logo
امروز : پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۵
[ شناسه خبر : ۴۱۱۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
تولید‌کننده عسل طبیعی در شهرستان خدابنده:

عدم نظارت مهم‌ترین مشکل زنبورداری است

عدم-نظارت-مهم‌ترین-مشکل-زنبورداری-است
تولید‌کننده عسل طبیعی در شهرستان خدابنده مهم‌ترین مشکل در صنعت زنبورداری را عدم نظارت از سوی دولت عنوان کرد و گفت: در ایران هیچ نهادی یا ارگانی بازرسی و نظارت در این عرصه ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ به نقل از نسیم اشراق؛ علی رضایی با بیان اینکه عسل، محصول استراتژیک و پرخاصیت است از عدم توجه کافی مسئولان و نظارت بر بازار این محصول تولیدی انتقاد کرد و گفت: شاهد تقلبی بودن این محصول در بازار هستیم.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه اهمیت عسل و زنبور عسل همواره به عنوان غذایی سالم و طبیعی که مورد استفاده انسان بوده و هست افزود: مشهور است که خداوند فقط دو ماده را صرفاً به عنوان غذا آفریده که یکی شیر و دیگری عسل است.

تولید‌کننده عسل طبیعی شهرستان خدابنده ادامه داد: صرف‌نظر از جنبه غذایی برخی فرآورده‌های زنبور عسل، عسل گسترده‌ترین و پر مصرف‌ترین داروی طب سنتی ایران بوده و تنها داروی مادی مورد اشاره در قرآن مجید است.

وی اضافه کرد: هم‌چنین امروز مشخص شده که تمام هفت فرآورده زنبور عسل شامل عسل، عسلک، گرده گل، ژله رویال، موم، بره‌موم و زهر به لحاظ بهداشتی و دارویی دارای اهمیت فراوان است.

رضایی ادامه داد: زنبور عسل تنها دامی است که جهت تغذیه خود از اندام‌های گیاهی یا جانوری استفاده نمی‌کند و به عبارتی می‌تواند از هیچ، باارزش‌ترین محصول کشاورزی و دامی را به وجود آورد.

وی عنوان کرد: از طرفی نه تنها هیچ گونه زیانی به مراتع و محصولات کشاورزی وارد نمی‌کند بلکه می‌تواند منشاء اثرات و برکات فراوانی نیز باشد و ده‌ها برابر قیمت عسل تولیدی، از طریق گرده افشانی گیاهان به انسان و محیط زیست سود برساند.

رضایی در ادامه به انواع عسل اشاره کرد و گفت:ما سه نوع عسل داریم که یکی همان طبیعی بودن آن است که از شهد بیرون می‌آید، دومی عسل تغذیه‌ای است که از شربت و شکر تهیه می‌شود و سومی عسل صنعتی است.

مدرس زنبورداری اظهار داشت: دو نوع زنبور وجود دارد یکی زنبورهای نژادی و هندی است که گرمسیری هستند و دیگری زنبورهایی هستند که در سایه هستند.

رضایی در ادامه درباره شرایط تولیدی این محصول در سطح شهرستان خدابنده تاکید کرد: امسال شرایط خوبی در تولید عسل حاصل نشد چون دلایلی در این امر دخالت دارد که همان شرایط آب و هوایی را می‌توان نام برد که بیماری‌های مختلفی به وجود آورد.

وی به وضعیت رشته و صنف زنبورداری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نزدیک ۲۰۰ نفر در حال نگه‌داری زنبور عسل در سطح شهرستان هستند و کسانی که علاقه به این رشته دارند باید حداقل پنج تا ۶ سال کار کنند تا تجربه کسب کنند.

رضایی به آموزش دیدن در مورد زنبورداری تاکید کرد و افزود: این آموزش‌ها در سطح تجربی و علمی و تخصصی است و کلاس آموزشی زنبورداری یک روز در هر ماه در اداره جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده برگزار می‌شود.

مدرس زنبورداری مهم‌ترین مشکل در این صنعت را عدم نظارت از سوی دولت عنوان کرد و بیان داشت: در ایران هیچ نهادی یا ارگانی بازرسی و نظارت در این عرصه ندارد این در حالی است که کشور ترکیه در این زمینه نزدیک ۵۰ تا ۶۰ نهاد نظارتی دارد.

وی به کندوی زنبور عسل اشاره کرد و گفت: کندوی زنبور عسل یک داروخانه و محلی برای تولید است و یک نمونه آن می‌توان به درمان بیماری‌های ریوی اشاره کرد و همچنین از هوای داخل آن جهت درمان این بیماری استفاده کرد و از سایر خصوصیات این کندو ضد عفونی کردن، درمان و پاک‌سازی بدن است.

مدرس زنبورداری ادامه داد: ما در حال حاضر بیش‌تر در بحث درمان زنبور عسل کار می‌کنیم و این باید رو به علمی بودن برود و از فرآوری محصولات زنبور عسل نیز غافل نشویم.

رضایی عنوان کرد: در حال حاضر ۲ تن در سال تولیدی عسل و ۲۲۰ کندو داریم و می‌توان گفت ۱۰ الی ۱۱ کیلو عسل طبیعی برداشت می‌شود.

مدرس زنبورداری از اطلاع‌رسانی کم در مورد عسل و خواص آن گلایه کرد و از همه ارگان‌ها و اصحاب رسانه درخواست کرد در جهت دادن اطلاعات بیش‌تر در مورد عسل و خواص و مصرف طبیعی آن اقدام کنند.

وی افزود: اگر مردم آگاهی بیش‌تری نسبت به این داروی معجزه‌گر و مصرف آن داشته باشند تا حدودی از بروز بیماری‌ها می‌توان جلوگیری کرد زیرا که سرمنشا بسیاری از بیماری‌ها غذاهای شیمیایی و صنعتی است.

لازم به ذکر است رضایی از سال ۷۵ زنبورداری را در کنار شغل معلمی آغاز کرد و از سال ۹۲ که بازنشسته شد به صورت حرفه‌ای زنبورداری را ادامه داد و سال گذشته زنبور دار نمونه استانی و امسال نیز به عنوان مدرس نمونه زنبور‌داری در سطح استانی انتخاب شد.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۴
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۹
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۳
  • غروب آفتاب : ۱۷:۴۷
  • اذان مغرب : ۱۸:۰۶
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۱