logo
امروز : چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۳
[ شناسه خبر : ۴۰۵۳۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
جای پوشش ایرانی اسلامی در جامعه خالی است؛

بی‌ثباتی در جامعه با تاثیرپذیری از پوشش غربی

بی‌ثباتی-در-جامعه-با-تاثیرپذیری-از-پوشش-غربی-
استفاده از لباس‌هایی با مدل غربی بی‌ثباتی‌هایی را به همراه دارد و با گذشت زمان نوجوانان و جوانان‌ با استفاده از این مدل‌ها نسبت به پوشش اسلامی غریبه خواهند شد و جایگاه عفاف و حجاب کم‌رنگ‌تر از حال حاضر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد برای خرید مانتو به چند جا سر بزنید و در آخر اقلام مورد نظر را نتوانید تهیه کنید و به‌ناچار محصولی را بخرید که مناسب با نوع پوشش شما نیست.

بیشتر بخوانید

اگر به جامعه و نوع پوشش آن نگاهی داشته باشیم خواهیم دانست فرهنگ و نوع پوشش به سمت غرب کشیده شده است و لباس با فرهنگ اصیل اسلامی بسیار کم در بازار موجود است.

استان زنجان شهری مذهبی بوده و یکی از دلایل شهرتش نیز عشق به ابا‌عبدالله‌الحسین (ع) است و همین خود یقیناً دلیلی بر این است که افراد در نوع پوشش خود دقت کافی داشته باشند و ترجیح دهند به جای لباس‌های تاثیرپذیرفته از غرب پوشش ایرانی اسلامی داشته باشند.

با این حال استفاده از لباس‌هایی با مدل غربی بی‌ثباتی‌هایی را به همراه دارد و با گذشت زمان نوجوانان و جوانان‌ با استفاده از این مدل‌ها نسبت به پوشش اسلامی غریبه خواهند شد.

استفاده از لباس‌هایی با پوشش اسلامی راهی برای مبارزه با بی‌حجابی و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه مخصوصا‌ً نوجوانان است.

برای جبران این کاستی در جامعه طراحان دوخت لباس با پوشش اسلامی در استان فعالیت دارند و هدف اصلی آنان ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه است و در این راستا خبرنگار موج‌رسا در گزارشی به بررسی لباس‌هایی با پوشش اسلامی پرداخته است که مشروح آن بدین شرح است.

 

استفاده از پوشش مناسب نیازمند فرهنگ‌سازی است

در این زمینه زهرا چرمی در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه با توجه به پوشش‌های برگرفته از فرهنگ غرب در جامعه و اینکه پوشش زنان باید مناسب روز و با سلیقه و طرح‌های مختلف باشد اظهار کرد: از آن‌جا که پوشش‌های زنانه روز به روز با فرهنگ ایرانی اسلامی مغایرت داشت احساس خلا در این باره باعث شد هم‌فکری برای جبران آن انجام شود.

وی با بیان اینکه توصیه‌هایی که در مبانی دینی نسبت به پوشش مناسب در جامعه به عمل آمده است حفظ حجاب برای زنان و استفاده از پوششی در شأن و منزلت آنان امری مهم است افزود: مخاطبان با استفاده از پوشش مناسب در جامعه راهی برای گسترش عفاف و حجاب بوده و باید اقلام مد نظر به راحتی در دسترس باشد.

طراح لباس ایرانی اسلامی عنوان کرد: بسیاری از بانوان زمانی که می‌خواهند با پوشش مناسب در اجتماع و مراسمات مختلف حضور یابند اقلام مورد نظر یافت نمی‌شود بر این اساس سعی شد در جهت این کاستی‌ها در جامعه تدابیر در نظر گرفته شود و لباس‌هایی با پوشش مناسب برای بانوان طراحی و دوخت شود.

وی با اشاره به اینکه طراحی و دوخت نوعی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه است که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد تا در جامعه عملی شود ادامه داد: برای موفقیت در این امر بازار نیز همکاری لازم را داشته باشد و از این لباس‌ها استفاده کنند تا راهی برای جلوگیری از جا افتادن فرهنگ و پوشش غرب در جامعه شود.

چرمی تأکید کرد: در عرصه پوشاک اسلامی دو سال در استان زنجان فعالیت دارم و از زمانی که در حیطه طراحی و دوخت لباس برای بانوان با پوشش اسلامی وارد شده‌ام استقبال خوبی از این نوع پوشش در جامعه توسط بانوان انجام شده است و بسیاری از افراد این نوع پوشش را می‌پسندند.

وی اضافه کرد: علاوه بر استقبالی که در استان نسبت به پوشش مناسب اسلامی انجام شد در خارج از استان نیز این نوع پوشش طرفداران خود را دارد و این کار راهی برای ترويج فرهنگ عفاف و حجاب است تا نسل‌های جدید انقلاب نیز با این نوع پوشش آشنا شوند و از آن استفاده کنند و اولویت اصلی در این مورد استان است.

طراح لباس ایرانی اسلامی بیان کرد: با توجه به اینکه شهر زنجان یک شهری مذهبی است باید پوششی مناسب با فرهنگ شهر و استان داشته باشد.

طراحی دوخت یکی از مهارت‌های مهم است

در ادامه محمدرضا انصاری، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان به خبرنگار موج‌رسا گفت: طراحی دوخت و لباس یکی از مهارت‌های مهم است که دانستن این حرفه و درک کامل از آن نیازمند استعداد و علایق در افراد است.

وی با بیان اینکه فناوری مد و لباس یکی از نیازهای جامعه است اظهار کرد: خوراک و پوشاک با توجه به فرهنگ و قومیت جزو جدایی‌ناپذیر از انسان است و با گذشت زمان نیار به پوشاک در جامعه افزایش یافته و جزو ضروریات زندگی است.

وی با بیان اینکه طراحی دوخت و لباس یکی از مهارت‌های مهم است ابراز کرد: دانستن این حرفه و درک کامل از آن نیازمند استعداد و علایق در افراد است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان عنوان کرد: آشنایی با پوشش هر منطقه و مطالعه درباره آن مخصوصاً پوشش‌های سنتی، کمک بزرگی در زنده نگه داشتن این فرهنگ دارد و آشنا شدن با این امر برای اجتماع و افراد حاضر در آن مهم است.

وی با اشاره به اینکه داشتن پوشش مناسب در جامعه یک نیاز است گفت: با توجه به این اصل کلاس‌ها و دوره‌های در ارتباط با طراحی دوخت و لباس زیر نظر اساتید مجرب در سازمان فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌های آزاد زیر نظر این سازمان ایجاد شده است و استقبال خوبی از این دوره‌ها توسط کارآموزان می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان تصریح کرد: در سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش‌های لازم برای طراحی و دوخت به کارآموزان آقا و خانم ارائه می‌شود و در این مرکز بالغ بر ۱۰ کارگاه آموزشی، بیش از سه کارگاه تیم سیار و ۴۰ آموزشگاه فناوری مد و لباس دایر است و آموزش‌های لازم به افراد مختلف ارائه می‌شود.

با این وجود طراحی و دوخت با پوشش اسلامی راهی مناسب برای ترويج فرهنگ عفاف و حجاب است و چه بهتر است جوانان و نوجوان با الگوگیری مناسب در این زمینه از این پوشش استفاده لازم را داشته باشند.

 

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر