logo
امروز : پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰:۴۶
[ شناسه خبر : ۴۱۱۰۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 12 دقیقه ]
صنایع‌دستی زنجان چشم‌انتظار حمایت؛

صنعتگران زنجانی بی‌رمقند

-صنعتگران-زنجانی-بی‌رمقند
صنایع‌دستی از جمله ابزارهای مُعرف فرهنگ و رفتار هر جامعه‌ای است در روزگاران امروز می‌توان با این تولیدات زمینه اشتغال و رونق اقتصادی را در جامعه فراهم کرد اما فعالان این عرصه در حال دست و پا زدن در وسط مشکلات هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ صنایع‌دستی به عنوان نماد فرهنگی و هویت تاریخی مردم یک منطقه است که با برسی و مطالعه آن می‌توان به گذشته و فرهنگ آن مردمان پی برد.

بیشتر بخوانید

در جوامع امروزی وجود صنایع‌دستی علاوه بر معرفی فرهنگ و اصالت یک منطقه، تولید و عرضه این صنایع مهم می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد اشتغال، رونق اقتصاد، معرفی منطقه در حد ملی و فرا ملی شود.

از این‌رو برای گسترش تولید صنایع‌دستی نیازمند فعالیت افراد و به تبع آن توسعه کارگاه‌ها است.

از طرفی دیگر توسعه صنایع‌دستی و گسترش فعالیت در آن نیازمند حمایت‌ و ارائه تسهیلات به فعالان این عرصه است تا صنعت خود را بیش از پیش رونق بخشند.

استان زنجان، استانی با صنایع‌دستی فراوان و متعدد است که می‌تواند با ارائه تسهیلات و حمایت می‌تواند رونق پیدا کند.

قرارگیری برخی روستاها در هدف گردشگری 

سید محمد شعاعی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: مباحث مربوط به زیرساخت‌ و کاربری‌ها در زمینه صنایع‌دستی می‌تواند در حوزه معاونت عمرانی مطرح شود.

وی با بیان اینکه برخی روستاها می‌تواند هدف گردشگری واقع شود، افزود: اقداماتی از قبیل بازنگری طرح‌های هادی روستایی و شهری متناسب با ظرفیت توسعه صنایع‌دستی می‌تواند در نظر گرفته شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان خاطرنشان کرد: در شهرهای خاصی نظیر سلطانیه طرح‌های ویژه شهرسازی با رویکرد گردشگری انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این طرح‌ها هم در شهرهای هدف و هم در روستاهای دارای پتانسیل می‌تواند تاثیرگذار باشد، عنوان کرد: ما در این زمینه‌ها نیز اقدامات شایان ذکری را انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در برخی نقاط شهری و روستایی که ظرفیت ایجاد اشتغال در کنار سکونت مهیا بوده و اصطلاحاً قابلیت توسعه زیست بوم‌های معیشت محور را دارند، ادامه داد: در این نقاط توجه به صنایع‌دستی کمک شایانی را می‌تواند در توسعه اقتصاتی و اجتماعی داشته باشد. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان گفت: ناحیه ظریفان که در ورودی زنجان احداث شده به عنوان محلی برای نمایش و عرضه  صنایع‌دستی بومی استان در نظر گرفته شده که این مجموعه طی آینده نزدیک به افتتاح و بهره‌برداری خواهد رسید.

محدودیت ساخت و ساز در بافت‌های تاریخی

وی با بیان اینکه در بافت‌های تاریخی محدودیت ساخت و ساز وجود دارد، عنوان کرد: به‌عنوان مثال در محدوده موسوم به شیت بازار زنجان، اگر این بافت‌ها بخواهد نوسازی شود و این ساخت و ساز برای ساکنین، صرفه اقتصادی داشته باشد، با توجه به عدم امکان توسعه عمودی، یکی از بهترین مشوق‌ها توسعه بافت به صورت واحد‌های زیستی معیشتی است، به گونه‌ای که علاوه بر سکونت در این نقاط هم تولید صنایع‌دستی انجام شود و هم کار عرضه و فروش انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه در چند نقطه از بافت‌های قدیمی کشور طرح‌های احصای بافت‌های تاریخی به روش فوق جرا شده است، اظهار کرد: ما نیز این امر را پیگیری و از طریق اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در تلاش هستیم با تصویب طرح‌های مشابه، بافت‌های فرسوده در حریم بازار را نوسازی کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان بیان کرد: یکی از ثمره‌های این اقدام توسعه گردشگری و تولید و عرضه صنایع‌دستی است.

۵۵ رشته صنایع‌دستی فعال در زنجان

میکائیل موسوی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: در زمینه صنایع‌دستی در حدود ۱۶ هزار نفر در رشته‌های مختلف اعم از مسگری، چاقو، چارق و سایر موارد اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه در سطح ملی ۲۹۹ رشته صنایع‌دستی شناسایی شده است، افزود: از این مجموعه تعداد ۵۵ رشته در زنجان فعال است‌.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان خاطرنشان کرد: عمده فعالیت هنرمندان ما در زمینه‌هایی مانند چاقو، مس، چارق، گیوه و سایر رشته‌ها دیگر است که نیازمند تولید کالاهایی با جنس مرغوب و مورد پسند است.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه تولید گیوه ما در کشور نقشی پررنگ داریم، بیان کرد: در حدود ۴ هزار نفر بافنده گیوه در سطح استان زنجان فعالیت می‌کنند‌.

موسوی خاطرنشان کرد: گیوه‌بافی در استان ما به شکل کاربردی و ارائه پاپوش‌های راحت برای پیاده‌روی است که به جهت راحتی آن به کشورهای همسایه از جمله عراق صادر می‌شود و  طرفداران خاص خود را دارد.

تزریق ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به صنایع‌دستی

وی با بیان اینکه ما در زمینه تولید و حمایت از صنایع‌دستی استان اقدامات خوبی انجام داده‌ایم، ادامه داد: سال گذشته مبلغی بالغ بر ۱۸۰ میلیارد تومان به هنرمندان صنایع‌دستی در رشته‌های مختلف تسهیلات ارائه شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان بیان کرد: وجود این امر و ارائه این مقدار تسهیلات در تاریخ زنجان یک پرداخت و حمایت بی‌سابقه بود.

وی با اشاره به اینکه سال‌های قبل از انجام این امر تسهیلات با مبالغ کم‌تری پرداخت می‌شد، اظهار کرد: با توجه به مساعدت‌های بانک عامل (کارآفرینی) و جذب اعتبارات سایر استان‌ها که نمی‌توانستند تسهیلات را تأمین کنند و مبلغ عظیم و قابل‌توجهی به بدنه صنایع‌دستی استان تزریق کردیم که طی سال‌های آینده نتیجه و ثمره آن را مشاهده خواهیم کرد.

موسوی ابراز کرد: تزریق این تسهیلات برای ساخت و ساز، ایجاد و گسترش، خرید مواد اولیه و سایر اقدامات در زمینه ساخت و عرضه صنایع‌دستی انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه از شانزدهم تا بیستم مهر ماه جشنواره آش در محل نمایشگاه کاسپین برگزار می‌شود، گفت: همزمان با این جشنواره، نمایشگاه ملی صنایع‌دستی را داریم که فعالان از سراسر کشور دعوت شده‌اند تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان مطرح کرد: تلاش ما بر این است که  در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی هنرمندان را وارد عرصه کنیم.

وی با بیان اینکه در جشنواره آش، غرفه‌ها و اسکان به صورت رایگان عرضه خواهد شد، اظهار کرد: ما سعی بر این امر داریم تا حرفه‌ها و رشته‌ها شناخته شود و در کنار آن فروش و تولید نیز افزایش و توسعه داشته باشد و وجود نمایشگاه نوعی حمایت از تولید‌کننده است.

انجام اقدامات در زمینه تأمین مواد اولیه 

موسوی با بیان اینکه صنایع‌دستی به نوعی حرفه برای بانوان و اوقات فراغت محسوب می‌شود، یادآور شد: با توجه به اینکه صنایع‌دستی استان زنجان کاربردی است و این یک امتیاز محسوب می‌شود که اشتغال در آن به صورت دائم است در حالی که در سایر استان‌ها به‌صورت فصلی در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه دائمی بودن تولیدات صنایع‌دستی ثمرات متعددی در پی دارد، مطرح کرد: بالا رفتن آمار اشتغال و تاثیر در اقتصاد از جمله این آثار است.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه ما در زمینه تأمین مواد اولیه نیز اقداماتی انجام داده‌ایم، افزود: برای اینکه اصالت کالا حفظ شود و محصولی با جنس خوب در بازار عرضه شود در زمینه تأمین مواد اولیه از محل‌های عرضه مطمن اقدام کرده‌ایم.

مشکلات صنایع‌دستی استان بیشتر از سایر استان‌ها

اصغر حسنی، عضو اتحادیه تولیدکنندگان و فرش‌بافان استان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: مشکلات زنجان در زمینه صنایع‌دستی در مقایسه با سایر استان‌ها بیش‌تر است.

وی با بیان اینکه زنجان یکی از قطب‌های اصلی صنایع‌دستی محسوب می‌شود، افزود: اما حمایت کم‌تری را این زمینه اعم از تسهیلات شاهد هستیم.

عضو اتحادیه تولیدکنندگان و فرش‌بافان استان زنجان خاطرنشان کرد: در زمینه تسهیلات فرش‌بافی تعداد یک هزار و ۵۰۰ متقاضی دریافت وام وجود دارد و برای این امر از سال ۱۳۹۶ پرونده تشکیل شده است که این امر بیانگر این است که اعتبار جذب نشده و یا محدود بوده است‌.

وی با بیان اینکه ما مجموعه وام‌هایی با عنوان وام‌های پشتیبان داریم، عنوان کرد: این وام‌ها برای مراکز و کارگاه‌هایی است که فرش‌بافی در آن‌ها به‌صورت متمرکز انجام می‌شود و با توجه به ارائه به موقع اینگونه وام افراد کم‌تری در صف انتظار قرار دارند.

حسنی یادآور شد: مبلغ وام‌های پشتیبان از ۱۵۰ میلیون مبلغ پایه تا ۵۰۰ میلیون تعیین شده است و بر اساس کارگاه و افراد شاغل در آن تعلق می‌گیرد‌.

وی با اشاره به اینکه امروزه در محیط‌های آپارتمانی شرایط فرش‌بافی وجود ندارد، گفت: به همین دلایل حمایت از کارگاه‌ها و توسعه آن‌ها در ترویج و گسترش بافت فرش موثر خواهد بود.

عضو اتحادیه تولیدکنندگان و فرش‌بافان استان زنجان با تاکید بر اینکه فرش یک هنر اصیل ایرانی است، مطرح کرد: اگر حمایت لازم در این زمینه انجام شود نه‌تنها انگیزه کارگاه‌داران و فعالان افزایش پیدا خواهد کرد بلکه در زمینه صنایع‌دستی، ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد نیز تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه داشتن بیمه از دیگر موضوعات مهم در زمینه حمایت از فعالان صنایع‌دستی است، تصریح کرد: در شرایط کنونی فعالان این عرصه را به انجام بیمه روستاییان و عشایر تشویق می‌کنند.

حسنی خاطرنشان کرد: در این نوع بیمه همان‌طور که از نامش پیدا است متعلق به روستاییان و عشایر است و  افرادی را که در شهر زندگی می‌کنند را شامل نمی‌شود و نمی‌توانند از این نوع بیمه بهره‌مند شوند.

وی با تاکید بر اینکه ۳۵ هزار نفر فرش‌باف فعال در سطح استان وجود دارند، بیان کرد: از این تعداد تنها ۵ هزار نفر بیمه‌شده هستند.

عضو اتحادیه تولیدکنندگان و فرش‌بافان استان زنجان با اشاره به اینکه توسعه فرش‌بافی به حمایت دولت احتیاج دارد، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ مرکز ملی فرش‌بافان با صنایع ورزش خلاق ادغام شده که هیچ سنخیتی با هم ندارند.

وی عنوان کرد: اگر ما بتوانیم کارگاه‌ها را گسترش دهیم و از افراد فعال در این حرفه در زمینه‌های مختلف حمایت کنیم، استان پویا در رابطه با صنایع‌دستی خواهیم داشت.

حسنی با تاکید بر اینکه اگر فرش و فراکسیون در استان ایجاد شود می‌توان به برسی و پیگری مشکلات نیز پرداخت، افزود: در شرایط کنونی فرش جزو صنایع‌دستی محسوب نمی‌شود، در حالی که فرش مادر صنایع‌دستی است.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بعد از نفت، فرش دومین بُعد ارز‌آور در کشور است اما کم‌ترین توجه به این زمینه با ارزش شده است.

عضو اتحادیه تولیدکنندگان و فرش‌بافان استان زنجان با تاکید بر اینکه مرکز ملی فرش جشنواره فرش برگزار می‌کند، اظهار کرد: می‌توان به جای برگزاری جشنواره طرح و رنگ فرش ایرانی را ثبت جهانی کرد تا از کپی‌برداری آن جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اتحادیه تولیدکنندگان فرش فروشان فرش دستبافت با تولید‌کنندگان فرش‌ماشینی ادغام شده است، گفت: این دو موضوع اصلاً با هم قابل ترکیب و مقایسه نیستند.

فعالان صنایع‌دستی نیازمند حمایت هستند 

اکبر عباسی، سازنده چاقو زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: حمایت از تولید‌کننده مهم‌ترین امر در این زمینه بوده که حمایت شامل چند بخش مختلف است.

وی افزود: تولیدکننده صنایع‌دستی حمایت‌هایی از قبیل وام و تسهیلات، تحویل محل کار با انجام اجاره به شرط تملیک، کمک به تأمین مواد اولیه نیاز دارد تا علاوه بر اینکه در این حوزه فعال بماند بتواند آن را نیز گسترش دهد.

چاقوساز زنجانی با اشاره به اینکه در زمینه وام و ارائه تسهیلات مشکلات متعددی در پیش‌روی ما قرار می‌گیرد، بیان کرد: بازپس‌گیری این وام‌ها با درصد بالا بود و از طرفی درخواست چندین ضامن سبب منصرف شدن ما و سایر تولیدکنندگان می‌شود.

وی با بیان اینکه افرادی وجود دارند که با وجود تجربه کاری کم توان تولید چاقوهای با کیفیت‌تری دارند، اظهار کرد: اما به دلیل نداشتن واسطه و رابط جنس ما با قیمت بسیار اندک از ارزش واقعی خود به فروش می‌رسد.

عباسی عنوان کرد: ما تولیدکنندگان توان این را داریم که با گسترش کارگاه افراد زیادی را در این زمینه به کار بگیریم و اشتغال ایجاد کنیم اما به دلیل عدم حمایت و ارائه تسهیلات با شرایط سخت این امکان از ما سلب می‌شود و اگر شرایط به همین شکل باشد ناچار به تعطیلی و روی‌آوردن به مشاغل کاذب هستیم.

وی عنوان کرد: ایجاد مشاغل و گسترش آن بسیار مورد تاکید شهید آیت‌الله رئیسی بود و بر همین اساس در زمان سفر ایشان من نامه‌ای مبنی بر گسترش حرفه خود نوشتم‌.

چاقوساز زنجانی با اشاره به اینکه شهید جمهور با نامه و درخواست من موافقت کرد، ادامه داد: اکنون برای پیگیری نامه به نهاد مربوطه مراجعه می‌کنم ولی جواب مناسبی دریافت نمی‌کنم.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی ما به زور خود را سرپا نگه‌داشته‌ایم، مطرح کرد: اگر از تولید‌کنندن صنایع‌دستی حمایت شود ما توان آن را داریم کالای با کیفیت عرضه کنیم که بتوان آن را به کشور‌های دیگر صادر کرد تا دست دلالان بسته شود و از طرفی زمینه شناخت صنایع‌دستی کشور فراهم شود.

عباسی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی سود تولیدات ما در جیب دلالان جمع می‌شود، یادآور شد: اگر بازار فراهم شود محصولات با قیمتی مناسب به فروش می‌رسد که به سود تولیدکننده و خریدار خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد پاساژ‌های عرضه‌کننده صنایع‌دستی می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد، گفت: در این امر نقش دلالان و افزایش بی‌رویه قیمت حذف خواهد شد.

چاقوساز زنجانی با بیان اینکه ما در زمینه پرداخت بیمه نیز در مضیغه قرار داریم، افزود: اگر در این زمینه نیز حمایت شود کارفرمایان تمایل فراوانی برای افزایش نیرو و توسعه اشتغال خواهند داشت.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۴
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۹
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۳
  • غروب آفتاب : ۱۷:۴۷
  • اذان مغرب : ۱۸:۰۶
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۱