logo
امروز : چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۴
[ شناسه خبر : ۴۰۴۲۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
آبیاری فضای سبز ابهر تبدیل به معضل شد؛

هدررفت آب در فضای سبز شهری ابهر

هدررفت-آب-در-فضای-سبز-شهری-ابهر
یکی از معضلات شهرستان ابهر استفاده نادرست از منابع آبی برای آبیاری فضای سبز است، اما باید زیرساخت‌های لازم جهت بهره‌برداری مناسب از این منابع فراهم شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ یکی از معضلات شهرستان ابهر استفاده نادرست از منابع آبی برای آبیاری فضای سبز است و گاهی در بوستان‌ها دیده می‌شود شیر آب باز بوده و ساعت‌ها در حال هدررفتن است و همشهریان با اطلاع به شهرداری از ادامه روند جلوگیری می‌کنند، بنابراین نیاز است زیرساخت‌های لازم جهت بهره‌برداری مناسب از این منابع فراهم شود.

بیشتر بخوانید

تت

اداره آب از انشعابات جدید خودداری کند

سید حسن ابراهیمی، مدیر امور منابع آب شهرستان ابهر در این‌باره به خبرنگار موج‌رسا گفت: از اداره آب و فاضلاب شهرستان درخواست داریم با عنایت به بحران تامین آب شرب شهروندان از واگذاری انشعابات به آبیاری فضای سبز خودداری کرده و تمامی انشعابات واگذار شده جمع‌آوری شود.

 وی با اشاره به اینکه هفت حلقه چاه در مجموع با دبی ۱۹.۴ لیتر بر ثانیه در قالب تأمین آب فضای سبز به شهرداری ابهر اختصاص داده شده است، افزود: بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی تمامی شهرداری‌ها حق توسعه فضای سبز را ندارند و در صورت لزوم از چمن مصنوعی برای زیباسازی بهره‌مند می‌شوند.

مدیر امور منابع آب شهرستان ابهر با اشاره به اینکه سد کینه‌ورس در حال حاضر بحرانی‌ترین سد استان زنجان به لحاظ رده حفاظتی مهم جهت تأمین آب شرب پایدار ابهر و خرمدره است گفت: به‌ علت نبود نزولات آسمانی و ارتباط تنگاتنگ منبع ذخیره سد به بارندگی‌ها و افت سطح دریاچه کینه‌ورس به صورت روزانه حدود سه سانتی‌متر و طبق بررسی‌های انجام شده سه و نیم تا چهار متر مانده که به آخرین دریچه تأمین آب شرب ابهر و خرمدره برسد. 

وی با تأکید براینکه در حال حاضر ۱۲۰ لیتر در ثانیه از محل سد برای آب شرب ابهر و خرمدره به غیر از مصارف کشاورزی اختصاص داده شده است، متذکر شد: از این میزان ۶۰ درصد آن برای ابهر و ۴۰ درصد برای خرمدره است و اگر به همین روال پیش برویم مرگ سد حتمی است.

 ابراهیمی خاطرنشان کرد: جهت مقابله با بحران تأمین آب شرب ابهر و خرمدره، از سوی آب و فاضلاب ابهر و خرمدره با برنامه‌ریزی دقیق نسبت به جلوگیری از هدررفت خط انتقال و انشعابات غیرمجاز اقدامات جدی صورت بگیرد.

للل

احداث ۹۳ درصد شبکه آب‌رسانی اصلی در ابهر

سمیرا راستین، مدیر پروژه‌های آب خام شهرداری ابهر در این‌باره به خبرنگار موج‌رسا گفت: هشت سال پیش طی سلسله جلساتی با ریاست فرماندار وقت و با حضور روسا و کارشناسان امور منابع آب و شرکت آب و فاضلاب و شهرداری ابهر و بررسی راه حل‌های مختلف مشکلات آبیاری ۹۰ درصدی با تانکر و استفاده ۱۰ درصدی از آب شرب برای آبیاری در برخی مکان‌ها، مشکلات مبنی بر عدم دسترسی به منابع آب پایدار و قابل برنامه‌ریزی برای احداث شبکه مستقل آبیاری فضای سبز صورت گرفت، فرماندار وقت طی صورتجلسه‌ای مصوب کرد که اداره منابع آب و شرکت آب و فاضلاب شهرستان با ما همکاری داشته باشد تا شبکه آبیاری را احداث کنیم.

وی با توضیح اینکه از آن زمان از ادارات کل استان پیگیری‌های لازم صورت گرفت تا مجوزهای تخصیص منابع آب را دریافت کنیم، متذکر شد: با توجه به فرآیند پیچیده‌ و زمان‌بری که این موضوع داشت و شهرداری ابهر نزدیک به ۶ میلیارد تومان بابت خسارت به آبخوان در سال ۹۸ جریمه شده بود، با توجه به محدود بودن منابع داخلی شهرداری، پیگیری‌های لازم جهت بخشش جرائم صورت پذیرفت.

مدیر پروژه‌های آب خام شهرداری ابهر تأکید کرد: ۲ میلیارد تومان هم بابت هزینه مجوز‌ها نیاز بود که با توجه به بودجه محدود شهرداری طی مذاکرات و پیگیری‌هایی که در سال ۱۴۰۰ جهت مساعدت لازم جهت تقسیط بدهی، دو سال طول کشید تا این مبلغ به صورت اقساط تسویه شود و مجوزها در سال ۱۴۰۲ اخذ شود.

وی افزود: به محض دریافت مجوز‌ها حفاری سه حلقه چاه با برداشت آب محدود، آغاز شد که با اتمام حفاری و تجهیز ایستگاه‌های کنترل مرکزی و با همان بودجه محدود لوله‌گذاری آغاز شد و اکنون ۱۴ کیلومتر به لوله‌گذاری شبکه آب خام اضافه شده و ۲۰ کیلومتر قبلاً کار شده و چون آب نبوده استفاده نمی‌شد.

راستین خاطرنشان کرد: این لوله‌گذاری طی سالیان قبل در بلوارهای اصلی احداث شده و به علت عدم تزریق آب بهره‌برداری نمی‌شد و دچار آسیب‌های زیادی شده که همه مورد ترمیم قرار گرفت و در خیابان دکتر بهشتی لوله‌کشی قطره‌ای صورت گرفته و تست شده است. می‌توانیم به صورت قطره‌ای آبیاری کنیم و ادامه کار در بلوارهای طالقانی شمالی، انقلاب، توحید، یادگار امام در حال انجام است و شبکه بلوارهای بسیج، اثیرالدین، آزادگان، منابع طبیعی و وحدت نیز به‌زودی به آن‌ها افزوده می‌شود. 

وی تصریح کرد: با انجام ۳۴ کیلومتر لوله‌گذاری بالای ۹۳ درصد احداث شبکه آب‌رسانی اصلی شهرداری در بلوارهای مختلف انجام می‌شود.

 مدیر پروژه‌های آب خام شهرداری ابهر عنوان کرد: اگر بودجه این پروژه همان سال اول از محل اعتبارات دولتی اختصاص داده می‌شد دو سال پیش این کار به اتمام می‌رسید، اما کمک‌های دولتی برای شهرهای با تراکم جمعیتی ۴۰۰ هزار نفر به بالاست و این کار با صرف بودجه از منابع داخلی محدود شهرداری ابهر انجام شد. لوله‌گذاری و احداث شبکه بلوارهای معلم، طالقانی جنوبی، ولایت و خرمشهر نیز در سال جاری صورت می‌پذیرد.

زفز

شهرداری برای دریافت مجوز اقدام کند

اکبر طاهری‌زاده، معاون سیاسی، امنیتی فرماندار ابهر با بیان اینکه شهرداری با داشتن ۱۰۱ انشعاب، تنها ۱۶ مورد دارای کنتور است و ۷۰ انشعاب بدون کنتور بوده به خبرنگار موج‌رسا گفت: طبق اعلام کنتورها سرقت می‌شوند و نیاز است که برای این انشعابات محفظه‌ای تعبیه شود.

وی با اشاره به انتقاداتی که شهروندان نسبت به مدیریت منابع آبی در سطح شهرستان دارند، افزود: این موضوع عدم توجه شهرداری به هدررفت آب در آبیاری فضای سبز را نشان می‌دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار ابهر با تأکید بر اینکه برای حل موضوع کنتور این انشعابات از اداره آب و فاضلاب خواسته شده که به تعداد مورد نیاز کنتور در اختیار شهرداری قرار دهد، تصریح کرد: عدم اجرای این طرح توسط شهرداری باعث شده آب در برخی میادین و فضای سبز هدر رود.

وی با بیان اینکه با شرایطی که در بحث منابع آبی وجود دارد یک بی‌توجهی نسبت به بحث منابع آبی در اختیار آبیاری فضای سبز شهری داریم، تصریح کرد: طبق مصوبه از اداره آب و فاضلاب خواسته شده که تمام انشعابات مربوط به آبیاری فضای سبز قطع شود و طبق زمان‌بندی که داده می‌شود فرصت دارند که برای ایجاد محفظه‌های نگه‌داری برای کنتورها و دریافت مجوز اقدام کنند و فقط انشعابات دارای مجوز وصل خواهد شد.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر