logo
امروز : چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۰
[ شناسه خبر : ۴۱۰۶۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون محیط زیست استان زنجان بیان کرد:

دست‌درازی به ۳۶ هکتار اراضی ملی در زنجان

دست‌درازی-به-۳۶-هکتار-اراضی-ملی-در-زنجان-
معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل محیط استان زنجان گفت: در مجموع 36.50 هکتار اراضی ملی توسط متخلفان مورد دست‌درازی و تصرف قرار گرفته شده که سازمان محیط‌زیست استان نسبت به رسیدگی به این امور اقدام کرده است.

امجد باقری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با بیان اینکه به استناد ماده 16 قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست این سازمان در مناطق تحت مدیریت از طرف دولت اختیاراتی دارد تا حفظ و حراست از آن صورت گیرد، اظهار کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست به منظور حفاظت از انفال عمومی در این مناطق با هر اقدامی که سبب آسیب به این سرمایه‌ها شود برخورد قانونی انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که حفاظت محیط‌زیست در مناطق تحت مدیریت با آن مواجه است، تخریب و تصرف عدوانی بوده که برخی افراد سودجو در این خصوص اقدامات غیرقانونی انجام می‌دهند گفت: در 6 ماهه اول سال جاری 38 پرونده تخریب و تصرف عدوانی انجام شده که سه مورد مربوط به منطقه حفاظت شده فیله‌خاصه، دو مورد منطقه حفاظت شده انگوران و 33 پرونده در منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد زنجان بوده است.

سرپرست معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط استان زنجان ابراز کرد: در مجموع حدود 36 هکتار اراضی ملی توسط متخلفان مورد دست‌درازی و تصرف قرار گرفته شده که این سازمان نسبت به رسیدگی به این امور اقدام کرده است.

وی تأکید کرد: به استناد ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی برای ۳۸ مورد تخلف تخریب و تصرف عدوانی اراضی ملی پرونده قضائی در مراجع مربوطه استان تشکیل شده است.

سرپرست معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط استان زنجان عنوان کرد: عموماً اقدامات غیرقانونی صورت گرفته بیش‌تر شخم‌زنی جهت کاشت گندم بوده و کاشت نهال زیتون، مرزبندی، ایجاد استخر، کاشت یونجه و همچنین حفر چاه و بخش کمی تخریب و تصرف مربوط برای ایجاد راه در راضی ملی نیز از مصادیق تخریب و تصرف صورت گرفته بوده است.

باقری اضافه کرد: تمام 38 مورد تخلف انجام شده توسط سودجویان توسط کارشناسان و محیط‌بانان یا دوست‌داران محیط‌زیست گزارش شده و پرونده قضائی برای تمام موارد تشکیل و شکایت‌های لازم به مراجع قضائی صورت گرفته است.

وی افزود: از 38 مورد پرونده مربوط به تخریب و تصرف عدوانی اراضی ملی 33 مورد از طریق مراجع قانونی در جریان و در دست پیگیری است.

سرپرست معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط استان زنجان تصریح کرد: در یک مورد از پرونده‌های تخلف صورت گرفته فرد متخلف پس از شکایت این اداره‌کل به مراجع قانونی، ضمن ابراز ندامت از اقدام خود، داوطلبانه اقدام به رفع تصرف کرده است.

باقری بیان کرد: محیط‌بانان استان به صورت شبانه‌روزی در مناطق تحت مدیریت سازمان فعالیت دارند و با هر اقدامی که موجب تخریب و تصرف اراضی ملی شود برخورد و اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی عنوان کرد: سامانه 1540 آماده دریافت نظرات و گزارش‌های مردمی در ارتباط با تخلفات محیط‌زیستی است و انتظار داریم هم استانی‌ها در صورت مشاهده هرگونه تخلف در راستای کمک به محیط‌زیست از طریق این سامانه با ما در ارتباط باشند تا اقدام لازم جهت برخورد فوری با متخلفان صورت گیرد.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اخبار پربازدید

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۳
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۸
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۳
  • غروب آفتاب : ۱۷:۴۹
  • اذان مغرب : ۱۸:۰۷
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۱