logo
امروز : جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۸:۰۴
[ شناسه خبر : ۴۱۲۴۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
کمبود معلم معضل ادامه‌دار روستاها؛

تنها مدرسه روستای میموندره حال خوشی ندارد

تنها-مدرسه-روستای-میموندره-حال-خوشی-ندارد
در روستای میموندره به‌دلیل مهاجرت اهالی به شهر ابهر، ظرفیت کلاس‌های مدرسه به حد نصاب نرسیده و برای ۶ کلاس درس فقط دو معلم به‌کارگیری شده است که این موضوع گلایه‌مندی دانش‌آموزان و والدینشان را در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ به دلیل نبود برخی امکانات در روستاها اهالی به شهرها مهاجرت می‌کنند، به طوری که در شهر ابهر نیز این شرایط وجود دارد و کمبود امکانات در سیستم آموزشی باعث شده تا این شهر پذیرای دانش‌آموزان روستاهای مختلف سطح شهرستان شود.

بیشتر بخوانید

در یک مثال عینی، نبود معلم اختصاصی برای هر پایه درسی در روستای میموندره، یکی از مهم‌ترین کمبودهای تنها مرکز آموزشی این روستاست که گلایه‌مندی شدید والدین و دانش‌آموزان را در پی داشته است، به دلیل ضعف در سیستم آموزشی اغلب خانواده‌ها به شهر مهاجرت کرده‌اند، همین امر باعث شده تا تعداد دانش‌آموزان باقی مانده در روستا به حد نصاب نرسد، برای ۶ کلاس درس فقط دو معلم به‌کارگیری شده است و این مسئله موجب شده برخی والدین فرزندان خود را در مدارس شهری ثبت‌نام‌ کنند.

لل

برخی دانش‌آموزان در مدارس شهری ثبت‌نام‌ می‌کنند

محمدرضا میرزایی، فعال اجتماعی در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: به‌کارگیری دو معلم برای ۶ کلاس با معیار و استاندارد محلی، استانی، کشوری و جهانی هم‌خوانی ندارد، کمبود معلم و تشکیل کلاس‌های درس پایه مشترک به کم بودن تعداد دانش‌آموزان بر‌می‌گردد.

وی علت کم بودن دانش‌آموزان روستا را کاهش شدید زاد و ولد در سطح روستا  و ثبت‌نام برخی دانش‌آموزان در مدارس ابهر عنوان کرد و افزود: در رابطه با علت دوم باید به خانواده‌ها حق داد، زیرا خانواده نمی‌تواند دست روی دست بگذارد و آینده فرزندش در دروس پایه‌ای که یک معلم برای سه کلاس تدریس می‌کند تباه کند ولی از نظر عرفی هم نمی‌شود قبول کرد که افراد توانگر فقط به فکر آینده فرزندان خودشان باشند.

این فعال اجتماعی تصریح کرد: اگر کل دانش‌آموزان در مدرسه روستا حاضر باشند تعداد محصلان به مرز استاندارد نزدیک خواهد شد و آن‌وقت آموزش و پرورش برای هر پایه معلم اختصاصی اعزام خواهد کرد و ما می‌توانیم از پیشرفت تحصیلی و جمعی نونهالان روستا لذت ببریم‌.

وی با توضیح اینکه علت اولیه و مهم  کمبود دانش‌آموز در تنها مدرسه روستا کاهش شدید نرخ باروری و فرزندآوری توسط زوج‌ها و کاهش شدید جمعیت در طول سال‌های گذشته و مهاجرت افراد به شهر، متذکر شد: اگر مسئولان روستا و مراکز بهداشتی و درمانی روستا برنامه‌های کاربردی، تشویقی، آگاهی‌بخشی، تبلیغی و آینده‌نگرانه‌ای داشتند شاید اینک شاهد چنین شرایطی نبودیم.

میرزایی با تأکید بر اینکه مشکل اصلی روستا که آب آشامیدنی است، اگر در سال‌های گذشته حل و فصل می‌شد بیش‌تر ساکنان از مهاجرت به شهر منصرف می‌شدند، اظهار داشت: برخی از مهاجران نبود امکانات‌ اولیه زندگی، پایین بودن امکانات آموزشی، فرهنگی و ورزشی را مهم‌ترین دلیل کوچ خود بیان می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه توسعه و آبادانی روستا فقط با جدول‌گذاری و آسفالت محقق نمی‌شود، بیان داشت: جمعیت روستا بهترین سرمایه و پتانسیل برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها است،  در دو دهه اخیر برای حفظ جمعیت روستا کوچک‌ترین اقدامی صورت نگرفته است بلکه در تسریع مهاجرت‌ها از روی آگاهی و ناآگاهی تفکراتی حاکم بوده که تأثیر منفی خود را  نشان داده است.

ژژ

تعداد دانش‌آموزان روستا کم‌ است

داود مرادی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ابهر در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: طبق دستورالعملی که از سوی وزارتخانه آموزش و پرورش ارسال شده عمل می‌شود و در مدرسه شهید مردانی روستای میموندره تعداد کل دانش‌آموزان ۳۳ نفر هستند و دو کلاس سه پایه تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه طبق دستورالعمل در یک مدرسه با ۸۵ دانش‌آموز یک مدیر و آموزگار با پنج کلاس فعالیت خواهند داشت، افزود: با این تعداد مدیر هم به دانش‌آموزان درس خواهد داد ولی اگر تعداد به ۸۶ نفر برسد مدیر مستقل خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ابهر با اشاره به اینکه در روستای میموندره بسیاری از خانواده‌ها فرزندان خود را در مدارس شهری ثبت‌نام‌ می‌کنند، تصریح کرد: این امر باعث کاهش تعداد دانش‌آموزان شده و طبق دستورالعمل تعداد معلم کم‌تری به مدرسه اختصاص پیدا کرده است.

ذذ

روستاها نیازمند توجه ویژه مسئولان هستند 

علی صدیقی، یکی از جوانان روستای میموندره در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: بحران آموزش و پرورش در ایران چیزی فراتر از یک مسئله تکنیکی یا مدیریتی است، این بحران یک زخم عمیق بر پیکر آینده ایران است. 

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش قلب تپنده هر کشوری است، افزود: هنگامی‌که این بخش حیاتی از تپیدن باز بماند، امیدهای یک ملت در خطر فروپاشی قرار می‌گیرد. 

این جوان میموندره‌ای با توضیح اینکه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات، کمبود منابع مالی است، متذکر شد: بسیاری از مدارس، به‌ویژه در مناطق محروم، فاقد تجهیزات آموزشی اولیه و زیرساخت‌های مناسب هستند. این کمبود منابع مالی، شرایط را برای دانش‌آموزان و معلمان سخت کرده و شکاف عمیقی میان مدارس خصوصی و دولتی ایجاد کرده است. و مدارس خصوصی با امکانات لوکس و هزینه‌های گزاف، تنها در دسترس قشر مرفه جامعه قرار دارند، درحالی‌که مدارس دولتی حتی از امکانات ابتدایی نیز محروم‌اند.

وی بحران دیگر را کمبود نیروی انسانی متخصص دانست و تصریح کرد: معلمان که ستون اصلی آموزش و پرورش هستند، به دلیل حقوق پایین و شرایط کاری نامناسب از انگیزه کافی برخوردار نیستند و بسیاری از آن‌ها به بخش‌های خصوصی یا حتی خارج از کشور مهاجرت می‌کنند، که این امر کمبود شدید معلم در مدارس دولتی را به همراه داشته است، تخمین زده می‌شود که حدود ۲۰۰ هزار معلم کمبود وجود دارد و بسیاری از کلاس‌ها بدون معلم برگزار می‌شود.

صدیقی خاطرنشان کرد: این موضوعات نباید ما را در ناامیدی فرو برد، بلکه باید انگیزه‌ای برای تغییر باشد. هر گام کوچک برای بهبود زیرساخت‌های آموزشی، افزایش حقوق و حمایت از معلمان و بازنگری در محتوای درسی، گامی به سوی آینده‌ای بهتر برای ایران است.

با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی و دامپروری که در روستای میموندره وجود دارد نیاز است که مسئولان در خصوص افزایش امکانات از جمله آب آشامیدنی و افزایش زیرساخت‌های ورزشی اقدامات جدی انجام دهند تا از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری شود‌.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۵:۰۱
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۲۶
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۱
  • غروب آفتاب : ۱۷:۳۶
  • اذان مغرب : ۱۷:۵۵
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۱۹