logo
امروز : سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۷
[ شناسه خبر : ۴۱۲۱۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
تبعات اقتصادی حضور بی‌رویه اتباع افغانستانی در ابهر؛

افغانستانی‌ها سطح دستمزد ایرانی‌ها را پایین آوردند

افغانستانی‌ها-سطح-دستمزد-ایرانی‌ها-را-پایین-آوردند-
ورود گسترده کارگران افغانستانی‌ به شهرستان ابهر در بخش‌های مختلف منجر به کاهش دستمزدها شده که این موضوع از یک سو به نفع برخی کارفرمایان است، از سوی دیگر باعث ایجاد رقابت ناسالم بین نیروی کار ایرانی و افغانستانی‌ شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ ورود گسترده کارگران افغانستانی‌ به شهرستان ابهر در بخش‌هایی مانند ساخت‌ و ساز، کشاورزی و خدمات، منجر به کاهش دستمزدها شده است. در حالی که این موضوع از یک سو به نفع برخی کارفرمایان است، از سوی دیگر باعث ایجاد رقابت ناسالم بین نیروی کار ایرانی و افغانستانی‌ شده است و بسیاری از کارگران ابهری را بیکار یا از فرصت‌های شغلی محروم کرده است.

بیشتر بخوانید

لل

۱۳ کارفرمای متخلف جریمه شدند

سید علیرضا موسوی‌پور، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ابهر در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با اشاره به ممنوعیت اشتغال اتباع افغانستانی‌ در استان زنجان، گفت: از ابتدای سال جاری ۱۳ کارفرمای متخلف در خصوص به‌کارگیری اتباع افغانستانی‌ جریمه شده‌اند.

وی با اشاره به قانون ممنوعیت اتباع خارجی غیرمجاز در واحدهای تولیدی، صنعتی و همچنین واحدهای صنفی و ساختمانی ضمن هشدار به کارفرمایان در خصوص به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز در ابهر گفت: مطابق قانون کار اتباع بیگانه‌ای که فاقد پروانه کار یا پروانه کار موقت و یا کارت کار موقت باشند، اجازه اشتغال در کشور را نداشته و در صورت اشتغال کارفرمای آن‌ها متخلف محسوب شده و مشمول جرایم سنگین خواهند شد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ابهر تصریح کرد: در راستای صیانت از اشتغال جوانان به‌ویژه فارغ‌التحصیلان و افراد جویای کار کشور، لازم است کارفرمایان از به‌کارگیری نیرو کار خارجی غیرمجاز جداً خودداری کنند. در صورت مشاهده توسط بازرسان کار و گزارش پلیس امنیت نیروی انتظامی به میزان ۵ برابر حداقل دستمزد به ازای هر روز به‌کارگیری نیروی کار خارجی غیرمجاز جریمه خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه اول سال جاری تاکنون ۵۰ نفر از اتباع افغانستانی‌ که به صورت غیرقانونی در شهرستان مشغول کار بوده‌اند توسط گشت مشترک شناسایی و برای ۱۳ کارفرما نیز جریمه قانونی اعمال شده است.

موسوی‌پور با توضیح اینکه مطابق ماده ۱۸۱ قانون کار هرگونه به کارگیری اتباع خارجی در واحدهای کارگاهی ممنوع است، متذکر شد: علاوه بر جرایم مالی برابر قانون از ۹۱ روز تا ۱۸۰ روز حبس نیز پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: سامانه تلفنی ۰۲۱۶۳۶۹ برای ارتباط مستقیم مردم در جهت ارائه گزارش اشتغال اتباع خارجی غیرمجاز از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شده است و آماده دریافت شکایات و گزارش‌های مردمی در این خصوص است. علاوه بر آن شهروندان می‌توانند مراتب را به پلیس امنیت اقتصادی، فرمانداری و اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان ابهر اعلام کنند تا تیم بازرسی کمیته مشترک به کارگاه‌های متخلف مراجعه و نسبت به اعمال قانون اقدام کنند.

به‌کارگیری افغان‌ها کارگران ایرانی را بیکار می‌کند

حجت‌الاسلام موسی آقایاری، فعال اجتماعی در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: حضور افغانستانی‌‌ها در کشور مشکلاتی به‌وجود آورده است که این مسئله به‌ویژه در مشاغل کم‌درآمد بسیار ملموس است و بسیاری از کارگران ایرانی را بیکار یا از فرصت‌های شغلی محروم کرده است. 

 وی با بیان اینکه این موضوع موجب فشار مضاعف بر زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی کشور شده است، افزود: افزایش حضور اتباع افغانستانی‌ در مناطق شهری و حاشیه‌ای، فشار چشمگیری بر زیرساخت‌های کشور وارد کرده است. از بازار کار تا مسکن و خدمات عمومی مانند آموزش و بهداشت، همه تحت تأثیر افزایش تقاضا قرار گرفته‌اند و این امر منجر به افزایش هزینه‌های زندگی و کاهش دسترسی مردم بومی به این خدمات شده است.

این فعال اجتماعی با توضیح اینکه به‌کارگیری افغانستانی‌‌ها باعث خروج ارز و تقویت اقتصاد کشور افغانستان شده است، متذکر شد: بسیاری از کارگران افغانستانی‌ درآمد خود را به خانواده‌هایشان در افغانستان می‌فرستند. این امر،  موجب خروج ارز از ایران و در عین حال تقویت اقتصاد افغانستان را به‌دنبال دارد، در حالی که ایران با مشکلات اقتصادی متعددی دست و پنجه نرم می‌کند، این انتقالات مالی بخش مهمی از سرمایه ملی را از کشور خارج می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه این مسئله بار مالی بر دولت ایران وارد می‌کند، خاطرنشان کرد: تأمین خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی برای اتباع افغانستانی‌ هزینه‌های زیادی برای دولت به‌همراه دارد. این منابع که باید صرف رفاه و خدمات به شهروندان ایرانی شود، اکنون بار مالی سنگینی بر دوش دولت گذاشته است.

لل

کمبود نیروی کار ساده وجود دارد

مدیر یک واحد مرغداری در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: طی دو روز گذشته از طرف پلیس امنیت با حضور در مرغداری پنج نفر از نیروهای ما را که تبعه افغانستان بودند دستگیر کردند.

وی با ابراز ناراحتی از این موضوع افزود: به دلیل نبود نیروی کار ساده به ناچار از این افراد به‌کارگیری می‌شود، وقتی که واحدها با بحران کمبود نیرو رو به‌ رو می‌شوند به روش‌های مختلف مثل خواسته همیشگی کارگران یعنی افزایش دستمزد متوسل می‌شوند تا کارگران مورد نظر خود را استخدام کنند اما گرهی از کار آنها باز نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جوانانی که تحصیلات آکادمیک دارند اما هیچ مهارتی ندارند، اشتغال در واحدهای صنعتی و تولیدی را در شأن خود نمی‌دانند. در واقع، تعداد زیادی از افراد با تحصیلات لیسانس و فوق‌لیسانس، بیکاری را به اشتغال در کارخانه‌ها ترجیح می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه از اداره کار می‌خواهیم که برای جایگزین این افراد، به ما نیروی کار معرفی کند، متذکر شد: کمبود نیروی کار، بسیاری از واحدهای تولیدی را با بحران مواجه کرده و امکان توسعه تولید را از آن‌ها گرفته است.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۹
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۲۳
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۲
  • غروب آفتاب : ۱۷:۴۰
  • اذان مغرب : ۱۷:۵۹
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۱۹