logo
امروز : جمعه ۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۱
[ شناسه خبر : ۴۱۴۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
دبیر نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی عنوان کرد:

لزوم انتشار واقعیت‌های لبنان و غزه در شبکه‌های اجتماعی

لزوم-انتشار-واقعیت‌های-لبنان-و-غزه-در-شبکه‌های-اجتماعی
دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی از تمام مدافعان انتشار حقیقت و آزادی‌خواهان درخواست کرد که با انتشار وسیع واقعیت‌های لبنان و غزه به زبان‌های بین‌الملل در شبکه‌های اجتماعی، به کمک مظلومان و مسلمانان این مناطق بروند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، احمد کارخانه در نشست زنده با موضوع اخبار جعلی و فریب افکار عمومی در جنگ روایت‌ها، با اشاره هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی تصریح کرد: در حالی که در هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی از دوم تا نهم آبان‌ماه قرار داریم که مدعیان زبانی سواد رسانه‌ای از بازگویی جنایات و کشتار مظلومانه هزاران کودک و نوزاد و جمع زیادی از بانوان در نوار غزه و لبنان سر باز می‌زنند.

بیشتر بخوانید

 دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی گفت: روایت نادرست این روزهای جهان، تلاش بر پوشاندن بخش عظیمی از اتفاقات هولناک و هراسان واقعی جهان امروز است و سواد رسانه‌ای به ما کمک می‌کند تا به‌ صورت آگاهانه و انتقادی با رسانه‌ها و منابع اطلاعاتی برخورد و از آنها به نحو مؤثر استفاده کنیم.

وی افزود: سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی ما را قادر می‌سازد تا پیام‌ها و اطلاعات خود را در قالب‌های مناسب برای جامعه اطلاعاتی تولید و به اشتراک بگذاریم.

کارخانه با اعلام آمادگی برای برگزاری کلاس‌های سواد رسانه در هر نقطه از ایران، اعلام کرد: نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی در سازمان فضای مجازی بسیج با همیاری و همدلی بیش از ۳ هزار مدرس و مربی سواد رسانه‌ای، آمادگی ارائه آموزش‌های سواد رسانه‌ای به عموم ملت ایران در سراسر کشور دارند؛ لذا از مردم در هر نقطه درخواست می‌شود که از پایگاه بسیج درخواست برگزاری کلاس‌های حضوری و یا مجازی دوره‌های سواد رسانه‌ای را داشته باشند.

معاون تربیت و آموزش سازمان فضای مجازی بسیج ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون بیش از ۱۰ میلیون نفرساعت کلاس آموزش سواد رسانه‌ای به شکل مجازی و حضوری در سراسر کشور برگزار شده است که امیدواریم این روند تا پایان سال ادامه یابد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی گفت: در حال حاضر جنگ روانی و ترکیبی پیچیده‌ای در جریان است و ما شاهد یک جنگ ترکیبی هستیم که علیه محور مقاومت راه افتاده است.

دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: غربی‌ها طی یک تقسیم کار، اتاق فکر نظامی، امنیتی، رسانه‌ای و فرهنگی تشکیل داده‌اند و هم‌وزن توان نظامی و لجستیکی‌شان در میدان رسانه نیز فعال‌اند.

کارخانه به اشاره به اینکه روایت‌ها مسیر تحولات را می‌سازند و رسانه‌ها می‌توانند نقش عمده‌ای در تقویت و تعمیق شکاف‌های اجتماعی ایفا کنند، به‌گونه‌ای که می‌توانند راه را برای جنایات وحشیانه وحشتناک هموارتر کنند. توضیح داد: امروز جنگ، جنگ روایت‌هاست و اینکه چگونه باید روایت شود.

وی افزود: شاید در ابتدا رسانه‌های صهیونیستی روی حمله ۷ اکتبر و گروگان‌ها مانور دادند تا مردم فلسطین را جنایت‌کار معرفی کنند؛ ولی دنیا چنین چیزی را نپذیرفت و اکنون تمام دنیا فهمیده که غزه پیش‌ازاین حمله و در طول تاریخی دراز در حکم یک زندان واقعی بود و اعتراضاتی که در سراسر دنیا علیه رژیم صهیونیستی می‌شود، برگرفته از همین روایت‌هاست.

وی اضافه کرد: رژیم صهیونیستی می‌گوید؛ «غزه، آباد بود و جنگی وجود نداشت، اما حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ جنگ را آغاز کرد» باید بدانیم این منازعه حتی از ۱۹۱۸ و سپس ۱۹۴۸ میلادی آغاز شده است؛ لذا وقت آن رسیده است که رسانه‌های بزرگ جهان باید به وجود معیارها و استاندارهای دوگانه در پوشش خبری و قربانیان باارزش و بی‌ارزش اعتراف کنند.

کارخانه بیان داشت: یک شبکه آمریکایی حدود ۸۰ نفر خبرنگار به بیروت اعزام کرده است. فرانسوی‌ها با نفوذی که در لبنان دارند، دست‌به‌قلم شده‌اند و با تولید محتوا خط اسرائیل را در پیش گرفته‌اند و با فتنه‌انگیزی در جبهه مقاومت و شایعه‌پراکنی می‌خواهند افکار عمومی را مسموم و القا کنند که ایران حزب‌الله و لبنان را رها کرده و حتی با طرح اتهامات دروغین بنیان همدلی دو ملت ایران و لبنان را سست کنند.

وی افزود: روزهای اول جنگ بیروت پس از ماجرای انفجار پیجرها تعداد خبرنگاران خارجی زیاد شدند؛ اما پس از شهادت سید حسن نصرالله تعداد بیشتری از برنامه‌سازان و مستندسازان به اینجا آمدند. از ایران هم مستندسازان و برنامه‌سازان صدا و سیما هم به لبنان رفته‌اند که امیدوارم این گروه‌ها بتوانند آورده مناسبی به جریان روایتی جنگ اضافه کنند.

کارخانه با بیان اینکه روایت‌های صادقانه رمز موفقت در پوشش رسانه‌ای این روزها است، تصریح کرد: برخلاف سانسور شدید رژیم صهیونیستی درباره تلفاتش در این جنگ، حماس از ابتدا تعداد شهدایش را اعلام کرد و این نگاه صادقانه دنیا را متوجه عمق جنایت رخ‌داده کرد، در لبنان نسبت به فلسطین اوضاع متفاوت است. تمرکز بر روی مناطق شیعه‌نشین است و بعد از انفجار پیجرها و شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان، تمرکز رسانه‌ها روی محور مقاومت بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون در لبنان نیز اخبار کذب بسیاری از سوی رژیم غاصب نظیر به‌شهادت‌رسیدن برخی سران مقاومت منتشر می‌شود تا واکنش حزب‌الله را بگیرند، اذعان داشت: نیاز اکنون مخاطب تحلیل و بررسی وقایع است تا خط فکری او را به سمت جبهه مقاومت امیدوار کند. این کمبود در ترکیب رسانه‌ای مقاومت مشهود است. به طور مثال، ارتش اسرائیل یک هفته تلاش کرد روستایی را در جنوب لبنان بگیرد؛ اما نتوانست. این موضوع می‌تواند به‎تنهایی نمادی از مقاومت حزب‌الله باشد؛ اما به دلیل عدم تحلیل و نگاه کارشناسی، این استیصال رژیم صهیونیستی دیده نشد. به‌جایش، آن‌ها اگر این روستا را می‌گرفتند، از توان نظامی‌شان کلی محتوا تولید کرده بودند.

لزوم حضور برنامه‌سازان و مستندسازان در لبنان و غزه

دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی گفت: در این جنگ روایت‌ها، ما باید به قدرت رسانه‌ها و عکاسی در ثبت واقعیت‌ها و بیان صدای مظلومیت‌ها توجه کنیم. از این رو، حفظ و حمایت از حقوق خبرنگاران و همچنین دسترسی به اطلاعات دقیق و آزاد، برای روشن‌سازی و درک درست از وقایع جهانی ضرورت دارد.

وی با اشاره به اینکه واقعیت‌ها باید ثبت شوند، نه‌تنها به‌خاطر حفظ تاریخ، بلکه به‌خاطر آینده‌ای که بر اساس حقیقت و شفافیت ساخته خواهد شد، توضیح داد: برای نخستین‌بار مشاهده می‌شود که در جوامع به‌اصطلاح دموکراتیک غرب، تحت‌تأثیر آنچه در غزه می‌گذرد، شکاف عمیقی بین ملت‌ها و افکار عمومی با دولت‌ها و سیاست‌های آنها پدیدآمده است.

کارخانه گفت: رسانه بزرگ جهانی همراه با صهیونی و رژیم کودک‌کش در جهان به مخابره محتوا مشغول‌اند و صرفاً انسان رسانه هستند که می‌توانند صدای خود را در جهان به یکدیگر برسانند؛ لذا باید به زبان‌های مختلف بین‌المللی واقعیت‌های فلسطین و لبنان را بازگو کنیم. همان‌طور که رسانه‌های خرد موجب پیروزی انقلاب اسلامی ایران شدند با شبکه‌های اجتماعی نیز مردم جهان از این جنایات آگاه خواهند شد.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر