logo
امروز : چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۵
[ شناسه خبر : ۴۱۱۰۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
تهدیدها و چالش‌های ناتمام فضای مجازی؛

دانش‌آموزان قربانیان اصلی فضای مجازی هستند

دانش‌آموزان-قربانیان-اصلی-فضای-مجازی-هستند
بسیاری از نوجوانان و جوانان بدون هدف خاصی در فضای مجازی وقت می‌گذرانند و اطلاعات کافی از این محیط و خطرات آن ندارند و قربانی این فضای نا‌امن می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ استفاده از فضای مجازی در جامعه امروز ضروری بوده و بیش‌تر افرادی که از این فضا استفاده می‌کنند از این خطر بی‌خبر هستند. 

بیشتر بخوانید

استفاده کنترل نشده از اینترنت و فضای مجازی باعث آسیب‌های جسمی و روحی در افراد می‌شود و بدآموزی‌های زیادی به دنبال دارد از جمله  ترویج خشونت در بازی‌های آنلاین که به صورت ناخواسته در روحیه افراد مخصوصاً نوجوانان مؤثر است. 

از آنجا که دسترسی به محتواهای غیراصولی و اخلاقی در فضای مجازی بیش‌تر است استفاده از این محیط برای اقشار با سن پائین توصیه نمی‌شود. 

فضای مجازی یک مکان بی در و پیکر است که هر کس هرگونه که دوست دارد رفتار و تولید محتوا می‌کند و نظارت والدین در این امور ضروری و غفلت از آن باعث خسارت‌های جبران‌ناپذیر در کودکان و نوجوانان می‌شود.

 

 

بی‌توجهی خانواده‌ها نسبت فضای مجازی مشکل‌ساز است  

مادر نوجوان ۱۲ ساله در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی موج‌رسا در ارتباط با اعتیاد شدید به اینترنت نوجوان خود در منزل و مدرسه، اظهار کرد: بی‌توجهی خانواده‌ها نسبت به فضای مجازی مشکل‌ساز است و باعث مشکلات جسمی و روحی از جمله تاری و خشکی چشم می‌شود.

وی گفت: نرم‌افزارهایی مانند اینستاگرام و تلگرام که با فیلترشکن می‌توان از آن‌ها استفاده کرد برای نوجوانان مناسب نیستند و والدین نسبت به استفاده نوجوانان حساسیت نشان نمی‌دهند.

مادر نوجوان ۱۲ ساله زنجانی با بیان اینکه بازی‌های آنلاین اینترنتی خود بزرگ‌ترین آسیب را به نوجوانان وارد می‌کنند و استرس و اضطراب را در افراد بیش‌تر می‌کند، ابراز کرد: خلق و خوی  نوجوان به مرور زمان به سمت خشنونت کشیده می‌شود و  فضای مجازی سلامت روانی کودک را به هم ریخته و باعث ناآرامی‌های روحی در نوجوانان می‌شود.

 

محدودیت در استفاده نوجوانان از اینستاگرام و تلگرام

عباس رمضانی در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی درست نیست، اظهار کرد: چراکه این افراد اشرافیت کامل به موضوعات ندارند و باید تحت کنترل والدین و با برنامه در فضای مجازی حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه کنترل والدین در امر استفاده از فضای مجازی نباید طوری باشد که نوجوان احساس ناامنی کند، ابراز کرد: باید والدین به فرزندان خود  تأکید کنند تا اطلاعات شخصی خود را در فضای مجازی منتشر نکنند و در اختیار دوستان یا افراد سودجو دیگر قرار ندهند. 

مدرس سواد رسانه عنوان کرد: باید سعی شود تفاوت بین فضای واقعی و مجازی تفکیک و آموزش لازم در این موارد ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه والدین خود الگوی مناسب برای نوجوان باشند و بیش از حد مشغول استفاده از فضای مجازی نباشند، ادامه داد: استفاده از گوشی همراه، تبلت یا کامپیوتر برای سنین کم با برنامه باشد و رابطه دوستانه با نوجوانان برقرار شود تا زمانی که فرد حتی در فضای مجازی توسط اشخاص دیگر تهدید شد بتواند آن را با والدین بدون ترس مطرح و راهنمایی بگیرد.

مدرس سواد رسانه ابراز کرد: عدم مطرح شدن مشکلات نوجوانان در فضای مجازی خود یکی از عوامل مهم سردرگمی است‌ و استفاده نوجوانان از اینستا و تلگرام مناسب نبوده چون این فضا محدود نیست و تولید محتواهای گوناگونی در آن یافت می‌شود.

استفاده از فضای مجازی نیازمند آموزش است

سید احمد موسوی رئیس پلیس فتا استان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه امروزه نمی‌توان اینترنت را از زندگی حذف کرد و بسیاری از نیازها در جامعه وابسته به آن است، اظهار کرد: استفاده از اینترنت و فضای مجازی برای نوجوانان با برنامه و نظارت والدین انجام شود.

رئیس پلیس فتا استان زنجان عنوان کرد: استفاده آزاد و بدون محدودیت برای نوجوانان از فضای مجازی باعث آسیب‌های جدی می‌شود و بسیاری از خانواده‌ها اطلاعات خاصی در این باره ندارند.

وی با اشاره به اینکه بهتر است نحوه خرید و گشت زدن در این محیط برای دانش‌آموزان آموزش داده شود و بی‌توجهی به این مهم بر رفتار و شخصیت آنان تأثیرگذار است، ادامه داد: اگر توجه صورت نگیرد نوجوانان در این محیط غرق می‌شوند.

۶۰ درصد آسیب‌های اجتماعی به فضای مجازی ارتباط دارد

سعید امانلو معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه دو زنجان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری موج‌رسا با بیان اینکه برای افزایش سطح سوادرسانه بین دانش‌آموزان در مدارس کتابی با موضوع تفکر و سوادرسانه توسط مربیان مربوطه  همراه با کتب دیگر تدریس می‌شود، اظهار کرد: در حوزه‌های دیگر آموزش و پرورش برای بالا بردن سطح سوادرسانه بین دانش‌آموزان و آشنا کردن آنان با محیط پرخطر فضای مجازی با صدا و سیما، بسیج و اساتید مختلفی که در این حوزه به صورت هفتگی یا ماهانه فعالیت دارند اقدامات اساسی انجام شده است.

وی با بیان اینکه برای دانش‌آموزان استفاده از فضای مجازی توصیه نمی‌شود چرا که فرد را درگیر محیط ناسالم می‌کند و عدم آگاهی والدین در این زمینه مشکل‌ساز است، ابراز کرد: استفاده از کتاب و بالا بردن سطح آگاهی بین دانش‌آموزان و بررسی مشکلات فضای مجازی برای این قشر می‌تواند بر اطلاعات دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد و ۶۰ درصد آسیب‌ها بین این اقشار به فضای مجازی ارتباط دارد.

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه دوم زنجان عنوان کرد: فضای مجازی بر روحیه و اخلاق نوجوانان تأثیر مستقیم دارد چرا که آن‌ها آنچه را که می‌بینند چه رفتار درست یا نادرست همان را الگوبرداری می‌کنند و اصلی‌ترین آسیب اجتماعی برای قشر نوجوان از طریق فضای مجازی است.

وی افزود: راه‌ها و روش‌های مقابله با آسیب‌های ناشی از فضای مجازی در بین دانش‌آموزان بالا بردن سطح آگاهی و دانش کافی استفاده از نرم‌افزارهای مختلف در گوشی است و والدین باید نسبت به این مهم حساس باشند.

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه دوم زنجان تأکید کرد: در مدارس شیوه درست استفاده کردن از این فضا برای دانش‌آموزان ارائه شود و زمان استفاده از این فضا مدیریت شده باشد. 

امانلو ادامه داد: دانش‌آموزان باید مزایای استفاده و آسیب‌های ناشی از این حوزه را بدانند و آن را تفکیک کنند. تأثیرات فضای مجازی بر روی اخلاق و رفتار دانش‌آموزان بسیار زیاد است و تمرکز بر این مهم تنها کار آموزش و پرورش نیست باید تمام نهادها و ارگان‌ها نسبت به آن اقدام کنند.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۳
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۸
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۳
  • غروب آفتاب : ۱۷:۴۹
  • اذان مغرب : ۱۸:۰۷
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۱