logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۵
[ شناسه خبر : ۴۰۳۱۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
وسیله‌ای به سوی همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها؛

حیا سپری در برابر زشتی‌هاست

حیا-سپری-در-برابر-زشتی‌هاست
حیا به منزله سپری در برابر زشتی‌ها و در مقابل بی‌حیایی به معنای ترویج زشتی‌ها است که این امر در جامعه از دلایل زیادی از جمله فضای مجازی، رسانه‌ها، لقمه حرام متاثر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ حیا حسی درونی است که سبب می‌شود انسان به دلیل سرزنش خود از انجام کارهای زشت و ناپسند دوری کند و نقطه مقابل حیا مفهوم بی‌حیایی است کلمه بی‌حیایی به معنای پرده‌دری و انجام کارهای قبیح و ناپسند است.

بیشتر بخوانید

در حالت بی‌حیایی فرد ترس و خوفی ندارد که مردم او را در حال انجام فعل زشت و ناپسند مشاهده کنند، فرد بی‌حیا برای حضور دیگران ارزش و اهمیت قائل نیست به گونه‌ای که انگار فردی وجود ندارد و آنان را مشاهده نمی‌کند.

در این میان عوامل و دلایلی وجود دارند که می‌توانند زمینه‌ساز ترویج بی‌حیایی و بی‌غیرتی در جامعه باشند یا بالعکس سبب رشد، توسعه و گسترش حیا و غیرت در جامعه باشند.

امروزه با پیشرفت علم تغییر و تحولاتی در زندگی افراد جامعه رخ داده و با وجود سیستم‌های مجهز و به‌روز انواع گوشی‌های موبایل و رایانه و شبکه‌های اجتماعی مردم تمایل فراوانی به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده‌اند و می‌توان گفت بیش‌تر ساعات خود را در این شبکه‌ها و فضای مجازی می‌گذرانند که گویی جزئی از افراد شده است پس وجود محتواهای آن نیز به شدت بر این افراد تاثیر خواهد گذاشت و در جامعه به مرحله اجرا خواهد رسید، گسترش حیا و یا در مقابل بی‌حیایی یکی از موضوعاتی است که از همین شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به شدت تاثیر می‌پذیرد.

عالمان و آگاهان نیز یکی از گزینه‌های تاثیرگذار و مهم بر این موضوع هستند، چراکه سکوت در برابر وجود چنین معضلی سبب ترویج و گسترش آن شده و نیازمند انجام فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر توسط عالمان و آگاهان است تا سبب گسترش حیا و غیرت در جامعه شوند.

یکی از علل شکل‌گیری بی‌حیایی خوردن لقمه حرام است، به‌دست آوردن مالی که  از راه نامشروع و خلافی به دست آمده است، بی‌حیایی به بار می‌آورد.

گسترش حیا و عفت و یا در مقابل آن بی‌غیرتی و بی‌حیایی در جامعه متاثر از موضوعاتی است که خبرنگار موج‌رسا طی انجام گفتگو‌هایی با کارشناسان به تحلیل آن‌ها پرداخته است.

حیا وجه تمایز انسان از سایر موجودات 

در این رابطه حجت‌الاسلام مرسل دویران، رئیس حوزه قضائی شهرستان ماهنشان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: حیا یکی از موهبت‌های الهی برای انسان‌ها است و اختصاص به انسان دارد.

وی با بیان اینکه انسان به وسیله حیا از حیوان متمایز می‌شود افزود: حیا فصل امتیاز انسان از سایر موجودات است.

رئیس حوزه قضائی شهرستان ماهنشان عنوان کرد: ریشه حیا در دو ویژگی است، یکی این‌که انسان دارای روح قوی بوده و دیگری آن‌که فرد دارای ایمان قوی باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر این دو ویژگی در انسان وجود داشته باشد فردی با حیا است بیان کرد: در چنین شخصی بی‌حیایی و بی‌غیرتی وجود نخواهد داشت.

دویران خاطرنشان کرد: اگر شاهد بی‌غیرتی و بی‌حیایی هستیم ناشی از ضعف روح و ایمان انسانی است.

وی با اشاره به اینکه ترویج بی‌حیایی و بی‌غیرتی به معنای ترویج زشتی‌ها و اعمال ناپسند است یادآور شد: اعمال زشت در سه بُعد دیداری، گفتاری و رفتاری ظاهر می‌شود.

رئیس حوزه قضائی شهرستان ماهنشان افزود: اعمال زشت اگر در این سه بُعد یاد شده انجام شود ترویج پیدا کرده و انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل و دلایل ترویج بی‌غیرتی و بی‌حیایی رسانه است مطرح کرد: این رسانه است که گاهاً از لحاظ دیداری، گفتاری و رفتاری پرده‌دری کرده و ترویج این امور دامن می‌زنند.

دویران عنوان کرد: در مواردی مردم جامعه از این رسانه‌ها الگو‌برداری کرده و بی‌غیرتی و بی‌حیایی در جامعه ترویج داده می‌شود.

وی گریزی به دیگر عوامل موثر بر این امر زد و ادامه داد: سکوتی که در مقابل بی‌حیایی در جامعه رخ می‌دهد به این معنی که اعمال زشت را ترویج نمی‌کنند بلکه با سکوتی که در مقابل اعمال زشت انجام می‌شود برخورد نمی‌کنند که این در نوع خود یک ترویج بی‌حیایی است.

مسئولان موثر در ترویج حیا

رئیس حوزه قضائی شهرستان ماهنشان خاطرنشان کرد: افرادی که در جامعه مسئولیت دارند باید به مسئولیت خود عمل کرده و با بی‌حیایی و بی‌غیرتی مبارزه کنند و در صورت عدم انجام آن زمینه‌ساز ترویج هستند‌.

وی با بیان اینکه عدم برخورد با بی‌حیایی توسط مسئولان امر یعنی بازگذاشتن مسیر انجام کارهای زشت است ادامه داد: همه مسئولان، چه مسئولان فرهنگی و چه مسئولان اجرایی در این زمینه موظف هستند و سکوت به معنای ترویج است.

دویران با اشاره به اینکه اگر مسئولان وظایف را از دوش خود رها کنند و بر عهده طرف مقابل بگذارند نیز در این امر سهیم هستند اظهار کرد: وظیفه مسئولان فرهنگی تبیین دین است.

رئیس حوزه قضائی شهرستان ماهنشان با تاکید بر اینکه وظیفه علما و فقها یک وظیفه فرهنگی است بیان کرد: آنان باید احکام و معارف شرعی را تبیین کنند و باید‌ها و نباید‌ها را به زبان ساده برای مردم بیان کنند.

وی ادامه داد: بعد از بیان این بایدها و نباید‌ها حاکمان و مسئولان اجرایی باید احکام شرعی را در جامعه به اجرا در بیاورند.

دویران با تاکید بر اینکه اگر مسئولان فرهنگی و اجرایی به وظیفه خود عمل نکنند زمینه ترویج بی‌غیرتی و بی‌حیایی را به وجود خواهند آورد افزود: سکوت در مقابل این امور به معنای ترویج تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه کار مسئولان مکمل فعالیت و اقدامات همدیگر است ادامه داد: آن‌ها باید دوشادوش همدیگر حرکت کنند و هماهنگ باشند و وجود یکی بدون آن دیگری معنایی ندارد.

رئیس حوزه قضائی شهرستان ماهنشان گفت: یکی دیگر از عوامل جلوگیری از ترویج بی‌حیایی و بی‌غیرتی در جامعه تبیین دین و بایدها و نبایدها و اجرای احکام شرعی در جامعه است.

خانوادها موثر در گسترش حیا 

حجت‌الاسلام حکمت حکیمی‌فر در این رابطه به خبرنگار موج‌رسا گفت: در رابطه با بی‌حیایی و بی‌عفتی ابتدا باید به ریشه‌ها و عوامل ترویج‌دهنده بی‌حیایی در جامعه اشاره کرد.

وی گریزی به گستردگی شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی زد و افزود: در بخش عمده بی‌اطلاعی و نداشتن سواد رسانه موجب شده است در بستر فضای مجازی بی‌حیایی گسترش پیدا کند.

امام جمعه شهر دندی با بیان اینکه از طرفی افراد تأثیرگذار از جمله سلبیریتی‌ها و افرادی که شهرت کذایی برای خود به وجود آورده‌اند در بحث گسترش بی‌حیایی و بی‌عفتی تاثیر دارند‌.

وی با تاکید بر اینکه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در گسترش بی‌حیایی نقش داشته باشند بیان کرد: این رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به همان میزان در گسترش حیا و عفت نیز سهیم باشند.

حکیمی‌فر افزود: از سوی دیگر باید توجه کنیم نبود بسترهای مناسبی که بعضاً بتواند خلع موجود در فضای مجازی را پُر کُند یعنی نبود محتواها و تولیدات خوب و موثر که بتواند از این آسیب‌ها بکاهد می‌تواند به عنوان یک عامل گسترش این پدیده موثر واقع شود.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ عمومی یا فرهنگ اجتماعی خانواده‌ها می‌توانند از این امر جلوگیری کنند ابراز کرد: از سوی دیگر بنای دشمنان اسلام و کشور عمدتاً بر گسترش بی‌حیایی و بی‌عفتی در جامعه بوده است.

امام جمعه دندی مطرح کرد: هر چه قدر فضا به صورت رها شده دیده شود به همان اندازه دشمن نیز اثر خواهد گذاشت و از روش‌های مختلف ضربه خواهد زد.

وی گریزی به نقش خانواده در این زمینه زد و بیان کرد: خانواده‌ها می‌تواند نقش مهمی و قابل توجهی در جلوگیری از هرج و مرج و بی‌بندوباری داشته باشد.

حیا ضامن بسیاری از ارزش‌ها

حجت‌الاسلام تقی محدر، مدیر حوزه علمیه ‎خواهران استان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: یکی از صفات برجسته‌ای که در جامعه وجود دارد و ضامن حفظ بسیاری از ارزش‌هاست حیا بوده است

وی افزود حیا یعنی اینکه انسان خود را از انجام کارهای زشت و ناپسند حفظ کند و مانع انجام کار‌های زشت و قبیح در جامعه می‌شود و یکی از موارد ضامن حیا و حفظ آن در جامعه واژه غیرت است‌.

مدیر حوزه علمیه ‎خواهران استان زنجان با بیان اینکه حیا و غیرت در جامعه با هم ارتباط نزدیک دارند تاکید کرد: غیرت یکی از دلایل و ضامن سلامتی جامعه است و اگر در جامعه بی‌حیایی رواج دارد دلیل آن از بین رفتن غیرت است.

وی عنوان کرد دلایل فراوانی در زمینه حیا و غیرت در جامعه موثر هستند که یکی از آن‌ها رسانه است.

محدر با اشاره به اینکه امروزه دنیای غرب کمر همت برای از بین بردن دنیا بسته است ادامه داد: هدف آنان چپاول و غارت است تا بتواند جنگ‌های خانمان‌سوز ایجاد کند و انسان‌ها را بی‌تفاوت کند.

وی یادآور شد: این بی‌تفاوتی زمانی ایجاد می‌شود که افراد در بی‌حیایی و بی‌غیرتی غوطه‌ور شده باشند که رسانه یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در این زمینه است.

گسترش بی‌حیایی بر دین تاثیر دارد 

مدیر حوزه علمیه ‎خواهران استان زنجان عنوان کرد: در هیچ برهه‌ای دین تا این اندازه مورد تهاجم و تهدید قرار نگرفته بود که در زمینه رسانه‌ باید حکم‌رانی و تسلط وجود داشته باشد.

وی گریزی به دیگر عوامل موثر در ترویج بی‌حیایی و بی‌غیرتی زد و گفت: فضای مجازی به معنای محدویت نیست بلکه با معنای حکم‌رانی و فضای سالم است و خانواده‌ها باید از سلامت آن اطمینان داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه اگر این فریضه عمومی ترک شود قطعاً یکی از نتایج آن ترویج بی‌حیایی است‌ گفت: ما نباید بر این مسئله و انجام آن بی‌تفاوت باشیم تا مانع گسترش آن باشیم.

مدیر حوزه علمیه ‎خواهران استان زنجان خاطرنشان کرد: بی‌تفاوتی قطعاً سبب گسترش و افزایش بی‌حیایی در جامعه خواهد بود و سبب ایجاد مشکل در جامعه است.

وی با بیان اینکه مسئولان نیز از عوامل مهم و تاثیر‌گذار در موضوع حیا هستند خاطرنشان کرد: اگر مسئولان به وظیفه خود عمل نکنند و از مسائلی مانند حیا و حجاب و عفاف برداشت سیاسی کنند در ترویج بی‌حیایی و زشتی تاثیر خواهند گذاشت.

با این حال حیا به منزله سپری در برابر زشتی‌ها است اما در مقابل بی‌حیایی به معنای ترویج زشتی‌ها است که این امر در جامعه از دلایل زیادی از جمله فضای مجازی، رسانه‌ها، لقمه حرام متاثر است.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر