logo
امروز : پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۳
[ شناسه خبر : ۴۰۶۱۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
شهرک‌های اقماری با کمبود مدرسه مواجه هستند؛

کمبود مدرسه رَنج مشترک شهرک‌های زنجان

کمبود-مدرسه-رَنج-مشترک-شهرک‌های-زنجان
نبود مدرسه در شهرک‌های زنجان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش‌روی آموزش و پرورش استان زنجان در سال تحصیلی جدید بوده و نیازمند اخذ تصمیماتی است تا رَنجش اهالی شهرک‌نشینان برطرف شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ کم کم در حال گذراندن آخرین روزهای تابستان هستیم، روزهایی که هر ساله با قرارگیری در آن بوی ماه مهر استشمام می‌شود و بازارها رنگ و بوی خرید مدارس به خود دارند.

بیشتر بخوانید

 دانش‌آموزان با ذوقی غیر قابل توصیف درصدد خرید لباس و لوازم‌التحریر هستند تا با آمادگی کامل وارد ماه مهر شده و در طلب علم دانش برآیند‌.

در این میان والدین و دانش‌آموزانی وجود دارند که آغاز سال تحصیلی جدید نگرانی و استرسی در آنان ایجاد می‌کند، خانواده‌‌های شهرک‌نشین زنجانی که به علت کمبود و یا نبود مدرسه در مناطق مسکونی خود به داخل شهر و یا شهرک‌های دیگر رفت ‌و آمد می‌کنند.

این تردد و جا به جایی در اثر نبود فضای آموزشی در شهرک‌های زنجان مشکلات فراوانی به وجود می‌آورد که از جمله آنان می‌توان به مشکلات اجتماعی، اخلاقی، هزینه‌بر بودن خطراتی که برای دانش‌آموزان به‌ویژه کودکان وجود دارد، هزینه سرویس، زمان‌بر بودن، ترافیک و هزاران مشکل دیگر اشاره کرد که همه آن‌ها با وجود ایجاد مدرسه در شهرک‌ها حل می‌شوند.

حال آنکه باید قوانینی وضع شود تا قبل از ایجاد شهرک‌های مسکونی و توسعه فضای شهری ابتدا مکان‌های عمومی نظیر فضا‌های آموزشی، مساجد مورد ساخت و ساز قرارگیرد تا مردم در تنگنا و سختی واقع نشوند.

 

علی‌اکبر فاضلی، مدیرعامل خیرین مدرسه‌ساز استان زنجان در این باره به خبرنگار موج‌رسا گفت: در کل استان زنجان، شهر زنجان کم‌ترین سرانه فضای‌‌آموزشی را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه چهار شهرک این شهر فاقد مدرسه و فضای آموزشی هستند افزود: این شهرک‌ها شامل ثمین، صدرا، مهر‌آرا و نگین است.

مدیرعامل خیرین مدرسه‌ساز استان زنجان عنوان کرد: در شهرک‌های اقماری دیگر نیز با مشکل کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم که از جمله این شهرک‌ها، شهرک الهیه، گلشهر و پونک هستند به طوری که تعدادی از دانش‌آموزان این مناطق برای تحصیل به داخل شهر و یا دیگر شهرک‌ها رفت و آمد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه وجود چنین شرایط برای والدین و دانش‌آموزان مشکل‌ساز است یادآور شد: مشکلات اجتماعی و اخلاقی، هزینه ایاب و ذهاب، مشکلات ترافیکی، خطر تصادف را برای شهرک‌نشینان از جمله مسائل موجود است‌.

فاضلی مطرح کرد: در شهرک‌های اقماری بر اساس ماده ۱۸ قانون شوراهای آموزش و پرورش، شهرک‌ساز‌ها، تعاونی‌ها و انبوه‌سازان را موظف می‌کند در قبال هر ۲۰۰ واحد مسکونی یک مدرسه ساخته شود.

وی با تاکید بر اینکه در این شهرک‌ها این قانون مغفول مانده است افزود: به دلیل این غفلت است که امروزه با کمبود مدرسه و فضای آموزشی در این مکان‌ها مواجه هستیم.

مدیرعامل خیرین مدرسه‌ساز استان زنجان خاطرنشان کرد: با تاکیدی که در جلسات داشتیم شهرک‌های جدیدی که امروزه با نام مسکن‌ ملی احداث می‌شوند مانند ارغوان، زیتون و زنگان شرق از شرایط کنونی ماده ۱۸ قانون شوراها در آن اجرا شود تا در آینده با مشکل شهرک‌های فعلی مواجه نشویم.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که امسال تا ابتدای مهرماه تعدادی از واحد‌های مسکونی کوی زیتون و ارغوان و زنگان شرق واگذار می‌شود در حالی که هیچ مدرسه‌ای در این شهرک‌ها ایجاد نشده است.

 

لزوم ساخت مکان‌های عمومی در شهرک‌سازی

سعید نجفی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهری زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: در شهرک‌هایی که توسط شرکت تعاونی‌های کار می‌شوند معمولاً باید طبق قانون همه مراکز عمومی اعم از مدرسه، کتابخانه، مسجد و طرحی معابر انجام شود و بعد از تکمیل توسط این شرکت‌های تعاونی و تایید آن توسط شهرداری عملیات ساخت و ساز انجام شود.

وی با بیان اینکه این اقدامات در شهرک‌ها انجام نمی‌شود افزود: از این‌رو اقدامات مدرسه‌سازی امری است که پس از سال‌ها شروع می‌شود‌.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهری زنجان مطرح کرد: اگر آماری از دانش‌آموزان در مدارس بگیریم مشخص می‌شود که آنان برای تحصیل از شهرکی به شهرک دیگر مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه وجود تعداد کم مدرسه در برخی شهرک‌ها کفاف جمعیت را نمی‌دهد و یا حتی در برخی شهرک‌ها اصلاً مدرسه وجود ندارد گفت: با وجود اینکه در ابتدا باید مدرسه احداث می‌شد ولی گاهاً بعد از گذشت چندین سال به ساخت مدرسه در شهرک‌ها اقدام می‌شود که این امر سبب رنجش و نارضایتی مردم می‌شود.

مدرسه‌سازی در شهرک‌ها مغفول مانده

نجفی عنوان کرد: تردد دانش‌آموزان جهت تحصیل به داخل شهر و یا مناطق دیگر مشکلاتی از قبیل تحمیل هزینه، وجود خطرات، ترافیک شهری، امنیت دانش‌آموزان و نگرانی خانواده‌ها را در پی دارد.

وی با تاکید بر اینکه امر مدرسه‌سازی در شهرک‌ها مغفول مانده است افزود: اگر در شهرک‌ها فضای آموزشی وجود داشته باشد دانش‌آموزان با آرامش و فراغ‌بال تحصیل می‌کنند در حالی که کمبود فضای آموزشی اولین لطمه را به دانش‌آموز و در گام بعدی به خانواده وارد می‌کند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهری زنجان با بیان اینکه کمبود فضای آموزشی می‌تواند در سطح آموزش، دانش‌آموزان نیز تأثیرگذار باشد ابراز کرد: بر اثر تراکم جمعیتکیفیت یادگیری کاهش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: باید شرکت‌ تعاونی‌هایی که اقدام به ایجاد و احداث شهرک‌ها می‌کنند ابتدا فضاهای آموزشی را احداث کنند که در این زمینه می‌توانند از مشارکت خیرین مدرسه‌ساز نیز کمک بگیرند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهری زنجان اظهار کرد: اگر این شهرک‌ها در ابتدای ساخت مجهز باشند خانواده‌ها با دغدغه و مشکلات کم‌تر مواجه خواهند بود.

وی با بیان اینکه لازمه این امر نیازمند پیگیری نهادهای مربوطه است مطرح کرد: اداره کل آموزش و پرورش با همکاری اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان زنجان می‌توانند در این راستا اقدام کنند.

نجفی ابراز کرد: می‌توان با عدم صدور مجوز برای شرکت‌ تعاونی‌های که به اقدام به ایجاد فضاهای عمومی نکرده‌اند در این راستا گام برداشت تا ابتدا مدارس ایجاد شده بعد ساخت و ساز شهرک‌ها انجام شود.

نبود مدرسه مشکلات فراوانی به دنبال دارد

ابوالفضل شاهمرادی کارشناس علوم تربیتی و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: با عنایت به اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری توزیع عادلانه خدمات دولتی در تمام نقاط کشور علی‌الخصوص در حوزه آموزشی و بهداشتی است.

وی خاطرنشان کرد: ناهماهنگی در مکان و زمان فعالیت‌های آموزشی این امر را کم‌رنگ کرده که می‌تواند موجب نارضایتی باشد.

کارشناس علوم تربیتی و مدرس دانشگاه با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی خانواده‌های کم درآمد مسائل مادی است بیان کرد: بُعد مسافت و محل  سکونت،  هزینه‌های تحصیلی خانواده را دو چندان  تحمیل می‌کند‌.

وی خاطرنشان کرد: در آستانه آغاز سال تحصیلی بسیار از پدر و مادرها در صدد خرید لوازم‌التحریر هستند تا سال تحصیلی خوبی را آغاز کنند.

شاهمرادی با بیان اینکه برخی از دانش‌آموزان و والدینی هستند که این آغاز به معنای شروع مجدد دغدغه‌های آنان است ادامه داد: یکی از این موارد که فکر شهرک‌نشینان زنجانی را به خود درگیر کرده است کمبود و نبود مدرسه در شهرک‌های زنجان است.

وی تصریح کرد: کمبود و نبودی که نتایج و تاثیرات متعددی برای دانش‌آموزان و والدین به دنبال دارد و در زندگی آنان نیز اثرگذار است.

کمبود مدرسه در شهرک‌ها سبب تراکم دانش‌آموزان

کارشناس علوم تربیتی و مدرس دانشگاه با بیان اینکه کمبود مدارس در شهرک‌ها سبب تجمع و تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس می‌شود افزود: این تراکم از مسائل تاثیرگذار در کیفیت آموزشی است از این‌رو وجود جمعیت زیاد دانش‌آموزان در یک کلاس می‌تواند افت تحصیلی به بار بیاورد.

وی اظهار کرد: وقتی تعداد دانش‌آموزان در یک کلاس درس بیش‌تر از حد تعیین شده باشد تاثیر منفی در کیفیت کار معلم خواهد داشت.

شاهمرادی یادآور شد: اگر تعداد دانش‌آموزان کلاس در حالت نرمال قرار داشته باشد معلم به راحتی می‌تواند کلاس را کنترل کند و وقت کافی برای تدریس، پرسش و رسیدگی به دانش‌آموز داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه  در شهرک‌هایی که کمبود مدارس در آن‌ها وجود دارد دانش‌آموزان در دو شیفت تحصیل می‌کنند گفت: بر اساس یافته‌های علمی، ساعت‌های مناسب برای درس خواندن ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر و از ۴ بعد از ظهر تا ۱۰ شب هست، چون مغز بر اساس تغییرات فیزیولوژیک و هورمونی، بیش‌ترین بازدهی را دارد و در بهترین حالت یادگیری است.

کارشناس علوم تربیتی و مدرس دانشگاه ادامه داد: در حالی که دانش‌آموزان شیفت بعد از ظهر تنها یک ساعت در بهترین حالت یادگیری قرار دارند.

وی تصریح کرد: نبود مدرسه در برخی شهرک‌های زنجان معضل دیگری است که در زمینه تحصیل دانش‌آموزان دردسر‌ساز شده است.

شاهمرادی با بیان اینکه در نبود مدارس دانش‌آموزان باید مساحت‌هایی را طی کنند و برای تحصیل به شهرک‌های دیگر و یا داخل شهر مراجعه کنند ابراز کرد: رفت و آمد دانش‌آموزان به شهرک‌های دیگر باعث می‌شود والدین ناچار به جا به جایی فرزندان هستند یا اینکه باید سرویس مدارس برای فرزندان خود تأمین کنند که هر دو این موارد نیازمند صرف هزینه و وقت است.

وی مطرح کرد: از طرفی طی کردنی مسافتی برای رسیدن به مدارس خطراتی همچون تصادف و یا منتظر ماندن در ترافیک را به دنبال دارد.

شاهمرادی با تاکید براینکه سرویس مدارس علاوه بر اینکه نیازمند صرف هزینه است در برخی رانندگان مشکلاتی از جمله  آداب اجتماعی، عدم رعایت قوانین و توجه دانش‌آموزان به این مسئله و سایر موارد را به دنبال دارد.

وی بیان کرد: در حالی که اگر مدارس در شهرک‌ها به اندازه کافی وجود داشته باشد هم کیفیت تحصیل دانش‌آموزان بالا خواهد رفت و هم معضلات دیگری در پی نخواهد داشت.

 

ساخت مدارس جدید در شهرک‌ها

حامد زمانی، مسئول واحد روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: در برخی مناطق و شهرک‌های جدید، در حال ساخت مدارس هستیم و در مسکن ملی هم فضاهای آموزشی از طریق مسکن و نوسازی در حال احداث هستند.

وی با بیان اینکه تعدادی مدرسه در حال احداث در وجود دارد افزود: در منطقه گلشهر ۱۲ مدرسه در حال ساخت داریم که این تعداد برای یک منطقه کم نیست ولی با توجه افزایش جمعیت در آن منطقه نیاز به احداث تعداد بیش‌تر فضای آموزشی هستیم.

مسئول واحد روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان با اشاره به اینکه در شهرک‌های مسکن ملی مدارسی در حال ساخت هستند ادامه داد: ما از استانداری و بنیاد مسکن درخواست داریم تا تعداد مدارس احداث شده در این مناطق افزایش پیدا کند.

وی ابراز کرد: دو مدرسه در پونک در حال ساخت وجود دارد که مدارس این منطقه نیز در حال توسعه و افزایش است.

زمانی با اشاره به اینکه در محدوده فاز هفت گلشهر نیز در حال ساخت و احداث مدارس هستیم بیان کرد: در این منطقه یک پروژه ۳۶ کلاسه در حال احداث وجود دارد که اگر به بهره‌برداری برسد، طرحی کامل بوده و نیاز دانش‌آموزان این منطقه برطرف خواهد شد.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر