logo
امروز : جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۷
[ شناسه خبر : ۴۱۱۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
دختران جامعه در معرض خطر هستند؛

تهاجم فرهنگی مهم‌ترین تهدید پیش‌روی دختران

تهاجم-فرهنگی-مهم‌ترین-تهدید-پیش‌روی-دختران
دختران امروز به‌عنوان مادران آینده نقش مهمی در جامعه دارند، از این‌رو باید تربیت آنان بسیار مهم تلقی شده و سعی در کاهش معضلات جامعه در رویارویی این قشر حساس انجام شود و از مهم‌ترین این خطرات تهاجم فرهنگی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ دختران جامعه امروز به‌عنوان مادران فردا بوده و دارای نقشی مهم و حساس در جامعه هستند.

بیشتر بخوانید

 آنان در آینده اداره خانواده و تربیت کودکان را در اختیار خواهند داشت از این‌رو دارای جایگاه ویژه‌ای در جامعه هستند، چراکه با تلاش آنان و رشد و تربیت فرزندانی با شخصیت و توانا جامعه می‌تواند قله‌های موفقیت را طی کند.

اما در جامعه کنونی این قشر حساس با مشکلات و معضلات فراوان و متفاوتی رو به رو بوده که از جمله آن می‌توان به استعمال دخانیات، استفاده از مشروبات الکلی، انواع عمل‌های زیبایی نادرست نام برد که از آن‌ها به عنوان تهاجم فرهنگی یاد می‌شود.

 اگر در برابر این معضلات راه چاره و تمهیداتی اندیشیده نشود آثار مخرب فراوانی در پی داشته و سبب آشفتگی وضع کنونی جامعه خواهد شد.

وجود شکاف نسلی میان والدین و فرزندان 

محمد افشاری، روانشناس و مشاوره خانواده مرکز مشاوره شمیم خانواده و کلینیک روانشناسی مهر زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: در رابطه با مشکلات پیش‌روی دختران جامعه مواردی نظیر عمل‌هایی زیبایی، استعمال سیگار تحت عنوان تهاجم فرهنگی هستند.

وی با اشاره به سخن امام علی (ع) که فرموده‌اند؛ با فرزندان خود به اقتضای زمان آن‌ها برخورد کنید، گفت: ما پدر و مادرهای امروزی به این نکته به خوبی عمل نکرده‌ایم و همین موضوع سبب ایجاد شکاف نسلی شده، یعنی اینکه نوجوانان و جوانان، تفکرات والدین خود را قبول نمی‌کنند و به صورت متقابل والدین نیز تفکرات و طرز پوشش فرزندان در نمی‌پذیرند.

روانشناس و مشاور خانواده تصریح کرد: این شکاف نسلی باعث می‌شود که ارزش‌های دینی و معنوی جایگاه خود را از دست بدهند و در روابط تزلزل ایجاد کند و روابط صمیمانه بین اعضای خانواده دچار تخریب شده و ارتباط موثر بین خانواده و نوجوانان و جوانان به خصوص دختران آن‌گونه که باید شکل نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مسئله تهاجم فرهنگی یکی از موضوعات مهمی است که سال‌هاست که جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کند، عنوان کرد: این مسئله بعد از پایان هشت سال جنگ تحمیلی شدت بیش‌تری پیدا کرد.

افشاری یادآور شد: این مسئله به قدری مهم است که اگر به آن بی‌توجه باشیم و در مقابله با آن غفلت کنیم آینده فرزندان و جامعه ما به خطر می‌افتد، پس لازم است بیش‌تر در این زمینه تفکر کنیم و به مقابله با آن را بپردازیم.

وی با تاکید بر اینکه تمایل به زیبایی از گذشته‌های دور در کنار انسان‌ها بوده است و انسان به طور ذاتی موجودی زیبا دوست است، اظهار کرد: امروزه هم با توجه به فرهنگ غربی ظاهر بدن در نحوه شکل‌گیری روابط انسان‌ها نقش مهمی پیدا کرده است.

 روانشناس و مشاور خانواده ادامه داد: از این‌رو افراد در تلاش هستند که از این طریق شخصیتی برای خودشان درست کنند که ارزش اجتماعی بالایی داشته باشد، از طرف دیگری وجود برخی از این جراحی‌های زیبایی صرفاً با هدف تغییر دادن به ظاهر بدن انجام می‌شود.

افزایش تقاضا برای جراحی‌های زیبایی

وی با تاکید بر اینکه تقاضا برای جراحی‌های زیبایی در دنیا با رشد فزاینده‌ای همراه است، تصریح کرد: در جوامع مدرن امروزی عواملی مثل شرایط اجتماعی و فرهنگی و در مقایسه کوچک‌تر خانواده و دوستان مرزهای استاندارد زیبایی متفاوت شده و تغییر پیدا کرده است.

افشاری با تاکید بر اینکه این استانداردها خارج از نرم استاندارد همیشگی بوده، اظهار کرد: تبلیغات رسانه‌ها، ماهواره‌ها، سلبریتی‌ها، سریال‌های خانگی  همه در این امر تاثیرگذار هستند و باعث شده‌اند برای این جوانان و نوجوانان به این سمت بروند.

وی با اشاره به اینکه در برخی سریال‌های خانگی و تبلیغات به شیوه و ترفندی خاص بحث سیگار را مطرح می‌کنند که خیلی چیز عادی، شیک و مدرن به حساب می‌آید، ادامه داد: از این طریق به شستشوی مغزها پرداخته شده و ارزش و هنجارها از این طریق کم‌کم تغییر پیدا می‌کند.

روانشناس و مشاور خانواده تشریح کرد: در مسئله سیگار موضوعاتی مانند وجود اختلافات روانشناختی مثل اختلالات خلقی بیش فعالی مواردی هستند که زنان را به سمت سیگار گرایش می‌دهند مهم تلقی می‌شود که بعداً هم تبدیل به اعتیاد شده و بسیار خانمان‌سوز خواهد شد.

 وی گریزی به وظایف مسئولان در مقابله با این معضلات زد و گفت: از طرفی باید مسئولان به‌خصوص در حوزه آموزش بهداشت و درمان اقدامات پیشگیرانه را به صورت جدی در پیش گرفته و گزینه‌های جایگزین مانند اوقات فراغت یا کاهش استرس در نظر بگیرند.

افشاری مطرح کرد: در برخی موارد نبود اوقات فراغت و عدم غلبه بر استرس باعث گرایش فرد به سیگار می‌شود و باید به این نکته توجه داشت که گرایش خانم‌ها به سیگار مخصوصاً در سنین باروری، اثرات خیلی نامناسب از لحاظ فرزندآوری در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مردم مخصوصاً بانوان به دلیل وجود موارد و مشکلاتی به سمت سیگار و سایر معضلات کشیده می‌شوند، خاطرنشان کرد: راهکارهای مبارزه با این امر در نقطه مقابل معضلات قرار می‌گیرد.

روانشناس و مشاور خانواده بیان کرد: به‌عنوان مثال فردی که به دلیل نبود اوقات فراغت به سمت سیگار کشیده می‌شود با معرفی مکان‌های فرهنگی خوب و مناسب و شرایط اوقات فراغت می‌توان مانع از جذب افراد به این معضلات شد.

مادری کردن، مسئولیت مهم دختران در آینده

محمدصادق شیرینی، کارشناس روانشناسی در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: دختران امروز به‌عنوان مادران آینده، نقش مهم و حساس در عرصه‌های مختلف تربیتی و فرهنگی جامعه دارند.

وی افزود: وجود این نقش حساس و قرار دادن این مسئولیت سنگین در آینده بر دوش دختران نیازمند فراهم‌سازی بستر‌های لازم برای رشد آن‌ها است که می‌تواند جامعه را به سمت کمال و پویایی سوق دهد.

کارشناس روانشناسی با اشاره به اینکه معضلاتی در برابر این قشر تاثیرگذار در جامعه وجود دارد، ابراز کرد: اگر این مشکلات متوقف نشوند و یا راه چاره‌ای برای آنان در نظر گرفته نشود تبعات منفی فراوانی را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه پیشرفت علم و وجود گوشی‌ها و سیستم‌های به‌روز در رشد و تعالی دنیای موثر است، ادامه داد: با وجود این شرایط امروزه فضای مجازی به‌خصوص اینستاگرام تهدیدی در پیش‌روی نوجوانان و جوانان مخصوصاً دختران محسوب می‌شود.

شیرینی ادامه داد: این روزها اکثر دختران جامعه به گوشی دسترسی دارند و وجود گوشی برابر است با ورود به فضای مجازی که اگر مدیریت نشود، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

وی خاطرنشان کرد: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در کنار فرصت‌ها و استفاده‌های مفید، تهدیدات بسیار زیاد و خطرناکی را برای دختران دارد که نباید از آسیب‌های موجود در فضای مجازی غافل بود.

کارشناس روانشناسی عنوان کرد: از جمله آسیب‌های مهم می‌توان به اعتیاد به اینترنت، دوستی و ارتباط با افراد ناشناس، تأثیرپذیری و الگو قرار دادن بلاگرها و مورد سوء استفاده قرار گرفتن توسط افراد ناشناس اشاره کرد.

وی گریزی به سایر معضلات موجود زد و اظهار کرد: از دیگر معضلات موجود روی آوردن دختران به سیگار و قلیان و مشروبات الکلی است.

شیرینی خاطرنشان کرد: اکنون استعمال دخانیات توسط زنان و دختران در حال عادی شدن است و تمایل به این امر در میان زنان و دختران رواج بیش‌تری دارد.

وی با اشاره به اینکه در انتخاب دوست باید بسیار دقت شود، گفت: چراکه وجود دوستان ناباب فرد را به استعمال دخانیات و یا نوشیدن مشروبات الکلی سوق می‌دهد و چه بسا بسیاری از اتفاقات و حوادث ناگوار در اثر این مشروبات و موارد اعتیاد‌آور رخ می‌دهد که غیر قابل جبران است.

با تفکر مسیر زندگی صحیح انتخاب می‌شود 

مونس عباسی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: یکی از مواردی که در دین ما به شدت بر آن تاکید شده است مسئله عقل و اندیشیدن است.

وی با تاکید بر اینکه روایت متعددی وجود دارد که یک ساعت تفکر برابر با ۷۰ سال عبادت است، افزود: وجود این روایات نشان از ارزش و اهمیت تفکر در دین ما دارد و افراد می‌توانند با تفکر صحیح مسیر زندگی خود را به خوبی انتخاب کنند.

مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: از چیزهایی که عقل را تحت تاثیر قرار می‌دهد مواد مخدر و نوشیدنی‌های مضر مانند مشروبات الکلی است، مشروبات الکلی تاثیرات مخربی بر روی ذهن دارند و برای لحظاتی شخص عقل خود را از دست می‌دهد و دچار هیجانات زودگذر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تجربه نشان می‌دهد بسیاری از جرائم مخصوصاً جرائم رانندگی و اخلاقی در زمانی اتفاق افتاده است که افراد از مواد الکلی و یا اعتیادآور استفاده کرده‌اند، مطرح کرد: استفاده از این موارد سبب افزایش آمار تخلفات در جامعه می‌شود و افراد برای اینکه از صدمات این معضلات در امان بماند باید از استفاده از این مواد مضر خودداری کند.

عباسی یادآور شد: با توجه به تاکید دین اسلام مبنی بر اینکه ظرفی که در آن مشروب وجود داشته باید هفت بار آب کشیده شود، گفت: وجود این امر نشان از این آسیب‌زا و مضر بودن مشروبات الکلی است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از این مشروبات مضر در یک لحظه بر زوال عقل سبب می‌شود، عنوان کرد: در حالی‌که همان لحظه فرد می‌تواند اعمال و رفتاری غیر قابل جبران به دنبال داشته باشد‌ و به همین جهت در دین اسلام بر تفکر و اندیشیدن سفارش ویژه‌ای شده است.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه جوانان و نوجوانان می‌خواهم دچار احساسات زود‌گذر نشوند، بیان کرد: اگر کارهایی که خداوند آن را منع کرده است تفکر کنیم خواهیم دید که حقیقتاً آسیب‌زا و مضر هستند.

وی گریزی به عمل‌های زیبایی زد و بیان کرد: ما نباید صرفاً به دنبال زیبایی باشیم که آسیب‌زا است و جراحی‌های مختلف امروز به صرف این است که فقط بخواهیم زیبا باشیم.

کاشت ناخن می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری داشته باشد 

عباسی با تاکید بر اینکه باید به این موضوع پی ببریم که در مقابل این زیبایی چه چیزی را هزینه می‌کنیم، افزود: در این زمینه اکثرا سلامتی فرد هزینه شده و در مدت کوتاهی از بین رفته و عوارض جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه سلامتی نعمت بزرگی است که خداوند به امانت در اختیار ما گذاشته است، ابراز کرد: ما اگر در برابر نعمات خداوند امانت‌دار خوبی نباشیم در مقابل ممکن است سلامتی خود را برای همیشه از دست بدهیم.

مدرس حوزه و دانشگاه گریزی به کاشت ناخن زد و اظهار کرد: این امر که در روزگاران امروز بسیار رایج شده، نظر احکام و مراجع تقلید بر این است که ایجاد مانع عمدی باعث اشکال در غسل و وضو است.

عباسی با بیان اینکه در این موارد فقط زیبایی مورد نظر است و از لحاظ بهداشتی به این امر توجه نمی‌شود، ادامه داد: در میان ناخن اصلی و کاشت یک محلول استفاده می‌شود، به‌مرور زمان استفاده از این موارد سبب بد شکلی و در برخی موارد از بین رفتن ناخن شده و فرد ناچار است تا آخر عمر کاشت انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه تنفس قسمتی از بدن ما از طریق ناخن انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: ایجاد مانع بر روی پوست سبب ایجاد بیماری‌های لاعلاج مانند سرطان می‌شود.

 با این حال، در شرایط کنونی دختران جامعه ما با مشکلات متعددی مواجه هستند که از جمله آن می‌توان به عمل‌های زیبایی، استعمال دخانیات، مشروبات الکلی اشاره کرد که از این موارد با نام تهاجم فرهنگی یاد می‌شود، از این‌رو وجود این مشکل علاوه بر اینکه توجه و اقدامات خانواده‌ها را می‌طلبد تا با این تهاجم مبارزه شود، نهادهای دولتی نیز می‌توانند با انجام فعالیت‌هایی از این امر پیشگیری کنند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۵:۰۱
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۲۶
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۱
  • غروب آفتاب : ۱۷:۳۶
  • اذان مغرب : ۱۷:۵۵
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۱۹