logo
امروز : شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۱
[ شناسه خبر : ۴۰۷۰۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
تهیه‌کننده و مستندساز رادیو زنجان:

مستندسازی در رادیو بیان صدای حقیقت است

مستندسازی-در-رادیو-بیان-صدای-حقیقت-است
تهیه‌کننده و مستندساز رادیو زنجان گفت: آرمان‌ها و رسالت حرفه تهیه کنندگی، مطالعه و پژوهش مداوم، همگام بودن با اخبار روز، پشتکار، و باور به اینکه مستندسازی در رادیو بیان صدای حقیقت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ برگزیدگان رویداد ملی ایده‌پردازی غزه با شعار (عادی شدن ممنوع) اعلام شد و در رویداد ملی ایده‌پردازی غزه که از تاریخ 24 مرداد ماه تا 10 شهریور ماه برگزار شد و از مجموع 252 ایده ارسالی و 50 طرح برنامه، در مرحله نخست 136 ایده برگزیده و 24 طرح به مرحله نهایی راه یافتند. 

بیشتر بخوانید

در این راستا پایگاه‌های خبری موج‌رسا گفتگویی را با الهام قراخانی تهیه‌کننده و مستندساز رادیو زنجان تنطیم کرده است که مشروح آن را می‌خوانید.

 

 

موج‌رسا: خود را معرفی کنید و بفرمائید چند سال است در این حرفه مشغول به فعالیت هستید؟

الهام قراخانی تهیه‌کننده و مستندساز رادیو زنجان هستم که ۱۷ سال است که در این حرفه فعالیت می‌کنم و نسبت به این شغل علاقه خاص دارم و با توجه به آرمان‌ها و رسالت حرفه تهیه کنندگی، مطالعه و پژوهش مداوم، همگام بودن با اخبار روز، پشتکار، و باور به اینکه مستندسازی در رادیو بیان صدای حقیقت است به این حرفه وارد شدم.

از دیگر جنبه‌های این حیطه رساندن حقیقت در بیانی ساده، شیوا و اثرگذار به مخاطب و مهم‌ترین نکته یقین قلبی به این مورد که حرفه ما رسالتی زینبی بر عهده داریم اهالی هنر سربازان فرهنگ و اندیشه‌اند که برای برافراشتن پرچم وطن تلاش می‌کنند.

موج‌رسا: از مشکلات خود در زمینه کاری بگوئيد

مستندساز رادیو زنجان: مستندسازی کار سخت و دراز مدت است و در مقایسه با دیگر قالب‌های برنامه‌سازی، حجم کار و صرف زمان بیش‌تری را می‌طلبد تأکید کرد: حضور پژوهشگران ماهر و عوامل حرفه‌ای در کنار هم می‌تواند این امر را محقق کند. 

اگر زمینه‌های لازم فراهم نباشند ممکن است به مرور زمان انگیزه لازم برای فعالیت کم‌تر شود.

به نظرم رفع دغدغه‌های برنامه‌ساز، هموار کردن مسیر پژوهش، برگزاری دوره‌های آموزشی و جایگاه بخشیدن به حرفه مستندسازی از مواردی است که در صورت تأمین می‌توانند بسیار راه‌گشا باشند.

 

موج‌رسا: چه طور شد از بین آثار ارسالی اثر شما جزو برترین‌ها شد؟

قراخانی: در مورد اثر «مادرخوانده» که برگزیده رویداد ملی ایده‌پردازی غزه با شعار «عادی شدن ممنوع» برگزار شد و ماه‌ها پیش از برگزاری این رویداد و پس از ساخت اثر، بازخوردی فوق‌العاده از سوی مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان آل‌امین و معاونت و مدیران رادیو دریافت کردم که تمام خستگی‌های ساخت اثر را از بنده دور کرد.

موج‌رسا: به نظرتان تشویق و بازخورد خوب چقدر در موفقیت فرد تاثیر دارد؟

تهیه کننده و مستندساز رادیو زنجان: تاثیرات تشویق‌ها و اینکه بازخورد موتور محرک من برای ادامه دادن بود، به دور از هرگونه شعار اصلی‌ترین مشوق بنده حمایت‌ها، تشویق‌ها و انرژی مثبتی بود که بعد از ساخت هر اثر از سوی مدیران و معاونین خود دریافت کردم.

برنامه‌ساز برنامه خود را می‌سازد برای دریافت عکس‌العمل و دیدن اثرگذاری در مخاطب، وقتی می‌بینی در اولین قدم این بازخورد خوب از سوی مدیران بازتاب و نمره قبولی داده می‌شود دیگر حتی به جشنواره و رتبه نیز فکر نمیکنی چون رسالت انجام شده است.

 اما در کنار تمام مشوق‌های داخل سازمان، بنده دو فرزند خردسال دارم، در تمام طول مدت برنامه‌سازی همسری در کنارم بود که برای فرزندان کوچک‌ام هم نقش پدر و هم مادر را ایفا کرد و در واقع مشوق اصلی برای ساخت مستند بود و جا دارد تشکر ویژه‌ای از همسرم داشته باشم که نه تنها مانع فعالیت‌های بنده نیستند بلکه تشویق‌کننده نیز است.

موج‌رسا: چه عاملی باعث طور شد به فکر خلق اثر مادرخوانده بیافتید؟

قراخانی: در آن زمان دو چیز به ذهنم آمد، اول اینکه من در پاییز سال ۱۴۰۲ زمانی که به تازگی مادر شده بودم و اتفاقات تلخ غزه رخ می‌داد تصمیم گرفتم اثری برای غزه و مظلومیت آن بسازم و اشک شوقم از به بار نشستن و ثمر دادن آن هدف بود.

دوم اینکه توانسته بودم در میان تمام آثار صوتی و نمایشی و غیرنمایشی رتبه برتر را کسب کنم و این پاسخی بود در قبال تمام لطف و اعتمادی که مدیرکل مرکز ماه‌های قبل از برگزاری این رویداد به مستند مادرخوانده داشتند و در واقع من جایزه معنوی خود را ماه‌ها قبل از آن‌ها دریافت کرده بودم. 

امیدوارم این اتفاقات خوب برای صدا و سیمای استان و هنر این شهر پرتکرار باشد که هنرمندان بی‌ادعا و توانمندی که استاد بنده هستند در زنجان بسیارند و بنده در محضرشان تلمذ می‌کنم.

 

 

 

این رویداد توسط مرکز طرح، برنامه و بودجه سازمان صدا و سیما و به همت اداره کل طرح و توسعه همکاری‌های نهادی این مرکز برگزار شد.

اسامی طراحان برتر برنامه، نفر اول الهام قراخانی با طرح مستند «مادرخوانده»، نفر دوم عرفان مرادخانی با طرح «آوازه زخم» و نفر سوم سید مهرداد حسینی زیدآبادی با طرح «فوتوکلیپ دروغ بزرگ» جزو برترین‌ها بودند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر