logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۱
[ شناسه خبر : ۴۰۳۹۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
جهادی که ماندگار است؛

روایت خودسازی پزشکان جهادی در مناطق محروم

روایت-خودسازی-پزشکان-جهادی-در-مناطق-محروم
پزشکان گروه جهادی شفا با حضور در مناطق محروم شهرستان ماهنشان با ارائه خدمات پزشکی در زمینه‌های مختلف گام بزرگی در جهت انجام وظیفه کمک به همنوعان خود برداشتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ گروه‌های جهادی جزو اقشار دل‌سوز، مهم و تأثیرگذار جامعه هستند و هر جا که نیاز به همکاری و کمک باشد عرصه برایشان باز است و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند تا محرومیتی رفع شود و یا خدمتی به خلق خدا برسانند.

بیشتر بخوانید

بسیج سازندگی و گروه‌‌های جهادی طی چند دهه اخیر توانسته‌اند با کمک‌ها، فعالیت و اقدامات خود علاوه بر احیا و نشر روحیه جهادی تلاش‌های بزرگی انجام دهند. 

به طور کلی اهداف بسیج سازندگی تحقق فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر فراهم كردن زمينه حضور جوانان در عرصه‌ ‌سازندگی كشور به‌ويژه در مناطق محروم است.

این فعالیت‌های جهادی فقط محدود به عرصه و موضوع خاصی نیست بلکه به تمام موضوعات و مسائل زندگی مشروعیت دارد، عرصه‌هایی مانند پزشکی، سازندگی و بسیاری از موضوعات دیگر.

علاقه جوانان جهت خدمت‌رسانی به مردم

به طور کلی می‌توان گفت در این گروه‌های جهادی که متشکل از جوانان است و هر کدام مربوط به حرفه و تحصیل خود در جهت ارائه خدمت به مردم مناطق محروم می‌کوشند.

از دیگر اهداف بسیج سازندگی، کمک گرفتن از اوقات فراغت نیروهای جوان در جهت رفع محدودیت و رفع مشکلات در عرصه‌های مختلف روستاها و مناطق محروم و کم‌برخوردار است.

هر ساله با فرارسیدن ایام عید نوروز و تعطیلات تابستان گروه‌های جهادی با عزم و اراده‌ای راسخ کفش‌های آهنین به پا کرده و راهی مناطق محروم می‌شوند تا باری از دوش خود برداشته و بر فرمان مقام معظم رهبری لبیک گفته و در جهت آسایش و رفع مشکلات مناطق محروم بکوشند.

یکی از این گروه‌های جهادی، گروه‌های جهادی پزشکی است که با هدف ارائه خدمات پزشکی به افراد مناطق محروم که دسترسی سخت‌تری به جامعه پزشکان دارند در زمینه‌هایی مانند چشم‌‌پزشکی، داندان‌پزشکی، مامایی، شنوایی، قلبی و سایر موضوعات فعالیت می‌کنند.

این امر در شهریور رواج گسترده‌تری دارد در این ماه با توجه به مصادف بودن این ایام با ایام ۱۳ شهریور سال ۱۳۴۷ که پس از زلزله مهیب شهر فردوس در جنوب خراسان و اعلام مقام معظم رهبری برای ارائه خدمات جهادی و حضور گروه‌های جهادی به مردم زلزله‌زده منطقه است شروع تازه‌ای برای گروه‌های جهادی تلقی می‌شود.

 از این‌رو همزمان با این روز گروه‌های جهادی با حضور در مناطق کم‌برخوردار شهرهای مختلف به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند که از گروه جهادی شفا با حضور در شهرستان ماهنشان و ارائه خدمات پزشکی، کمک و همیاری شگرفی در حق مردم این منطقه انجام داده‌اند.

اهمیت کارهای جهادی از منظر رهبری

کار گروه‌های جهادی به حدی مهم و با ارزش است که مقام معظم رهبری آنان را مورد خطاب قرار دادند و فرمودند: شعار «خدمت‌رسانی برای تحقق عدالت و پیشرفت» را همگانی کنید. جهادِ خدمت‌رسانی پیش از سودرساندن به گیرنده‌ خدمت، به خود خدمت‌رسان سود می‌رساند. دل کندن از بهره‌های شخصی برای بهره‌رساندن به دیگران، دل را روشنی و ذهن و اندیشه را جلا و اراده را قوت می‌بخشد و فراتر از همه، رضای الهی را جلب می‌کند.این را با قول و عمل خود به کسانی که هنوز قدم در وادی خدمت‌رسانی نگذاشته‌اند، نشان دهید.

بازه زمانی فعالیت این گروه‌های جهادی در شهرستان ماهنشان از سیزدهم تا هجدهم شهریور ماه است که با حضور ۸۰ پزشک و کادر درمان در زمینه‌های پزشکی و مراقبت به مردم این مناطق خدمت‌رسانی می‌کنند.

یکی از اهالی روستای سهند در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: وجود این گروه‌های جهادی نعمتی است که مردم می‌توانند از آنان بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه وجود این موقعیت برای همه افراد این مناطق بسیار خوب است ادامه داد: افرادی که موقعیت دسترسی به شهر را ندارند و یا امکان تردد برایشان به سختی وجود دارد می‌توانند از امور پزشکی استفاده می‌کنند.

وی در حالی که امید در چشم‌هایش موج می‌زند دست به دعا بر برداشت و بیان کرد: خداوند از گروه‌های جهادی راضی باشد و اجرشان بدهد که با حضور در روستای محروم به درد مردم رسیدگی می‌کنند.

بیش از ۱۴ روستا تحت پوشش گروه جهادی

سید محمد حسینی، مسئول قرارگاه بهداشت و درمان شفا در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: فعالیت گروه جهادی از ۱۲ شهریور در ماهنشان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه این خدمات از دوازدهم تا پانزدهم شهریور ارائه می‌شود یادآور شد: فعالیت این گروه جهادی مصادف با سیزدهم شهریور ماه سالروز شروع کارهای جهادی که مقام معظم رهبری آغازگر آن بودند، است.

مسئول گروه جهادی شفا خاطرنشان کرد: در زمینه دن‌دانپزشکی روزانه ۸۰ نفر و در زمینه پزشکی ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در زمینه مامایی نیز روزانه ۱۰۰ نفر مورد درمان قرار می‌گیرند عنوان کرد: در سایز زمینه‌ها نیز به همین مقدار یا بیش‌تر تحت امر درمان قرار می‌گیرند.

حسینی با تاکید بر اینکه دو گروه جهادی در بخش مرکزی ماهنشان و در روستای سهندعلیا مستقر هستند ابراز کرد: در این اقدام ما ۱۲ تا ۱۴ روستای اطراف را نیز تحت پوشش قرار می‌دهیم.

وی گریزی به نحوه تحت پوشش قرار‌گیری اهالی روستاهای دیگر زد و افزود: در روستاهای مدنظر مددجویان دعوت می‌شوند (مددجویانی که عضو نهادهایی مانند کمیته و بهزیستی هستند) و توسط وسائل نقلیه که در نظر گرفته شده در مرکز درمانی مورد نظر حضور یافته و بعد از انجام خدمات درمانی مجدد به روستای خود بازگردانده می‌شوند.

مسئول قرارگاه شفا با بیان اینکه این قرارگاه طی سال‌های گذشته ۱۸ هزار خدمت ارائه کرده است گفت: اما بخشی که امسال ما در آن فعالیت می‌کنیم بیش از هشت سال است که در آن خدمات پزشکی مخصوصاً دندان‌پزشکی در آن ارائه داده نشده است.

وی ضمن تقدیر از عوامل و نهاد‌هایی که زمینه ایجاد و استقرار این گروه جهادی را فراهم کردند ادامه داد: نهاد‌هایی چون بسیج دانشجویی، بسیج‌ سازندگی استان و شهرستان ماهنشان، سپاه ناحیه شهرستان، هلال‌احمر، فرمانداری و سایر نهاد‌ها در این امر یاری کردند.

حضور در گروه جهادی جهت خودسازی 

سروش بیات، یکی از عوامل پزشکی گروه جهادی شفا در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا درباره انگیزه حضور در این گروه جهادی گفت: کیلومترها مسیر را طی کرده و به این محیط آمده‌ام تا با این اقدام خودم را بسازم.

وی با اشاره اینکه این زمان چند روزه فرصت مناسبی برای این امر خودسازی است خاطرنشان کرد: با حضور در مناطق محروم این امر میسر خواهد شد.

یکی دیگر از اعضای تیم پزشکی در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: حضور در این گروه‌های جهادی موقعیت خوبی برای خدمت به خلق خدا در مناطق محروم است.

وی عنوان کرد: افرادی که فرسخ‌ها از شهر‌ها فاصله داشته و مردمان آن به‌ویژه افراد کم‌برخوردار توانایی دسترسی به مراکز بهداشتی و درمانی را ندارند با وجود این گروه‌های جهادی امکان دسترسی به این مراکز را پیدا خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه حضور در این گروه و مناطق محروم حس خوبی را در من ایجاد می‌‌کند تصریح کرد: حس کمک و خدمت به هم‌نوع حسی جالب است و انسان را در جهت این امر ترغیب می‌کند.

ادامه فعالیت‌ گروه‌های جهادی در استان

اقبال جهانبخشی، مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: ارودی جهادی جهادگران از جامعه پزشکی در منطقه و دانشجویان در منطقه دندی و سهند‌علیا شهرستان ماهنشان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ نفر از پزشکان اعم از عمومی، دندا‌ن‌پزشک، چشم پزشک، ماما در جهت خدمات‌رسانی به مردم حضور پیدا کرده‌اند افزود: این گروه جهادی به مناسبت سالروز زلزله فردوس که سیزدهم شهریور ماه سال ۱۳۴۷ اتفاق افتاده انجام شده است.

جهانبخشی گریزی به زلزله شهر فردوس زد و بیان کرد: بعد از وقوع زلزله تعدادی از جهادگران از شهر مشهد به فردوس جهت کمک‌رسانی اعزام می‌شوند که جهت گرامیداشت این ایام فعالیت گروه جهادی انجام شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان ماهنشان پنجمین شهرستانی است که امسال ما در آن گروه جهادی پزشکی را به اجرا گذاشته‌ایم مطرح کرد: اجرای این گروه‌های جهادی در شهرستان‌های دیگر نیز جزو برنامه و اهداف ما است.

 

 

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر