بهویژه پس از بارندگیهای فصلی، خرابیهای موضعی و وسیع دیگری ایجاد میشود.
وی بیان کرد: در سال جاری در حدود ۵۰۰ تُن آسفالت با اعتباری بیش از ۱.۵ میلیارد تومان برای لکهگیری این محور هزینه شده است.
جعفری با اشاره به اینکه با توجه به لزوم اجرای روکش آسفالتی با دیتایل متناسب با شرایط این منطقه، مطالعات فنی لازم صورت گرفته، اظهار کرد: جذب اعتبار اجرای آن که بیش از ۶۰ میلیارد تومان برآورده شده و در دست پیگیری است تا پس از تحقق آن در سال ۱۴۰۴ مورد اجرا قرار گیرد.
تصادفات از ۳ عامل نشات میگیرند
مهدی میناخانی، جانشین پلیسراه استان زنجان در گفتگو با خبرنگار موجرسا گفت: تصادفات رانندگی از سه عامل اصلی یعنی خطای انسانی، شرایط راه و وسایل نقلیه تاثیر میپذیرند.
وی افزود: در برخی از مسیرها، علاوه بر خطای انسانی، مشکلات هندسی و وجود نقاط حادثهخیز بهطور قابلتوجهی نقش دارند، اینها نقاطی هستند که بهعنوان نقاط حادثهخیز شناخته میشوند.
جانشین پلیسراه استان زنجان با بیان اینکه برای رفع این مشکلات و نقاط حادثهخیز نیاز به صرف هزینههای کلان است، بیان کرد: نقاطی که تصادفات مکرری در آنها رخ میدهد، به اداره راهداری گزارش میشوند، در صورت وجود اعتبار، این اداره برای رفع مشکلات اقدامات لازم را انجام میدهد.
وی یادآور شد: برخی از مناطقی که پرتگاه و یا نقاط پرخطر هستند و موارد بسیاری تصادف در آنها رخ میدهد، نیازمند نصب گاردریل، احداث ایستگاهگیر، اجرای روکش آسفالت و دپوی خاک هستند که این اقدامات تاثیر بهسزایی در کاهش کاهش و افزایش ایمنی جادهها دارند.
میناخانی با اشاره به اینکه در مجموع، برای کاهش تصادفات علاوه بر فرهنگسازی و کاهش خطای انسانی، باید به رفع نواقص جادهای و بهبود کیفیت وسایل نقلیه نیز توجه شود و شناسایی و اصلاح نقاط حادثهخیز میتواند نقش مهمی در کاهش حوادث داشته باشد.
وضعیت نامناسب آسفالت جاده دندی به تکاب، ایمنی رانندگان و مسافران را تهدید میکند. افزایش تعداد تصادفات در این محور، ضرورت بازسازی و تعمیر اساسی آن را بیش از پیش آشکار میسازد.
انتهای خبر/