logo
امروز : یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۲
[ شناسه خبر : ۴۰۶۳۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 11 دقیقه ]
عدم توسعه راه‌های استان زنجان مانع صنعت گردشگری؛

مسیرهایی که راه را بر گردشگران می‌بندد

مسیرهایی-که-راه-را-بر-گردشگران-می‌بندد
فقدان بهره‌مندی از شبکه راه‌های مواصلاتی مناسب، مانعی جدی در راه رشد و توسعه صنعت گردشگری است که نیازمند تمهیداتی از قبیل توسعه و بهسازی این راه‌ها است تا گردشگری در زنجان به جایگاه واقعی خود برسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ گردشگری یکی از صنایع مهمی است که می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی در اقتصاد یک منطقه و ارز‌آوری داشته باشد.

بیشتر بخوانید

از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند سبب جذب گردشگر در یک منطقه شود تاسیسات و تجهیزات مربوط به این صنعت در آن منطقه است.

جاذبه‌های فرهنگی، آثار تاریخی، وجود موزه‌ها از عواملی هستند که سبب جذب گردشگر می‌شوند اما باید توجه داشت جذب گردشگر بر یک منطقه علاوه بر عوامل فوق دلایلی مانند وجود زیرساخت‌های خوب در زمینه راه و توسعه و تجهیزات گردشگری اعم از اقامت، پذیرایی، فعالیت‌های تفریحی و سرگرمی، تجربه خرید از برند‌های لوکس یا محلی از دلایل مهم جذب گردشگر در یک منطقه است.

فقدان بهره‌مندی از شبکه راه‌های مواصلاتی مناسب، مانعی جدی در راه رشد و توسعه صنعت گردشگری در استان زنجان است. باید در راستای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و تعریض و بهسازی جاده‌های مواصلاتی در استان اقدامات جدی انجام شود تا گردشگری به عنوان یک صنعت ارز‌آور و موثر در اقتصاد تلقی شود.

زیرساخت‌ها از عوامل توسعه گردشگری

سید محمد شعاعی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: راه یکی از زیرساخت‌های توسعه است که در رونق اقتصاد، جذب گردشگر و گسترش سایر امور یک منطقه کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه ما در بحث راه، طرح‌های توسعه و تکمیل کریدور‌ها را در دست اجرا داریم افزود: بخشی از این‌ها مسیر شمال به جنوب بوده که در داخل استان زنجان واقع شده است.

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان عنوان کرد: محورهای سلطانیه، قیدار و کبودآهنگ، محور زنجان، بیجار و زنجان به دندی سه طرح اجرایی است که در حال چهار بانده شدن هستند.

وی با اشاره به اینکه مسیر بناب، منجیل بخشی از کریدور شمال به جنوب است اظهار کرد: این محور بخش‌های جنوبی، غربی و شمالی را وصل می‌کند.

شعاعی با بیان اینکه استان زنجان در مسیر این کریدور قرار دارد بیان کرد: اگر این طرح‌های توسعه تکمیل شود، در رونق اقتصادی و گردشگری تاثیرگذار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: محور گردشگری کلور، درام علاوه بر اینکه یک مکان گردشگری است، ارتباط‌دهنده استان اردبیل و شهرستان طارم نیز هست که می‌تواند مورد توجه واقع شود.

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه در حومه سد منجیل پُلی در حال احداث است افزود: در صورت تکمیل این پل ارتباط استان زنجان و گیلان به سهولت امکان‌پذیر خواهد بود.

وی ابراز کرد: در محور آب‌بر که به‌واسطه آن شمال با این شهر ارتباط می‌گیرد و محور قره‌پشتلو به راه اصلی سرچم اردبیل است که این طرح‌ها می‌توانند مقاصد گردشگری استان را به استان اردبیل متصل کنند.

شعاعی گریزی به دیگر برنامه راه‌ها زد و گفت: جاده ترانزیت تاکستان، زنجان به میانه که با توجه به کثرت عبور و مرور این مسیرها نیز در حال تبدیل به چهار‌بانده شدن است، در صورت تزریق اعتبار و تکمیل امکان تردد در شرق و غرب استان فراهم می‌شود.

۲۰۰ کیلومتر مسیر خاکی در راه‌های ماهنشان 

وی با بیان اینکه تعدادی راه‌های روستایی دارای مشکل در استان زنجان وجود دارد گفت: در شهرستان ماهنشان بیش‌ترین جاده‌های خاکی روستایی را داریم که به دلایل صعب‌العبور و کوهستانی بودن حدود ۲۰۰ کیلومتر مسیر خاکی در این منطقه وجود دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان تصریح کرد: با توجه به اینکه با اعتبارات راه‌های روستایی استانی مدت زمان زیادی لازم است تا این مسیرها آسفالت شوند بیان کرد:  از این‌رو باید به دنبال منابع دیگری برای تکمیل این اقدامات باشیم.

وی با اشاره به اینکه ما باید بتوانیم عقب‌ماندگی‌های این شهرستان را جبران کنیم گفت: برای این کار با معاونت راهداری و وزارت راه و شهرسازی منابعی را جذب کردیم.

شعاعی ابراز کرد: با توجه به اینکه مکان‌های گردشگری و باستانی فراوانی در استان وجود دارد در صورت توسعه راه‌ها صنعت گردشگری نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

وی گفت: تعدادی از مسیر‌ها اقداماتی از قبیل چهار بانده کردن، حذف نقاط حادثه‌خیز می‌تواند در زمینه جذب گردشگر موثر واقع شود.

افراد پیش از سفر مقاصد را انتخاب می‌کنند 

سید محمد‌حسن حسینی، کارشناس گردشگری معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا گفت: اصولاً افراد پیش از آغاز سفر مقاصد گردشگری خود را انتخاب می‌کنند.

وی افزود: افراد در ابتدا منابعی برای جمع‌آوری داده در مورد مقصد و چگونگی سفر با توجه به محدودیت‌های زمانی و مالی تعیین می‌کنند.

کارشناس گردشگری معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گریزی به اصطلاح  نقطه تماس در گردشگری زد و ادامه داد: برای مثال فردی در حال تردد در ما بین دو مسیر است اگر این شخص بخواهد استان ما را مقصد خود قرار دهد در این صورت بدون توجه به عوامل دیگر موفق خواهیم بود.

وی با بیان اینکه مسیر خوب باعث توسعه گردشگری است بیان کرد: این امر چیزی نیست که بتوان منکر آن شد اما این اتفاق زمانی خواهد افتاد که تنها شهر ما انتخاب و هدف گردشگران قرار داشته باشد.

حسینی تصریح کرد: در معادلات گردشگری ما مسئله راه چندان تاثیرگذار نیست، نه اینکه تاثیرگذار نباشد ولی نمی‌شود آن را به عنوان آیتم اصلی به حساب آورد.

وی با بیان اینکه ما در زمینه تبلیغات دو آیتم مهم داریم گفت: قبل از انجام تبلیغات باید به خودمان آگاهی‌های لازم را داده باشیم، که شامل معرفی مناطق گردشگری، بازار‌های اصلی، اطلاعاتی در مورد مقصدی به نام زنجان و موارد دیگر است.

کارشناس گردشگری معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با تاکید بر اینکه قرارگیری در مسیر راه‌های مواصلاتی یک امتیاز بسیار خوب برای استان زنجان است افزود: ما می‌توانیم از این مزیت به خوبی بهره ببریم.

انجام سالانه ۴۰ میلیون تردد در زنجان

وی یادآور شد: سالانه حدود ۴۰ میلیون تردد از محورهای مواصلاتی زنجان انجام می‌شود که اگر هر کدام از این تردد‌ها حتی توقف کوتاهی برای خرید هر چند جزئی هم داشته باشند در اقتصاد شهر ما موثر خواهد بود.

حسینی خاطرنشان کرد: اگر مسیرها و محور‌های مواصلاتی و زیرساخت‌های ما از کیفیت خوبی برخوردار باشند این تردد‌ها و توقف‌ها بیش‌تر خواهد بود و در نتیجه رونق گردشگری بیش‌تری در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه زنجان در مسیر راه‌های مواصلاتی چندین محور مهم قرار دارد مطرح کرد: استان زنجان هم می‌تواند همانند استان‌های دیگر از این مزیت به بهترین شکل استفاده کند و با ایجاد رستوران‌ها و مکان‌های بین‌راهی از این شرایط به نحو احسن در جهت تاثیر در اقتصاد خود بهره ببرد.

کارشناس گردشگری با تاکید بر اینکه قشر گردشگر در شرایط کنونی با توجه به اطلاعات موجود در فضای مجازی برای انتخاب مقصد و مسیر سفر خود بهره می‌گیرد ادامه داد: ما می‌توانیم با ایجاد صفحه‌ها در فضای مجازی از این مزیت جهت معرفی منطقه استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فضای مجازی تاثیر فوق‌العاده‌ای در معرفی و جذب گردشگر به یک منطقه دارد که ما از آن غافل هستیم که در سایر مناطق با ایجاد این صفحه‌های که اصولاً شخصی هستند بسیار موثر واقع می‌شوند.

حسینی یادآور شد: وجود یک خاطره خوب، معرفی در فضای مجازی، امکانات خوب بین‌‌راهی در پذیرایی از مهم‌ترین عوامل جذب گردشگر در یک منطقه هستند.

مسیرها از ادوار گذشته مورد توجه هستند

داود آبیان، معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری تأمین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: مسیرها، راه‌ها و محورهای مواصلاتی یکی از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی یک منطقه، کشور و استان است.

وی افزود: در همین راستا در قدیم‌الایام و دوره هخامنشی هم مسیر‌ها مورد توجه بوده و مجتمع‌هایی در مسیر راه گردشگران و مسافران احداث می‌شد.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان بیان اینکه بحث راه‌ها در همه ادوار مورد توجه و تاکید بوده است عنوان کرد: حتی در دوره صفوی راه‌ها برای دسترسی آسان و برای رسیدن به مقصد مورد توجه قرار داشت و در طول مسیر اتراق‌گاه‌هایی برای اقامت وجود داشت.

وی خاطرنشان کرد: در زنجان مسیرهای مواصلاتی مناسبی وجود دارد و در حوزه گردشگری هم محورهایی را به واسطه این راه‌ها تعریف کردیم.

آبیان یادآور شد: یکی از این راه‌های اصلی در حوزه گردشگری محور زنجان به سلطانیه و سلطانیه به کتله‌خور است که راه ارتباطی به استان همدان نیز هست که تحت عنوان مسیر گردشگری اشراق نامیده می‌شود. 

مکان‌های گردشگری در احاطه بن‌بست

وی با بیان اینکه در ظلع جنوبی استان زنجان شهرستان ماهنشان قرار دارد بیان کرد: زیبایی‌هایی که در زمینه ژئوپارک در ماهنشان وجود دارد در حوزه گردشگری بی‌نظیر است اما به علت قرارگیری در مسیر بن‌بست و طی ۱۱ هزار کیلومتر راه کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با تاکید بر اینکه از طریق معرفی و هدایت تورهای گردشگری به این سمت می‌توانیم اقدام به جذب گردشگر کنیم افزود: در زمینه توسعه این صنعت در ماهنشان جشنواره‌های مختلف از جمله طبخ ماهی و زردآلو که با همکاری مسئولان شهرستانی انجام می‌شود می‌توان در زمینه اقتصاد و توسعه گردشگری منطقه موثر واقع شد.

وی با اشاره اینکه با برگزاری چنین برنامه‌هایی گردشگران با مناطق بکر و مناظر طبیعی منطقه آشنا می‌شوند تصریح کرد: همه این عوامل زمینه خروج ماهنشان از شرایط بن‌بست را فراهم می‌کنند.

مسیرها حلقه‌های اتصال مناطق گردشگری 

آبیان تصریح کرد: مسیر‌ها حلقه‌های اتصال ما هستند و مناطق گردشگری ما را به هم وصل می‌کنند و از مسیر‌ها به عنوان زنجیره‌‌های اتصال یاد می‌شود.

وی یادآور شد: مسئله‌ای که شاید در گذشته مغفول مانده این بوده که بتوان  جاذبه‌های گردشگری را به صورت مقاصد گردشگری تعریف کرد.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گریزی به زیبایی‌های شهرستان طارم زد و عنوان کرد: این شهرستان که یکی از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی و چهار فصل بوده و به هندوستان ایران شهرت دارد به معنای واقعی مظلوم واقع شده است.

وی خاطرنشان کرد: طی سالیان گذشته اولویت گردشگری در استان ما نمود پیدا کرده است و سیاست‌گذاری مقامات عالی نیز در این زمینه امری قابل توجه بوده و موثر واقع شده است.

آبیان با اشاره به اینکه مسیر خدابنده از دیگر مسیرهای در دست اجرا است تصریح کرد: این مسیر که به محور اشراق متصل می‌شود و گردشگرانی که مسیرهای اصلی غرب را انتخاب می‌کنند می‌توانند این مسیر را نیز در محور گردشی خود انتخاب کنند.

وی گریزی به چهار بانده کردن این محور زد و گفت: انجام این عملیات به همت دستگاه‌های متولی در حال انجام است.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان بیان کرد: شرایط و قرارگیری در این محور این مسیرها را از حالت بن‌بست خارج می‌کند و محور شمال خلخال به سمت طارم، آببر نیز بازگشایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه با هموارسازی مسیر‌ها در جذب گردشگر اتفاقات خوبی رقم می‌خورد خاطرنشان کرد: بازگشایی این مسیر‌ها با شرایط استاندارد در توسعه گردشگری تاثیر قابل‌توجهی خواهد گذاشت و مسیرها از حالت بن‌بست خارج شده و کریدور‌های اصلی محورهای گردشگری خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه مردم زنجان به معنای واقعی میزبان مهربان هستند افزود: تا به حال از بُعد رسانه‌ای به این امر توجه نشده بود و زنجانی‌ها در تمامی مراسمات مذهبی، رویدادها، جشنواره‌ها میزبان مهربان بودن را به اثبات رسانده‌اند.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری با اشاره به اینکه ۳۳ رویداد در زنجان برگزار شده است گفت: می‌توان زنجان را شهر رویداد‌ها نامید که در هر ماه و هفته اقدام به این برگزاری می‌کنند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اخبار پربازدید

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۴۵
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۰۹
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۶
  • غروب آفتاب : ۱۸:۰۳
  • اذان مغرب : ۱۸:۲۱
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۴