logo
امروز : چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۴
[ شناسه خبر : ۴۰۵۷۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
دود شیمیایی جایگاه زباله ابهر مردم را تهدید می‌کند؛

زباله‌سوزی آتشی بر جان سلامتی مردم

زباله‌سوزی-آتشی-بر-جان-سلامتی-مردم
سوزاندن زباله‌ها یکی از روش‌های معمول و سنتی دفع زباله است، در شهر ابهر نیز این روش به کار گرفته می‌شود که باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان ابهری شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ سوزاندن زباله‌ها یکی از روش‌های معمول و سنتی دفع زباله است، با اینکه حجم زباله تا ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند اما اثرات آن بر روی محیط زیست نیز زیاد است و گازهای ناشی از سوزاندن اثرات بدی روی محیط زیست می‌گذارد.

بیشتر بخوانید

سوزاندن زباله در درجه حرارت پایین یا سوزاندن پلاسـتیک‌های حاوی P.V.C باعث تولید دی‌اکسین‌ها و فوران و دیگر آلـوده‌کننـده‌های سمی هوا به عنوان خروجی و خاکستر فرار یا خاکسـتر باقیمانده زباله‌سوزها می‌شود.

سوزاندن زباله می‌تواند ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد و بیماری‌های تنفسی مانند آسم را تشدید کند.

متأسفانه در قسمت‌های بالادست شهر ابهر نیز این کار در حال انجام است و نیاز است که مسئولان مربوطه جهت جلوگیری از مشکلات زیست محیطی و آسیب به سلامت مردم روش‌های دیگری جهت دفع زباله پی‌گیری کنند.

 نت

مدیریت پسماندها در ابهر در اولویت قرار گیرد

توکل سلیمانی، کارشناس ارشد پایش محیط زیست در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: سوختن ناقص زباله ۸۰ نوع سرطان ایجاد می‌کند، مردم در حالی شب را روز و روز را تا شب سپری می‌کنند که اطمینان دارند عده‌ای به عنوان مسئول در شهر و روستا با انجام مأموریت‌های سازمانی مراقب سلامتی و تندرستی آنان هستند.

وی با بیان اینکه برخی ارگان‌ها کارهای روزمره مردم را به درستی انجام دهند، افزود: اما هستند سازمان‌هایی که بنا به هر دلیل قادر به انجام مأموریت‌های خود در ارتباط با مردم نیستند.

کارشناس ارشد پایش محیط زیست با اشاره به سازمان‌های دخیل در این موضوع، عنوان کرد: از جمله این سازمان‌ها برخی از دستگاه‌های نظارتی و اجرایی همانند شبکه بهداشت و درمان، شهرداری و محیط زیست هستند که چه بسا اگر درست و به موقع و بدون اغماض عمل می‌کردند وضع این‌گونه نبود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: در همین راستا قصور شبکه بهداشت و درمان در نظارت بر عملکرد سایر دستگاه‌ها در حوزه آب شرب، بدترین عملکرد را دارد، شهرداری در سازمان‌دهی حداقل‌های جایگاه زباله و محیط زیست در نظارت مستمر بر شهرداری اهمال‌کاری کرده‌اند.

وی ابزار کرد: تصور کنید در شهرهای ضلع شرقی استان زنجان، همچون ابهر، خرم‌دره، هیدج و روستاهای پرجمعیت توابع به تعداد هر سکونت‌گاه یک مکان دفع و دفن زباله وجود دارد که مسئول مربوطه به جای کار اصولی، روزانه اقدام به سوزاندن زباله برای رهایی از این وضع می‌کند.

کارشناس ارشد پایش محیط زیست گفت: در حالی‌که در کل دنیا ترابری زباله منسوخ شده و همه به سمت آموزش و فرهنگ‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تفکیک زباله در مبدأ (خانوارها) رفته‌اند، برنامه شورا، شهردار و مدیرکل امور شهری برای میان‌مدت و بلندمدت در شهرستان در این خصوص چه خواهد بود.

 وی با تأکید بر نداشتن راهبرد و برنامه‌ای برای این موضوع از سوی این ارگان‌ها، متذکر شد: مدیریت پسماند در ابهر اولویت اصلی این سازمان‌ها باید باشد چون به ‌طور مستقیم با سلامتی و تندرستی مردم در ارتباط است.

سلیمانی با اشاره به اینکه زباله به‌عنوان طلای کثیف در کل دنیا نقش بسزایی در اقتصاد و اشتغال در زمینه بازیافت دارد، عنوان کرد: زباله‌ها در مبدأ توسط زباله‌گردها سرقت می‌شود، صرف‌نظر از سایر پیامدهای عدم مدیریت اصولی پسماندها، دود حاصل از سوختن ناقص زباله‌ها و ورود انواع گازهای سرطان‌زا در بالادست شهر ابهر مخاطرات جبرا‌ن‌ناپذیری برای مردم در پی دارد.

وی با بیان اینکه استقرار جایگاه زباله در بالادست ابهر و آن هم در جهت باد غالب و با شیب به سمت ابهررود آلودگی‌هایی برای آب، خاک و هوا دارد، تأکید کرد: بنابراین باید از سوزاندن آن خودداری کنند تا از طریق ارتفاع تنفسی وارد ریه‌های مردم نشود.

کارشناس ارشد پایش محیط زیست بیان داشت: از تمامی فعالان اجتماعی، همیاران محیط زیست، کنشگران فضای مجازی، مسئولان مرتبط و تمامی مردم استدعا می‌کنیم در خصوص مدیریت پسماند در مبدأ و سرانجام پسماندهای خانگی و شبه خانگی در مقصد حساس باشند.

وی با ارائه پیشنهادی به مسئولان مربوطه، گفت: اقدام به عقد قرارداد با مشاوران موفق مدیریت پسماند در سطح کشور شود تا با مطالعه وضع موجود شهرستان و منطقه، بدون ریسک در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار مدیریت پسماند تصمیمات درستی در راستای توسعه پایدار و سلامتی مردم گرفته شود.

تدت

سوختن ناقص زباله ۸۰ نوع سرطان ایجاد می‌کند

شهروند ابهری در این‌باره گفت: ما در شبانه‌روز درحال استشمام دود زباله هستیم، دود زباله ۸۰ نوع سرطان را ایجاد می کند و جایگاه زباله ۲۴ ساعته در حال سوختن است و دود آن در ارتفاع تنفسی وارد ریه‌های ما می‌شود از مسئولان مربوطه درخواست رسیدگی به این موضوع را داریم.

ال

چندین اخطاریه به شهرداری ابلاغ شده است 

سیدرضا مدنی، رئیس اداره حفاظت و محیط زیست شهرستان ابهر در این‌باره به خبرنگار موج‌رسا گفت: طبق قانون مدیریت پسماندها مصوب سال ۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی، بر اساس ماده ۷ قانون مذکور، مدیریت صحیح و اصولی پسماندهای عادی (شهری و خانگی) در داخل و حریم شهرها بر عهده شهرداری‌ها واگذار شده است. 

وی افزود: مطابق ماده ۲۳ قانون سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه نظارت بر نحوه اجرای قانون و مدیریت پسماندهای عادی رو بر عهده دارد.

رئیس اداره حفاظت و محیط زیست شهرستان ابهر با اشاره به نحوه نظارت بر این موضوع تأکید کرد: نظارت بر این اساس است که جلسات کارگروه مدیریت پسماند در شهرستان را تشکیل و موارد و مسائل مربوط به مدیریت پسماندهای شهری در جلسه مذکور طرح موضوع و تصمیم‌گیری شده و به صورت مصوبه به دستگاه‌های عضو کارگروه مدیریت پسماند ابلاغ می‌شود.

وی به تشکیل جلسات درباره این موضوع اشاره کرد و اظهار داشت: در شهرستان ابهر از ابتدای سال‌ جاری تا حال حاضر سه جلسه کارگروه مدیریت پسماند با حضور کلیه اعضاء و از جمله فرماندار، معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ابهر و شهرداران و سایر اعضای کارگروه تشکیل و مصوبات به دستگاه‌های عضو ابلاغ شده است.

مدنی با بیان اینکه وظیفه اجرای مصوبات در موضوع مربوط به مدیریت پسماندهای شهری بر عهده شهرداری‌ها و پیگیری مصوبات بر عهده محیط زیست است، عنوان کرد: پیگیری به این صورت بوده که در صورت عدم اجرای صحیح مصوبات از جمله پسماندسوزی در جایگاه‌های زباله شهری و عدم مدیریت صحیح پسماندهای شهری توسط مدیریت اجرایی پسماندها، محیط زیست به صورت اخطاریه زیست محیطی به شهرداری‌ها موضوع را پیگیری می‌کند.

وی با توضیح اینکه در خصوص پسماندسوزی جایگاه زباله شهر از ابتدای سال چندین اخطاریه زیست محیطی به شهرداری‌های شهرستان ابلاغ شده است، متذکر شد: بر اساس یکی از مصوبات جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان ابهر مقر شده است برای انتقال مکان فعلی پسماند شهری، شهرداری ابهر با انتخاب مشاور ذی‌صلاح اقدام به مکان‌یابی محل جدید پسماند شهر ابهر کند که این مورد در حال انجام و در دست بررسی بوده، برخی مکان‌ها مشخص و بازدیدهای اولیه صورت گرفته و گزارش کامل کار به حوزه‌های نظارتی و قانونی اعلام شده است.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر