logo
امروز : چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۹
[ شناسه خبر : ۴۰۵۲۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ماهنشان:

۵۴ فقره از رَقبات ماهنشان سند‌دار شدند

۵۴-فقره-از-رَقبات-ماهنشان-سند‌دار-شدند
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ماهنشان با بیان اینکه ۵۴ فقره از رَقبات ماهنشان طی سال جاری سند‌دار شدند گفت: این شهرستان دارای ۳۴۱ رُقبه است.

ابراهیم شیری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ گفت: در شهرستان ماهنشان تعداد موقوفات عام‌ متصرفی ۵۲ مورد است که دارای ۳۴۱ رقبه است که از این تعداد رقبه، فقره طی سال جاری سند‌دار شده‌اند.

بیشتر بخوانید

وی گریزی به تعداد موقوفات خاص در این شهرستان زد و عنوان کرد: تعداد موقوفات خاص غیر‌متصرفی ۱۰ مورد است که داری متولی یا وارث متولی اداره می‌شود و اداره اوقاف فقط ناظر بر این موقوفات است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ماهنشان خاطرنشان کرد: در آمد امسال تاکنون ۵۷۰  میلیون‌ ریال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی گریزی به معنای وقف زد و ادامه داد: وقف در لغت به معنای ایستادن، ساکن بودن حبس کردن و در معنای فقهی حبس ما‌یملک و جلوگیری از نقل و انتقال آن به دیگری چه از طریق خرید و فروش و چه از طریق بخشش است.

شیری با اشاره به اینکه طبق ماده ۵۵ قانون مدنی، وقف آن است که عین مال، حبس و منافع آن تسبیل شود افزود: مقصود از حبس عین، جدا ساختن ملک از دارایی مالک و مصون داشتن آن از نقل و انتقال است.

وی تصریح کرد: همچنین تسبیل به این مفهوم است که مالی در راه خدا و یا در راهی که مورد نظر واقف بوده قرار بگیرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ماهنشان با بیان اینکه در واقع می‌توان معنی این ماده از قانون را اینگونه ساده‌تر بیان کرد یادآور شد: وقف نگه‌داشتن اصل ملک و جاری ساختن منفعت آن در راه خیر است.

وی ابراز کرد: موقوفات، در هر لحظه و در هر جایی تمامی نیازهای جامعه را پاسخ می‌دهند، به گونه‌ای که در هر لحظه‌ای، خلأ در قسمتی از جامعه ایجاد می‌شود، واقفان خیرخواه و دانا می‌خواهند با یکپارچه‌سازی موقوفات جدید این خلأ را پر کنند.

شیری با بیان اینکه سازمان وقف جدا از اینکه آثار فرهنگی، مذهبی، آموزشی، اقتصادی و اجتماعی دارد، با آثار جغرافیایی مهمی هم همراه است افزود: در کل کشور‌های اسلامی اکثر عناصر کالبدی و دیدگاه‌های جغرافیای، پیرو باور به پدیده وقف ایجاد شده‌اند.

وی گفت: وقف یکی از برترین مصادیق احسان و نیکوکاری است که در سامان‌دهی زندگی فردی و اجتماعی، نقش فراوانی دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ماهنشان با اشاره به اینکه این سنت حسنه که از پیامبر (ص) و ائمه‌اطهار (ع) برای ما به یادگار مانده است بیان کرد: وقف از عوامل اثرگذار شکوفایی تمدن و پیشرفت در عرصه‌های گوناگون جوامع اسلامی به شمار می‌رود. 

وی خاطرنشان کرد: از اینرو، وقف می‌تواند در جنبه‌های گوناگون حیات اجتماعی و فردی انسان، مانند فرهنگ، اقتصاد و دیگر عرصه‌ها، نقش سازنده‌ای داشته باشد.

شیری با تاکید بر اینکه وقف صدقه جاریه‌ای است که پیش از اسلام نیز در ادیان دیگر رواج داشته است بیان کرد: اما اهتمام اولیا‌ الهی به‌ویژه امیرالمومنین امام علی (ع) به سنت وقف نشانه جایگاه فوق‌العاده آن در اسلام است‌.

وی اظهار کرد: از این‌رو امام صادق (ع) می‌فرماید؛ صدقه جاریه بهترين چيزى است كه انسان بعد از خود به يادگار مى‌گذارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ماهنشان ابراز کرد: از سوی دیگر گسترش سنت حسنه وقف و عایدات و منافع آن در اختيار نيازمندان قرار گيرد.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر