logo
امروز : دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۶
[ شناسه خبر : ۴۱۲۲۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
سطح آموزشی دانش‌آموزان شهری و روستایی یکسان نیست؛

موج‌ بی‌عدالتی در آموزش دانش‌آموزان

موج‌-بی‌عدالتی-در-آموزش-دانش‌آموزان
در جوامع امروزی عدالت آموزشی به درستی و شایستگی رعایت نمی‌شود. دانش‌آموزان روستایی و شهری در یک سطح آموزشی نبوده و در حق مناطق محروم اجحاف می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ در جوامع امروزی عدالت آموزشی به درستی و شایستگی رعایت نمی‌شود. دانش‌آموزان روستایی و شهری در یک سطح نبوده و در حق مناطق محروم و عشایری اجحاف می‌شود به طوری که امکانات آموزشی ناعادلانه تقسیم شده و شرایط شهری‌نشینان بهتر و مطلوب‌تر است.

بیشتر بخوانید

 کم‌سابقه‌ترین معلمان به مدارس روستایی اعزام شده و این دانش‌آموزان از آموزش با کیفیت محروم هستند. از آن‌جایی که مشارکت روستاییان و عشایر در برهه‌های حساس کشور و سرنوشت‌ساز جامعه بیش‌تر است، به همان اندازه به میزان کیفیت و امکانات آموزشی روستاها نیز باید توجه شود.

 نبود فضای مناسب و تجهیزات کافی از جمله فقدان کامپیوتر، عدم دسترسی به اینترنت، نبود کتابخانه دانش‌آموزی و کمبود تجهیزات ورزشی انگیزه و شور و اشتیاق را از دانش‌آموزان گرفته و از ادامه تحصیل بازمی‌مانند. لازم به ذکر است که وجود برخی خیران مدرسه‌ساز و سازمان‌های مردم نهاد ایجاد شده و این امکانات تا حدودی فراهم شده است.

قابل قیاس نبودن وضعیت آموزشی روستایی و شهری

 در همین راستا یکی از فرهنگیان بازنشسته آموزش و پرورش استان زنجان که تمایل به ذکر نامش نداشت در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه وضعیت آموزشی روستاییان و شهری‌نشینان در یک سطح نبوده و در زمینه رقابتی قابل قیاس نیست، گفت: معلمانی که به روستاها می‌روند بسیار کم‌سابقه بوده ولی معلمان شهری بسیار باتجربه و متبحرند. دانش‌آموزان شهری از مدارس تیزهوشان و خصوصی استفاده می‌کنند ولی دانش‌آموزان روستائی در یک فضای بسیار کوچک و سرد به ادامه تحصیل می‌پردازند. 

این معلم بازنشسته با اشاره به اینکه تفاوت‌های آموزشی بسیار بالا بوده و باید عدالت برقرار باشد، عنوان کرد: برای برقراری عدالت آموزشی باید سطح کیفیت مدارس را بالا برده و با تجربه‌ترین معلمان به این مناطق روستائی و محروم اعزام شوند. 

وی ادامه داد: طبق آمار قبول‌شدگان در کنکور افرادی که در بهترین مدارس تحصیل کرده‌اند در کنکور سراسری قبول شده و عالی‌ترین رتبه به دست آورده‌اند. رتبه‌بندی باید به درستی اجرا و مناطق محروم از سهمیه بالاتری برخوردار باشند. 

این معلم بازنشسته با اشاره به اینکه تقسیم‌بندی که در مدارس آموزش و پرورش رخ می‌دهد بر طبق امتیاز است، تصریح کرد: دبیران و معلمانی که امتیاز کم‌تری دارند و با خوی و خصلت آموزشی آشنا نیستند، به مناطق محروم و عشایری اعزام می‌شوند. 

وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید برای دانش‌آموزان مناطق محروم و دورافتاده کلاس‌های آموزشی و فوق برنامه رایگان اجرا کند زیرا روستائیان از توان مالی خوبی برخوردار نیستند.  

این معلم بازنشسته با اشاره به اینکه دانش‌آموزان روستایی علاوه بر تحصیل کار هم می‌کنند، افزود: آنان در کنار پدر و مادر خود مشغول به کار کشاورزی و دامداری بوده و زمان کم‌تری برای یادگیری دارند و شرایط ادامه تحصیل برایشان دشوار است.

  

 تأثیر منفی معلم کم‌سابقه در امر آموزش

 یکی دیگر از معلمان بازنشسته آموزش و پرورش زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه بیش‌تر مناطق عشایری و روستانشین به دلیل فقر و بهره‌مند نبودن از امکانات در شرایط مطلوبی نیستند، گفت: وجود کلاس‌های چندپایه در مقطع ابتدایی، که دانش‌آموزان با یک معلم در کلاس می‌نشینند غیر استاندارد بوده زیرا هرکدام نیازها و برنامه‌های آموزشی گوناگونی دارند.

وی افزود: وجود معلمان کم‌سابقه و کم‌تجربه بر روند آموزش و یادگیری تأثیرگذار بوده و در نهایت در حق این دانش‌آموزان مستعد و پرتلاش اجحاف می‌شود.

این معلم بازنشسته با اشاره به اینکه مناطق محروم در استان دچار مشکلات عدیده‌ای در راستای کنکور سراسری هستند که تاکنون ترتیب اثری داده نشده است، تصریح کرد: از آن‌جایی که دانش‌آموزان شهری در مدارس مختلف و با امکانات بهتری درس می‌خوانند، بیش‌تر به سؤالات امتحانات نهایی و همچنین تست‌های کنکور تسلط دارند، اما دانش‌آموز روستائی در یک مدرسه دولتی نتیجه خوبی نمی‌گیرند.

وی ادامه داد: کتاب‌های درسی منابع کافی و کاملی برای کنکور نیستند و باید در کنار آن از کلاس‌های تقویتی استفاده کنند تا رتبه خوبی را کسب کنند. در همین زمینه نیز آموزش و پرورش باید طی یک اقدام جدی کلاس‌هایی با مبالغ کم‌تر و حتی رایگان دایر کنند.

 عدم دسترسی دانش‌آموزان روستایی به محتوای الکترونیکی

 از دیگر فرهنگیان بازنشسته آموزش و پرورش زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه بخش روستایی و شهری یکسان نبوده و محتوای الکترونیکی در روستاها به خوبی دیده نمی‌شود، گفت: دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار از محتوای الکترونیکی مانند فایل‌های صوتی و کتاب‌های پیشرفته صوتی محروم هستند.

وی افزود: دانش‌آموزان روستایی از توانمندی بالایی در یادگیری برخوردار هستند ولی به علت نبود شرایط مطلوب، حق آنان ضایع و پایمال می‌شود.

 این معلم بازنشسته با اشاره به اینکه دانش‌آموزان روستایی 20 تا 25 درصد شانس قبولی در کنکور دارند، عنوان کرد: با ایجاد کردن امکانات و تجهیزات بیش‌تر باید زمینه پیشرفت دانش‌آموزان مناطق محروم و عشایری را مهیا کنیم.

 وی ادامه داد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به دلیل سختی رفت وآمد و صعب‌العبور بودن مسیر روستا شوقی برای حضور در مناطق دور افتاده و عشایری ندارند و تدریس در مدارس شهری را ترجیح می‌دهند. از طرفی نظام آموزشی با برنامه‌ای نادرست دست به دامن سرباز معلم‌ها و افراد بی‌تجربه در امر آموزش شده است.

با تمام این‌ها وجود مشکلات متعدد در امر آموزشی و مقایسه دانش‌آموزان مستعد روستائی با دانش‌آموزان شهری فرایند جامعه‌پذیری و فرهنگی را دچار مشکل می‌کند. استفاده از معلمان با تجربه و متبحر در مناطق محروم بسیار ضروری است زیرا دانش‌آموزان مناطق محروم و دور افتاده نیاز مبرمی به یک آموزش قوی و درست دارند.    

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اخبار پربازدید

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۸
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۲۲
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۲
  • غروب آفتاب : ۱۷:۴۲
  • اذان مغرب : ۱۸:۰۰
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۰