لزوم نهادینه شدن فرهنگ آرامسازی ترافیکی شهرها
محسن برجی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ با بیان اینکه در برنامه پنج ساله شهرداری این به صراحت بیان شده که سرعت در شبکه معابر شهری بایستی کاهش پیدا کند، گفت: این برعکس تفکری است که اعتقاد به اجرای پروژههای متعدد عمرانی و ترافیکی در جهت تلاش برای بالا بردن حداکثر سرعت خودروها در شبکه معابر است.
بیشتر بخوانید
وی تأکید کرد: تفکری که شاید سالها پیش نخبگان حوزه ترافیک به آن رسیده بودند، امروزه عمومیتر شده است و بسیاری از دستاندرکاران و تصمیمگیران به آن گرایش پیدا کردهاند.
کارشناس ارشد مدیریت شهری گفت: بسیاری دریافتهاند که روانسازی ترافیکی همیشه نمیتواند راهحل خوبی برای رفع مشکل ترافیک باشد بلکه باید بتوانیم فرهنگ آرامسازی ترافیکی در شهر و احترام به انواع مختلف حمل و نقل را در شهر به رسمیت شناخته و نهادینه کنیم.
وی با بیان اینکه باید به این نکته توجه داشته باشیم که شبکه معابر شهری برای عموم مردم بوده و فقط شامل خودروها نمیشود، تصریح کرد: راهبردی که در سالهای گذشته تعریف شده بر اساس خودرومحوری بوده و براساس این راهبرد شهر و بافت شهری را دچار دستکاریهای عجیب و غریب کردهایم و تنها دستاورد همین بوده که خودرو سریعتر حرکت کند و در نهایت به همین دستاورد هم بهطور کامل نرسیدهایم و همه این تجربیات به مدیران و کارشناسان ثابت کرد نیاز به تغییر راهبرد در حیطه ترافیک یک نیاز انکارنشدنی است.
برجی یادآور شد: نیاز به برنامهریزی برای ایجاد تعادل میان بسترسازی برای خودروهای شخصی، عابرپیاده و حمل و نقل عمومی در شهر یک امر جدی و لازم است.
وی عنوان کرد: به جای تمرکز صرف بر راهکارهای فنی، باید بر تغییر نگرش و رفتار شهروندان تمرکز کنیم. ترویج فرهنگ احترام به قوانین رانندگی، استفاده از حمل و نقل عمومی و احترام به عابران پیاده، گامی مهم در این راستا است.
کارشناس ارشد مدیریت شهری با توضیح اینکه نباید تنها به خودرو شخصی تکیه کنیم، متذکر شد: توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی، دوچرخهسواری و پیادهروی و تشویق مردم به استفاده از این روشها، میتواند به کاهش بار ترافیک کمک شایانی کند.
انتهای خبر/