logo
امروز : چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۹
[ شناسه خبر : ۴۰۷۰۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
ورزش قهرمانی زنجان نیازمند تأمین زیرساخت‌ها است؛

توسعه ورزش قهرمانی در گرو گسترش امکانات

توسعه-ورزش-قهرمانی-در-گرو-گسترش-امکانات-
توسعه زیرساخت‌های ورزشی تاثیر بسزایی در شناسایی استعداد‌ها و کشف قهرمانان دارد، از این‌رو تأمین این تجهیزات امری مهم تلقی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ به‌طور کلی زیرساخت‌های ورزشی عبارت است از امکانات، ابزارها و تجهیزاتی که در زمینه رشته‌های مختلف ورزشی نیاز است که تأمین این تجهیزات کمک شایانی به توسعه و پیشرفت ورزش قهرمانی دارد.

بیشتر بخوانید

ایجاد و تأمین زیرساخت‌های ورزشی زمینه‌ساز شکوفایی استعداد و شناسایی ورزشکاران می‌شود.

به‌طور کلی می‌توان گفت تأمین این زیرساخت‌ها یکی از عوامل اصلی مشارکت مردم در ورزش هستند که شامل توسعه امکانت ورزشی نظیر سالن‌ها، استخرهای سرپوشیده، چمن‌های فوتبال و سایر موارد می‌شوند.

از بُعد دیگر توسعه زیرساخت‌های ورزشی به عنوان راهکاری برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و حفظ سلامت عمومی جامعه تلقی می‌شود.

وجود زیر‌ساخت‌ها نه‌تنها صرف هزینه تلقی نمی‌شود بلکه باید از بُعد سرمایه‌گذاری به این امر نگاه کرد، چراکه فراهم ساختن امکانات ورزشی سبب شکوفایی و شناخته‌شدن استعداد‌ها و پرورش قهرمانان و به دنبال آن کسب عناوین قهرمانی را در پی خواهد داشت.

اما وجود این زیرساخت‌ها در استان زنجان در برخی حوزه‌ها کم و کاستی وجود دارد که نیاز است نهاد‌های مربوطه در این امر وارد شوند تا با فراهم‌ساختن این زیرساخت‌ها و امکانات شاهد شناسایی استعدادها و کسب عناوین ملی و فراملی باشیم و درخشش قهرمانان استانی باشیم.

زیرساخت‌ها از الزامات توسعه ورزش هستند

غفار امانی، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: زیرساخت‌های ورزش یکی از الزامات رشد و توسعه ورزش است.

وی با بیان اینکه در توسعه ورزش عمومی ابتدا باید زیرساخت‌ها را آماد کنیم افزود: تا با بهره‌گرفتن از این اقدامات بتوانیم نیروی انسانی (ورزشکار و مربی) جذب کنیم و در ادامه به استعداد‌یابی بپردازیم.

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان خاطرنشان کرد: ما به لحاظ زیرساختی شاید از استاندار‌دهای جهانی عقب باشیم ولی در سطح کشور موقعیت خوبی در زمینه زیرساخت‌ها داریم.

وی تصریح کرد: اکثر هیأت‌های ورزشی در زنجان سالن‌های اختصاصی دارند که با استفاده از این امکان که به آن‌ها تعلق گرفته اقدام به پرورش قهرمانان ملی و فراملی می‌کنند‌.

امانی با اشاره به اینکه در راستای توسعه ورزش حتماً باید سرانه زیرساخت‌های ورزشی را افزایش دهیم گفت: با این اقدام بتوانیم به معیارهای جهانی برسیم و میزان سرانه‌ورزشی را نیز افزایش دهیم و با کشور‌های برتر دنیا رقابت کنیم.

وی مطرح کرد: برای تحقق این امر نیاز داریم تجهیزات ورزشی به‌روز داشته باشیم، چون اکثر رشته‌های ورزشی قهرمانی نیاز به تجهیزات دارند.

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان تاکید کرد: بیش‌تر این تجهیزات وارداتی هستند و نیازمند حمایت ویژه‌ای از طرف دولت برای تأمین این ابراز هستیم.

تأمین زیرساخت‌های ورزش سرمایه‌گذاری است

کامران لطفی، دبیر هیأت والیبال استان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: تأمین زیرساخت‌های ورزش و امکانات هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است.

وی با بیان اینکه این سرمایه‌گذاری ثمرات و نتایج مثبتی از جمله کسب عناوین قهرمانی و پرورش ورزشکاران را به دنبال دارد افزود: در مقابل فعالیت در زمینه ورزش وجود اتفاقات تلخ از جمله افتادن جوانان در اعتیاد را به شدت کاهش می‌دهد.

دبیر هیأت والیبال استان زنجان خاطرنشان کرد: همه این شرایط در صورتی فراهم می‌شود که ما در زمینه ورزش قهرمانی هزینه کنیم که نتیجه تمامی این اقدامات درخشش پرچم جمهوری اسلامی و دستیابی به مسابقات جهانی و کسب عناوین برتر خواهد بود.

وی بیان کرد: اگر ما زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم و ورزش را به سمت همگانی پیش ببریم تا همه بتوانند از آن استفاده کنند در نتیجه از این میان افراد شاخص و با‌استعداد به سطوح ملی دست خواهند یافت.

لطفی با اشاره به اینکه ما در زمینه زیرساخت‌های ورزشی در استان شرایط خوبی داریم ادامه داد: اما این سالن‌ها در اختیار بخش خصوصی بوده و اگر ما برای هر رشته ورزشی تنها یک سالن اختصاصی داشته باشیم پیشرفت شگرفی در زمینه ورزش قهرمانی خواهیم داشت و رشته‌های موجود را به بهترین نحو مدیریت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما در زمینه والیبال در زمینه کمبود زیرساخت‌ها به‌ویژه سالن مشکل داریم بیان کرد: ما با وجود چنین شرایطی نمی‌توانیم به تمرین و مسابقات برسیم.

دبیر هیأت والیبال استان زنجان با اشاره به اینکه وجود امکانات ثمرات مثبتی در پی دارد ابراز کرد: اگر امکانات فراهم باشد ما می‌توانیم مسابقات زیادی در زمینه مربوطه برگزار کنیم و با کمبود تجهیزات این امکان را از افراد با استعداد و قهرمانان سلب می‌کنیم و استعداد افراد شناخته نمی‌شود‌.

وی تصریح کرد: اگر برای هر رشته تنها یک سالن اختصاصی وجود داشته باشد، هیأت‌ها علاوه‌بر شکوفایی استعداد ورزشکاران می‌توانند درآمد هم داشته باشند و این مبلغ به‌دست آمده را صرف اعزام تیم‌ها به مسابقات کنند.

لطفی با بیان اینکه برگزاری مسابقات در رشد ورزشکاران امری بسیار مهم است ادامه داد: اما برگزاری مسابقات نیازمند زیرساخت‌ها و تجهیزات است تا بتوان در این زمینه پیش‌ رفت.

 

زیرساخت‌های ورزش در استان دارای مشکل هستند 

اصغر اجاق‌فقیهی، مدیرعامل باشگاه نوین سرخ‌پوشان برتر زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: در سطح استان در زمینه زیرساخت‌های ورزشی به‌ویژه فوتبال مشکل وجود دارد.

وی افزود: در زمینه زیرساخت‌های فوتبال، زمین و چمن برای تمرین و بازی به شدت کم است و با شرایط سخت پیش می‌رویم.

مدیرعامل باشگاه نوین سرخ‌پوشان برتر زنجان با بیان اینکه قرار بود بودجه‌ای از سمت وزارت ورزش و جوانان در زمینه تأمین زمین‌های ورزشی تعلق بگیرد گفت: تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

وی تصریح کرد: به دلیل کمبود زیرساخت‌ها به‌ویژه زمین ما به ناچار زمین‌ها را به قیمت چندین برابر اجاره می‌کنیم.

اجاق‌فقیهی گریزی به وجود ورزشکاران با استعداد زد و بیان کرد: ما ورزشکارانی داریم که می‌توانند به جایگاه‌هایی فراتر  از سطح ملی راه یابند ولی نبود امکانت و زیرساخت این پیشرفت را از ما دریغ می‌کند.

وی یادآور شد: اگر زیرساخت‌های ما کامل باشند و نواقص رفع شود ورزش استان متحول خواهد شد که برای این امر نیازمند این هستیم که صنایع موجود در استان پای کار بیایند و حمایت‌های لازم را انجام دهند.

مدیرعامل باشگاه نوین سرخ‌پوشان برتر زنجان گفت: اگر شرکت‌ها و صنایع به کمک نهاد‌های مربوطه اقدام کنند با رشد زیرساخت‌ها و پیشرفت ورزش قهرمانی ختم خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه رسیدگی به زیرساخت‌ها و تأمین امکانات به معنای سرمایه‌گذاری برای آینده جوانان است افزود: اگر جوانی با فعالیت در این مکان‌های ورزشی و زیرساخت‌ها به مقام‌های ملی و کشوری برسد قطعاً می‌توان این امر را سرمایه‌گذاری در نظر گرفت.

اجاق‌فقیهی مطرح کرد: از طرفی وجود ورزش و زیرساخت‌های هر رشته ورزشی علاقه‌مندان را به حیطه خود جذب می‌کند و از اقدام به کار‌های ناشایست دور کرده و افراد از وجود هر گونه از این اقدامات دور خواهند بود.

زیرساخت‌ها الفبای ورزش قهرمانی محسوب می‌شوند 

نادر سلیمانی، مسئول ورزش صبحگاهی موسسه خیریه مهرانه در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: زیرساخت‌ها الفبای ورزش قهرمانی هستند و برای اینکه یک قهرمان ورزشی پرورش پیدا کند نیازمند سال‌ها وقت و هزینه است و این امر یک شبه حاصل نمی‌شود.

وی افزود: آنچه که مشخص است در کنار توانمندی‌های ورزشکار زیرساخت‌هایی از قبیل مربی و امکانات ورزشی نقش بسزایی در پیشرفت یک قهرمان و ورزش دارد.

مسئول ورزش صبحگاهی موسسه خیریه مهرانه با اشاره به اینکه در جامعه ورزشکاران با استعداد بسیاری در رشته‌های  مختلف ورزشی وجود دارد بیان کرد: ولی به واسطه عدم امکانات و زیرساخت‌های مناسب آن‌طور که باید نتوانستند خودشان را به جامعه نشان دهند.

وی ابراز کرد: نبود زیرساخت‌ها به منزله یک نقص در خودرو است که با وجود مشکل حرکت می‌کند ولی به جایگاه اصلی و مسیر اصلی خود نخواهد رسید.

سلیمانی با اشاره به اینکه میزان توسعه‌یافتگی استان‌ها در ورزش قهرمانی با یکدیگر متفاوت است افزود: در حالی که برخی استان‌ها در ورزش کشور حکمرانی می‌کنند در مقابل برخی استان‌ها به ندرت وارد صحنه ورزشی کشور می‌شوند که زنجان هم شامل آن‌ها است.

مسئول ورزش صبحگاهی موسسه خیریه مهرانه اظهار کرد: عوامل زیادی از جمله عوامل اقتصادی، زمینه‌هایی جغرافیایی، اجتماعی در زمینه تأمین زیرساخت‌ها دخیل هستند.

وی با اشاره به اینکه توسعه اولین و مهم‌ترین هدف تمامی دولت‌ها محسوب می‌شود گفت: توسعه تاثیر بنیادی در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی دارد و توسعه در بحث ورزش نیز سبب تحولات بسیار در بخش‌های دیگر جامعه را به دنبال دارد.

سلیمانی مطرح کرد: ورزش قهرمانی به دلیل ظرفیت‌های اجتماعی و سیاسی که نقش مهمی در توسعه ورزشی کشور دارد و توسعه آن از چالش‌های مهم یک دولت محسوب می‌شود‌.

وی بیان کرد: برای ایجاد شرایط بهتر و روی‌آوردن مردم به ورزش پایدار باید به این موارد نگاه عمیق‌تر کرد و همه نهاد‌ها دست در دست هم بدهند تا این امکانات فراهم شود.

مسئول ورزش صبحگاهی موسسه خیریه مهرانه با بیان اینکه با گسترش زیرساخت‌ها تعداد زیادی از علاقه‌مندان به ورزش روی‌ می‌آورند گفت: در نتیجه استعداد‌های بیش‌تری شکوفا می‌شود و ما می‌توانیم به مقام‌های کشوری دست پیدا کنیم و قهرمان‌های ملی پرورش دهیم.

با تمام این‌ها توسعه زیرساخت‌های ورزشی تاثیر بسزایی در شناسایی استعداد‌ها و کشف قهرمانان دارد، از این‌رو تأمین این تجهیزات امری مهم تلقی می‌شود.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر