logo
امروز : چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۰
[ شناسه خبر : ۴۰۴۴۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماهنشان مطرح کرد:

تهدید مناطق حفاظت‌شده با معادن

تهدید-مناطق-حفاظت‌شده-با-معادن
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماهنشان گفت: فعالیت غیر اصولی معادن تهدیدی بر مناطق حفاظت‌شده است که می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.

حسینعلی ملکی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ گفت: ۵۱ معدن فعال در سطح شهرستان ماهنشان وجود دارد که شامل آهن، سرب و روی و چندین ماده معدنی دیگر هستند که بیش‌تر به صورت ماشینی حمل می‌شوند.

بیشتر بخوانید

وی تاکید کرد: اگر شیوه حمل و نقل این مواد معدنی از سمت بهره‌برداران مدیریت نشوند ممکن است تبعات جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت که نیاز است که در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماهنشان با بیان اینکه در زمینه بهره‌برداری معادن دو مورد تخلف وجود داشت افزود: در آن مواد معدنی را غیر از محیط کاری انباشت می‌کردند که جهت رسیدگی به این مسئله از طریق مراجع قضائی پیگیر شده‌ایم که محکومیت متخلفان صادر شده است.

وی ابراز کرد: این معادن باید ضایعات تولیدات را در معادن و محیط کار خود انباشت کنند و یا از طریق ماشین‌آلات به کارگاه‌ها حمل کرده و یا مواد به صورت خام‌فروشی انجام شود.

ملکی با بیان اینکه تخریب معادن بزرگترین تهدید بر مناطق حفاظت‌شده است مطرح کرد: این مکان‌ها از بکر‌ترین مناطق ما از نظر منابع ملی و مرتعی هستند و هم مستلزم ایجاد تعدادی سینه‌کار هستند.

وی با بیان اینکه سینه‌کاری‌هایی که در معادن وجود دارد همیشه در شیب بالا‌دست استقرار دارند عنوان کرد: با این شرایط اگر در شیب بالا  تخریبی انجام می‌شود این تخریب مستلزم آن است که حداقل در پایین دست مهاری ایجاد شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ماهنشان عنوان کرد: با این شرایط بهترین خاکی که برای رویش علوفه و گیاهان مرتعی وجود دارد به مکان‌های دیگر منتقل و انباشت شده و ماده معدنی آن استخراج می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مورد دیگری که در مورد استخراج اتفاق می‌افتد این است که گَرد و غباری که در حین حمل این مواد وجود دارد بر روی گیاهان نشسته و با تغذیه حیوانات حیات‌وحش زمینه‌ساز بروز بیماری در این حیوانات است.

ملکی با بیان اینکه راه حل برای پیشگیری از این اتفاقات وجود دارد یادآور شد: اداره منابع طبیعی می‌تواند در زمان صدور مجوز بهره‌برداری تذکراتی بدهد تا در محدوده‌هایی مشخص سینه‌‌کارانی بر اساس الزامات و قوانین محیط زیستی انجام شود.

وی بیان کرد: بسیار اتفاق می‌افتد که معدن‌داران بعد از بهره‌برداری از معدن هیچگونه احیایی در این زمینه انجام نمی‌دهند در حالی در صورت نتیجه نگرفتن موظف هستند آن محل را احیا کرده و به حالت اولیه برگردانند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ماهنشان عنوان کرد: اگر چه محیط  به‌صورت کامل به حالت اولیه باز نمی‌گردد اما احیا‌کردن می‌تواند تاثیر مهمی در حفظ شرایط منطقه داشته باشد.

وی بیان اینکه در انتقال مواد می‌توان از کاور استفاده کنند افزود: وجود این شرایط باعث می‌شود که هم ماده معدنی پخش نشود و هم گرد و غبار در اثر سرعت ماشین و باد ایجاد نمی‌شود و خطر و تهدیدی برای مناطق حفاظت‌شده نخواهد بود.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر