logo
امروز : چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۵
[ شناسه خبر : ۴۰۴۵۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
بهسازی بافت روستا‌ها زمینه‌ساز توسعه گردشگری است؛

بافت تاریخی روستای قوزلو نیازمند بهسازی

بافت-تاریخی-روستای-قوزلو-نیازمند-بهسازی-
روستای تاریخی قوزلو از توابع بخش انگوران ماهنشان که دارای معماری پلکانی و چشم‌نواز است نیازمند مرمت و بهسازی بوده و از این نظر توجه مسئولان را می‌طلبد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ روستاها از اولین تمدن‌های بشریت هستند در این میان بافت برخی از آن‌ها به‌دلیل ویژگی‌های خاصی نظیر نوع ساخت، مصالح بکار رفته، شکل ظاهری و سایر ویژگی‌های دیگر سبب جلب توجه خاص به بافت روستا شده و نیازمند بهسازی و توسعه آن محل خواهد بود.

بیشتر بخوانید

شکل و بافت روستاهای ایران علاوه بر برخورداری از معماری و ساخت خاص و زیبا از سادگی برخوردار هستند و هماهنگی شگرفی با محیط اطراف خود دارند که از جمله این هماهنگی استفاده از مصالح در دسترس جهت ساخت و ساز است.

 توسعه گردشگری روستاها زمینه‌ساز ایجاد اشتغال

در میان همه روستاها برخی از آن‌ها به دلیل ویژگی‌هایی چون معماری، ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی به عنوان یک موضوع با ارزش مورد توجه بوده و نیازمنده حفظ و حراست و بهسازی و بازسازی است تا علاوه بر پاسداشت‌ ویژگی‌های فوق سبب نگهداری این میراث برای آیندگان نیز باشد.

از طرفی احیا بافت تاریخی در روستاها سبب افزایش سطح کیفیت زندگی مردمان آن مناطق شده و افراد رغبت بیش‌تری برای حضور در روستا داشته و علاقه‌ای برای مهاجرت از خود نشان نخواهند داد.

در این میان روستاهای پلکانی دارای بافت تاریخی هستند که در این نوع معماری قرارگیری سقف بنای پایینی به‌ عنوان حیاط خانه بالایی و پیاده‌رو است.

این روستاهای تاریخی زیبایی خاص و چشم‌نوازی دارند که  زنجیروار و در امتداد شیب طبیعی زمین بنا می‌شوند و بافتی متراکم دارند.

بافت روستایی پلکانی بافتی مورد توجه

یکی از این روستاها، روستای تاریخی، فرهنگی و گردشگری قوزلو از توابع بخش انگوران شهرستان ماهنشان است که در ۴۰ کیلومتری شهر دندی با ۵۳ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۱۷۵ نفر در دل دامنه کوه ایجاد شده و زیبایی خاصی به منطقه بخشیده که نظر هر رهگذری را به خود جلب می‌کند تا حداقل لحظاتی را در این منطقه درنگ کند و به عکاسی بپردازد.

اکثر مردم این روستا کشاورز و دامپرور هستند اما در صورت تبدیل این روستا به منطقه گردشگری و توسعه این صنعت در آن مردم و جوانان روستا از این طریق نیز منبع درآمدی خواهند داشت و زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه خواهد شد.

اما در شرایط کنونی بافت با ارزش این روستا نیازمند بهسازی است تا این فضای چشم‌نواز و زیبا حفظ شود و علاوه بر ایجاد زمینه توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال برای جوانان سبب حفظ این بافت به عنوان میراثی برای آیندگان باشد. البته ناگفته نماند که طی سالیان گذشته اقداماتی در این زمینه انجام شده و فعالیت‌های از این پروژه صورت گرفته ولی با این حال نیازمند اقدامات مستمر جهت حفظ این بافت وجود دارد.

بهسازی بافت روستای قوزلو در فاز اجرایی

صمد نجفلی، رئیس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ماهنشان در این باره به خبرنگار مو‌ج‌رسا گفت: در استان زنجان هفت روستا با بافت با ارزش تصویب شده است که روستای پلکانی قوزلو و خورجهان از شهرستان ماهنشان جزو این هفت مورد هستند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح بهسازی بافت با ارزش روستای قوزلو  وارد فاز اجرایی شده است افزود: تاکنون بالغ بر ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان توسط بنیاد مسکن هزینه شده و برای تکمیل فاز اول پروژه بالغ بر ۵ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

رئیس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ماهنشان تصریح کرد: عدم ساماندهی فاضلاب روستا از مهم‌ترین موانع و مشکلات اجرای این طرح است که امیدواریم توسط اداره آب و فاضلاب روستایی تامین اعتبار و اجرا شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با هدف حفاظت و احیای بافت کالبدی و صیانت از اصالت فرهنگی، تاریخی و فضای روستاها، اجرای طرح بهسازی بافت با ارزش را در دستور کار قرار داده است ادامه داد: در این راستا همکاری دستگاه‌های مرتبط و اهالی برای اجرای هر چه بهتر طرح ضرورت دارد.

نجفلی اظهار کرد: حفظ هویت فرهنگی و تاریخی روستا، رونق گردشگری و ایجاد درآمد پایدار، احیا و بهسازی بافت با ارزش روستایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تلاش برای رساندن قوزلو به جایگاه اصلی گردشگری 

نجفعلی عزیزی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ماهنشان در این باره به خبرنگار موج‌رسا گفت: روستای گردشگری قوزلو از توابع بخش انگوران شهرستان ماهنشان سال‌های سال است که مورد توجه اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ستی استان زنجان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که بافت تاریخی روستای قوزلو حفظ شود ادامه داد: در تلاش هستیم با همت مسئولان استانی و شهرستانی این اتفاق را رقم بزنیم و بتوانیم این روستا را به جایگاه اصلی گردشگری در سطح ایده‌آل برسانیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ماهنشان عنوان کرد: با توجه به اینکه روستای قوزلو دارای بافت خاص و منحصر‌ به‌فردی است، می‌توانیم آن را در سطح کشوری معرفی کنیم و زمینه رونق آن را فراهم کنیم.

نبود فاضلاب بزرگ‌ترین مشکل بافت تاریخی 

وی با بیان اینکه برای تحقق این امر نیازمند توجه مسئولان هستیم ادامه داد: بزرگ‌ترین مشکلی که در این روستا وجود دارد و دغدغه اصلی مردم نیز هست مشکل فاضلاب است‌.

عزیزی با بیان اینکه لوله‌کشی آب در این روستا سال‌ها پیش انجام شده است ادامه داد: ولی اداره آب و فاضلاب درخصوص ایجاد فاضلاب روستا هیچ‌گونه اقدامی انجام نداده است.

این مسئول عنوان کرد: با توجه به اینکه در زمینه فاضلاب روستا نقص وجود دارد که زمینه‌ساز از بین رفتن فعالیت سایر نهاد‌ها در این روستا خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ماهنشان افزود: به طور کلی می‌توان گفت اولین موضوعی که سبب تحقق بهسازی روستایی لازم و مورد توجه بوده ساماندهی فاضلاب روستا است.

وی با اشاره به اینکه در صورت ساماندهی فاضلاب روستا مقدمه فعالیت نهادهای دیگر است خاطرنشان کرد: این امر نیز نیازمند توجه اداره آب و فاضلاب استان است تا بعد از ایجاد فاضلاب سایر نهادها فعالیت خود را در زمینه بهسازی به انجام برسانند.

عزیزی تصریح کرد: در زمینه گردشگری این روستا استحقاق این را دارد که به قطب گردشگری شهرستان ماهنشان تبدیل شود.

بهسازی بافت روستا سبب تولید صنایع‌دستی 

وی یادآور شد: این روستا دارای طبیعتی بکر و چشم‌نواز و زیبا است و مکانی مناسب برای حضور گردشگران داخلی و خارجی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ماهنشان با بیان اینکه بهسازی روستا می‌تواند سبب توسعه گردشگری شود عنوان کرد: با حضور گردشگران در این منطقه سبب ایجاد اشتغال برای افراد روستا خواهد شد.

وی با بیان اینکه گردشگران علاقه زیادی به خرید صنایع‌دستی از مناطق گردشگری را دارند افزود: هنرمندان زبده و ماهری در این روستا زندگی می‌کنند که می‌توانند در این زمینه اقدامات مهم و تولیداتی داشته باشند و زمینه‌ساز رشد اقتصاد منطقه باشند.

صدور مجوز برای ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی 

عزیزی گریزی به تاثیر اقامتگاه‌های بوم‌گردی بر رشد صنعت گردشگری زد و مطرح کرد: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه روی داده و ما برای چهار اقامتگاه بوم‌گردی مجوز صادر کرده‌ایم.

این مسئول یادآور شد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی با ارائه خدمات به مسافران و گردشگران می‌توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند و به گردشگران خدمات‌رسانی کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ماهنشان با بیان اینکه راه‌های یک منطقه گردشگری نیز امری مهم در جهت حضور گردشگران در یک منطقه است ادامه داد: با توجه به اینکه این روستا در مسیر معادن موجود در منطقه واقع شده و عرض جاده نیز کم است نیازمند تمهیداتی در این زمینه بوده تا جاده‌ها بهسازی شوند.

وی گریزی به بحث سرویس‌های بهداشتی زد و عنوان کرد: این روستا نیازمند ایجاد سرویس‌های بهداشتی است، به‌جهت اینکه زیرسازی در این زمینه انجام نشده جزو مطالبه‌های اصلی اهالی منطقه است.

بافت تاریخی روستا در منطقه کمیاب است

اکبر ذوالفقاری، عضو شورای اسلامی روستای قوزلو در رابطه با بهسازی این روستا به خبرنگار موج‌رسا گفت: مهم‌ترین موضوعی که سبب از بین رفتن بافت تاریخی روستا می‌شود، تغییر و تحول توسط افرادی است که ساکن روستا نبوده و برای فصولی در این مکان اقامت دارند.

وی با بیان اینکه این افراد سبب تخریب خانه‌ها و باعث ایجاد تغییر می‌شوند ادامه داد: سایر مردم روستا نیز به تبع آنان درصدد تخریب و تغییر بر می‌آیند.

عضو شورای اسلامی روستای قوزلو مطرح کرد: با توجه به اینکه بافت تاریخی و شکل ظاهری روستا در منطقه کمیاب است حفظ بافت قدیمی روستا می‌تواند امری مهم و تاثیرگذار در جذب گردشگر واقع شود.

وی گریزی به صمیمیت اهالی روستا زد و ادامه داد: سکونت اهالی روستا در بافت تاریخی و نزدیکی خانه‌ها به هم سبب نزدیکی مردم به همدیگر در نتیجه نزدیکی دل‌ها و صمیمیت افراد را در پی دارد.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه برای حفظ شکل تاریخی روستا نیازمند همکاری نهاد‌های مرتبط هستیم ابراز کرد: نهاد‌ها می‌توانند با تعیین پیمانکار برای بهسازی منازل روستایی بر حفظ اصالت و شکل ظاهری و تاریخی نظارت داشته باشند تا مانع تحریف اصالت و قدمت روستا شوند.

وی خاطرنشان کرد: بهسازی روستا می‌تواند زمینه‌ساز گسترش گردشگری شده و در این زمینه برای اهالی روستا اشتغال ایجاد شود.

عضو شورای اسلامی روستای قوزلو عنوان کرد: اگر در روستا شغل ایجاد شود جوانان برای ماندن و زندگی کردن در آن ترغیب شده و دیگر خیالی برای مهاجر در جهت جستجوی کار را نخواهند داشت.

حفظ بافت تاریخی روستا نیازمند بودجه 

مصطفی خسروی، دهیار روستای قوزلو در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: حفظ بافت تاریخی روستا و بهسازی آن نیازمند تزریق بودجه است که با بودجه‌های موجود نمی‌توان تمامی کارها را پیش‌ برد.

وی عنوان کرد: برای تامین بودجه‌های لازم بهتر است بودجه‌هایی از اعتبارات ملی جذب شود تا تمامی فعالیت‌ها و اقدامات لازم انجام شد و بافت روستا بهسازی شود.

وی با تاکید بر اینکه اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ماهنشان اقداماتی از قبیل سنگ‌فرش کردن کوچه‌ها انجام داده است عنوان کرد: اما بهسازی این روستا توجه همه نهاد‌های لازم را می‌طلبد.

دهیار روستای قوزلو عنوان کرد: اگر بودجه برای بهسازی بافت تاریخی روستا از منابع ملی تزریق و تامین نشود و ما فقط با بودجه محدود خود بخواهیم این بهسازی را انجام دهیم چندین سال طول می‌کشد که این گذر زمان سبب تخریب بافت روستا خواهد شد.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر