logo
امروز : یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۱
[ شناسه خبر : ۴۰۷۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
رئیس حفظ و احیاء بناهای میراث فرهنگی استان زنجان:

مرمت حسینیه ارزه‌خوران ماهنشان انجام می‌شود

مرمت-حسینیه-ارزه‌خوران-ماهنشان-انجام-می‌شود
رئیس گروه حفظ و احیاء بناها و محوطه‌های تاریخی میراث فرهنگی استان زنجان گفت: مرمت اضطراری مکان مذهبی حسینیه ارزه‌خوران از روستاهای شهرستان ماهنشان انجام می‌شود.

حامد بیگدلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با بیان اینکه به منظور حفظ آثار تاریخی و جلوگیری از آسیب جدی به‌ آن‌ها مرمت حسینیه ارزه‌خوران در یکی از روستاهای شهرستان ماهنشان آغاز شد، گفت: در سال‌های ۸۶ و ۸۷ مقام‌سازی آن انجام شده بود و امسال نیز بر اساس اعتبارات و بودجه‌ای که اختصاص یافته بود، مرمت را انجام دادیم.

بیشتر بخوانید

وی افزود: قسمت داخلی این بنا نیازی به بازسازی نبود و نماکاری قسمت بیرونی آن انجام شد.

رئیس گروه حفظ و احیاء بناها و محوطه‌های تاریخی میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به اینکه سعی بر این بود تا آسیبی به اصالت بنا نزنیم، ادامه داد: درها و پنجره‌ها چوبی این مکان مذهبی که فرسوده شده بودند، بازسازی و رنگ‌کاری و کف‌سازی سنگی اجرا شد.

وی عنوان کرد: پوشش‌دهی نمای یک مکان تاریخی مراحلی دارد که اگر انجام نشود آب و هوای بیرونی تأثیر گذاشته و بنا را از بین می‌برد.

بیگدلی با اشاره به اینکه نمای حسینیه ارزه‌خوران خشتی بوده و نمی‌توانستیم از مصالح آجری استفاده کنیم، تصریح کرد: مجبور به استفاده از کاه‌گل شدیم تا سالیان سال جوابگوی این بنای تاریخی باشد.

وی ابراز کرد: حفظ و بازسازی این مکان‌های تاریخی و ارزشمند به جلوگیری از فراموشی تاریخ و گذشته یک جامعه کمک‌های شایانی می‌کند.

رئیس گروه حفظ و احیاء بناها و محوطه‌های تاریخی میراث فرهنگی استان زنجان اشاره کرد: وجود آثار تاریخی و قدیمی پیوندی بین نسل‌های مختلف است.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر