logo
امروز : چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۸
[ شناسه خبر : ۴۰۵۰۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
کارشناس مسائل مذهبی مذهبی:

عالم تشیع مدیون امام حسن عسکری (ع) است

عالم-تشیع-مدیون-امام-حسن-عسکری-(ع)-است-
کارشناس مسائل مذهبی گفت: امام حسن عسکری (ع) نقش موثری در حفظ عالم تشیع ایفا کردند که نمونه‌هایی از تلاش‌های ایشان، سفرهای تبلیغاتی که به سرزمین‌های سوریه، عراق، قم و... داشتند، است.

حجت‌الاسلام محسن اسدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با بیان اینکه امام حسن عسکری (ع) نقش موثری در حفظ عالم تشیع ایفا کردند که نمونه‌هایی از تلاش‌های ایشان برای حفظ تشیع، سفرهای تبلیغاتی که به سرزمین‌های سوریه، عراق، قم و... داشتند، است اظهار کرد: ترویج و زنده‌نگه داشتن مکتب ناب محمدی (ص) وظیفه اصلی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بود.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه این امام بزرگوار در سفرهای خود به مکان‌های مختلف معارف و احکام الهی را نشر می‌دادند گفت: علاوه بر اینکه مردم را متوجه به خاندان آل علی کرده بلکه بنیه اعتقادی و علمی شیعیان را بیش از پیش تقویت می‌کردند.

کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: از جمله فعالیت‌های آن حضرت در این سفرها تشویق مردم به ساخت مسجد و مکان عبادت بود و مدت امامت ایشان کوتاه و در این مدت ده‌ها مسجد ساخته شدند.

وی اضافه کرد: ایشان در مواقع متعدد در برابر دشمنان دین به صورت‌های مختلف ايستادگی و مقاومت داشتند و گاه با نامه، ارسال نماینده و گاه خود شخصاً وارد میدان می‌شدند.

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: یکی دیگر از کارهای ایشان فعالیت‌های علمی بود که با تعیین وکیل و نماینده از میان شخصیت‌های برجسته با مردم ارتباط برقرار کرده و از این راه مشکلات علمی و مذهبی و شبهات اسلام‌ستیزان و مخالفان اسلام را پاسخ می‌دادند.

اسدی با اشاره به اینکه ایجاد شبکه ارتباطی با شیعیان از دیگر اقدامات این امام بزرگوار است ادامه داد: شهرهای کوفه، مداین، یمن، بغداد، ری، سامرا، قم، آذربایجان، نیشابور، گرگان و بصره از پایگاه‌های اصلی شیعیان محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: حاکمان عباسی بیش‌ترین حساسیت را به این شهرها داشتند و همواره می‌کوشیدند دوست‌داران مکتب اهل بیت (ع) را در تنگنا قرار دهند ولی حضرت نمایندگانی از شخصیت‌های برجسته شیعه برگزیدند و در مناطق متعدد جهت تبیین معارف اسلامی و از بین بردن شبهات به پست‌های خاص منصوب کردند.

کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: ایشان فعالیت‌های سری زیادی داشتند و با وجود محدودیت‌های دستگاه حاکم امام (ع) برای تقویت بنیه اعتقادی، توجیه سیاسی و آگاهی شیعیان مکان‌های متعددی از خانه‌های شیعیان در سامرا معین می‌کردند و از شیعیان می‌خواستند تا بعد از نماز مغرب و عشا در آن مکان‌ها حاضر شوند تا رفع شبهه شود.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر