logo
امروز : چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۵
[ شناسه خبر : ۴۰۷۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]

نفوذ محرومیت در جان بافت قدیم ماهنشان

نفوذ-محرومیت-در-جان-بافت-قدیم-ماهنشان-
بافت قدیم شهر ماهنشان که از مرکز شهر فاصله دارد از بیش‌تر امکانات شهری دور بوده و وجود مشکلات دیگر زندگی را برای مردم این منطقه با سختی رو به رو کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ بافت قدیم هر منطقه و شهری نشان‌دهنده جلوه‌های مادی، معنوی و اصالت آنجاست.

بیشتر بخوانید

 زمانی این قسمت‌ها بافت اصلی و مورد توجه شهر‌ها بوده اما امروزه در شهرها با نام بافت قدیم از این مناطق یاد می‌شود.

اگر بخواهیم این واژه را مورد کاوش و بررسی قرار دهیم می‌توان گفت بافت قدیم نشان‌دهنده اصالت است اما امروزه این واژه تعاریفی همچون فرسودگی و کهنگی را با خود یدک می‌کشد که با وجود مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند، در حالی که حفظ این بافت‌ها ارزش و اهمیت فراوانی دارد.

بافت قدیم ماهنشان مشکلات فراوانی دارد

ولی در شرایط کنونی بافت قدیم شهر ماهنشان با مشکلات متعدد و عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که نیازمند توجه و رسیدگی است.

این قسمت از شهر که بیش‌تر ساکنان آن سالمندان و کهنسالان هستند فاصله زیادی با مرکز شهر دارد و از طرفی هیچ نهاد، اداره و بانکی در این منطقه وجود ندارد و اهالی برای هر فعالیتی و خریدی به ناچار باید به مرکز شهر مراجعه کنند.

از طرفی وسیله حمل و نقل عمومی وجود ندارد که خانوار این مناطق با آن تردد کنند و یا فرزندان خود را به مدرسه بفرستند و در این زمینه نیز با مشکلات رو به رو هستند.

مسئله دیگری که وجود دارد سیستم فاضلاب شهری طرحی است که سال‌ها پیش در کل شهر اجرا شده و تنها بافت قدیم از این امکان بی‌بهره‌ مانده‌اند و با توجه به جنس خاک این منطقه امکان حفر چاه فاضلاب بسیار سخت بوده و چاه‌ها با عمقی بسیار کم حفر می‌شوند و خانوارها سالانه هزینه‌های گزافی برای تخلیه چاه‌های فاضلاب خود می‌کنند.

جو‌ی‌های آبی که در آن فاضلاب منازل جاری است منبع انتشار آلودگی و بیماری است که در صورت اتصال فاضلاب شهری مانع بسیاری از اتفاقات و حوادث بد خواهد بود.

یکی از اهالی این منطقه در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: ما در منطقه‌ای هستیم که فاصله با مرکز شهر داریم و برای هر کاری باید مسافت زیادی را طی کنیم و برای این کار وسیله و ماشین عمومی وجود ندارد و مجبور هستیم با پای پیاده این مسافت را طی کنیم.

وی با بیان اینکه ما مشکلات زیادی در این منطقه داریم بیان کرد: نبود فاضلاب شهری از جمله سختی‌های موجود است که ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم در حالی که کل شهر از این امکان استفاده کرده و به سیستم فاضلاب شهری متصل هستند.

وی بیان کرد: از طرفی در این قسمت از شهر پارک و یا فضای سبزی وجود ندارد که ما بخواهیم دقایقی در این قسمت برای گذران وقت بهره ببریم و یا پارکی وجود ندارد که کودکانمان در آن‌جا بازی کنند.

پیشنهاد برای تغییر نام منطقه

محمدرضا محمدی، فرماندار شهرستان ماهنشان در این باره به خبرنگار موج‌رسا گفت: بافت قدیم شهر ماهنشان تقریباً یک نقطه فراموش شده بود ولی در شرایط کنونی از نظر زیرساخت و آسفالت تنها دو کوچه آن از این نعمت بی‌بهره‌اند.

وی با بیان اینکه در زمینه فرهنگی با توجه به تغییر نام منطقه پیشنهادی انجام گرفت که استقبال چندانی از آن نشد افزود: شاید با تغییر نام پیشرفتی حاصل نمی‌شود ولی می‌تواند مقدمه‌ای جهت شروع باشد و به لحاظ ذهنیت تفاوت زیادی ایجاد خواهد شد.

فرماندار ماهنشان خاطرنشان کرد: در رابطه با وسیله ایاب و ذهاب نیازمند توجه و ورود بخش خصوصی است که در این زمینه فراخوانی هم انجام شده ولی افراد و بخش خصوصی رغبت و علاقه‌ای از خود نشان ندادند.

وی گریزی به دلایل عدم توجه بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری وسیله حمل و نقل عمومی زد و ابراز کرد: سرمایه‌گذاری در این امر صرفه اقتصادی ندارد که افراد در این زمینه هزینه کنند، از این‌رو نیازمند اقداماتی از سوی شهرداری و شورای شهر است.

سیستم فاضلاب طرحی ملی است 

محمدی به مشکلات فاضلاب شهری بافت قدیم اشاره کرد و گفت: فاضلاب کل شهر انجام شده و تنها فاضلاب بافت قدیم باقی مانده است.

وی با تاکید بر اینکه آب و فاضلاب پروژه ملی است خاطرنشان کرد: برای انجام این فعالیت‌ها اعتبارات استانی وجود ندارد و از طرفی این اعتبارات توان پاسخگویی به هزینه‌های عظیم فاضلاب را ندارد.

فرماندار ماهنشان با بیان اینکه چندین بار این موضوع را پیگیری کرده‌ایم عنوان کرد: نهاد مربوطه عنوان کرد در زمان فعالیت ما اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مانع شد و فاضلاب بافت قدیم ماهنشان کار نشده باقی ماند.

وی با اشاره به اینکه بافت قدیم محروم‌ترین نقطه شهر است ابراز کرد: اهالی این منطقه از این موهبت بی‌بهره‌ مانده‌اند و با توجه به جنس خاک و شرایط منطقه در زمینه حفر چاه نیز در مشکل قرار دارند.

محمدی تصریح کرد: ما این موضوع را از اداره آب و فاضلاب استان پیگیری کردیم و پاسخی مبنی بر اینکه پروژه فاضلاب شهر ماهنشان به پایان رسیده است و این طرح کشوری بوده و نمی‌توان در این زمینه فعالیتی کرد.

وی با بیان اینکه ما از نهاد مربوط درخواست برآورد هزینه کردیم تا در صورت امکان از حقوق دولتی معادن آن را تأمین کنیم گفت: بعد از تعیین هزینه، نیازمند بودجه عظیم بود که تأمین آن از عهده ما خارج بود.

وی مطرح کرد: تنها راه چاره این است که این پروژه با دستور شخص وزیر استارت زده شود و رایزنی‌هایی در این زمینه انجام شود که نماینده مردم می‌تواند در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

بازسازی ورودی ماهنشان در دست اجرا 

عبدالله ملکی در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا در رابطه با وضعیت بافت قدیم گفت: قسمت ورودی مورد تخریب قرار گرفته بود که اکنون در این قسمت در حال احداث دیواره حفاظتی هستیم.

وی افزود: این دیوار حفاظتی با عرض چهار متر در حال انجام است این دیواره اکنون در‌حال ساخت است و پروژه پیشرفت خوبی داشته است.

شهردار ماهنشان ادامه داد: بعد از اتمام پروژه دیوار‌چینی، طی ماه‌های آینده طرحی در ورودی شهر ماهنشان و ابتدای خیابان شهریار اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: هدف از ساخت این دیواره جلوگیری از نشت جریان‌های آب فصلی، جلوگیری از نفوذ آب به آسفالت، حفاظت آن، فضاسازی و زیبا‌سازی منطقه است.

ملکی گریزی به پل نیمه‌تمام جاده پری زد و یادآور شد: برای ادامه فعالیت پروژه، نیازمند تملک زمین اطراف آن توسط شهرداری بوده که این زمین شخصی است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری و شورای شهر ماهنشان پیگیر حل مشکل و ادامه فعالیت ساخت پل هستند عنوان کرد: در صورت حل مشکل و تملک آن به وسیله شهرداری اقدامات لازم توسط شهرداری انجام شده و پل به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهردار ماهنشان با بیان اینکه در نقاط حادثه‌خیز این منطقه نیز سرعت‌کاه نصب کرده‌ایم ادامه داد: جدول‌ها نیز نیاز به زنگ‌آمیزی داشت که این کار انجام شد.

آمادگی همکاری شهرداری در پروژه فاضلاب 

وی گریزی به آسفالت خیابان‌های این منطقه زد و عنوان کرد: تمامی خیابان‌ها و کوچه‌ها آسفالت شده و تنها دو مورد جزئی باقی مانده است.

ملکی در رابطه با انجام پروژه فاضلاب بافت قدیم شهر گفت: ما آمادگی داریم همکاری‌های لازم را با نهاد مربوطه داشته باشیم تا اهالی این منطقه نیز همانند سایر نقاط شهر از این امکان بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: ما در نظر داشتیم برای آسفالت این منطقه روکش‌آسفالت اجرا کنیم ولی به احتمال اجرای پروژه فاضلاب تاکنون از این اقدام دست نگه داشتیم.

اجرای سیستم فاضلاب نیازمند تأمین بودجه

در این راستا مرتضی موسوی، معاون فنی و مهندسی شرکت آب و فاضلاب استان زنجان به خبرنگار موج‌رسا گفت: در جهت تجهیز بافت قدیم و خیابان شهریار و چند نقطه دیگر از شهر ماهنشان طرح کار آماده شده است و اعتبار آن نیز درخواست شده است.

وی ادامه داد: در صورت تامین اعتبار طرح اتصال مناطق مورد نظر به سیستم فاضلاب شهری انجام خواهد شد.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر