logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۲
[ شناسه خبر : ۴۰۳۱۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس دانشگاه پیام‌نور زنجان:

بستر پلتفرم‌های خارجی زمینه‌ساز مشکلات امنیتی است

بستر-پلتفرم‌های-خارجی-زمینه‌ساز-مشکلات-امنیتی-است
رئیس دانشگاه پیام‌نور زنجان گفت: بسیاری از مشکلات امنیتی در بستر پلتفرم‌های خارجی اتفاق افتاده و می‌تواند چالش‌های فرهنگی و اقتصادی زیادی ایجاد کند. با این حال امنیت و داده‌های شخصی کاربران خط قرمز است که باید مورد توجه قرار داده شود.

رویا کرمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با بیان اینکه جهان آنلاین و فضای مجازی موقعیت جدیدی است که افراد حتی بدون افشای هویت خود می‌توانند افکار و عقایدشان را ابراز کنند اظهار کرد: احساس ناشناخته بودن و پنهان شدن زیر نقاب یک هویت آنلاین به برخی افراد اعتماد به نفسی می‌دهد تا بخش عظیمی از زندگی تظاهری و یا حقیقی خود را در اینترنت به اشتراک بگذارند و احساس امنیت همراه با موفقیت کنند چرا که کسی از هویت اصلی آن‌ها با خبر نیست.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه این اشتراک‌گذاری موفقیت‌ها با هویت پنهان و پیدا در ذهن به تدریج تبدیل به نیازی روزانه شده و با خطر هتک حریم خصوصی نیز همراه است تصریح کرد: دنیای آنلاین آن اندازه که به نظر می‌رسد ایمن نیست. جزئیاتی که در مورد خودمان در موقعیت‌ها و زمان‌های مختلف به اشتراک می‌گذاریم، اغلب به طور دائم ذخیره می‌شوند و حتی بعد از گذشت مدت زمانی طولانی باز هم باقی می‌مانند.

رئیس دانشگاه پیام‌نور زنجان با اشاره به اینکه ردیابی کسی از طریق اطلاعات آنلاین وی بسیار ساده است و می‌تواند آسیب‌رسان باشد اضافه کرد: از جمله مسائل مهم ناامنی بسترهای فضای مجازی به ویژه پلتفرم‌های خارجی است که می‌توان به مواردی چون سرقت داده‌ها، تعقیب غیرقانونی، تهدیدات شغل و شهرت، کلاهبرداری‌های اینترنتی، به اشتراک‌گذاری لوکیشن و ... اشاره کرد.

وی افزود: بر اساس آمارهایی که هر ساله در جهان منتشر می‌شود کاربران آنلاین زیادی قربانی سرقت داده‌ها می‌شوند. 

رئیس دانشگاه پیام‌نور زنجان تأکید کرد: این داده‌های به سرقت رفته شامل برخی اطلاعات حساس و مهم مانند اطلاعات کارت اعتباری، شماره‌های شناسایی و حفاظتی و جزئیات مربوط به حساب بانکی نیز هست.

کرمی با اشاره به اینکه همچنین بسیاری از این کاربران مورد جاسوسی و تعقیب غیرقانونی قرار می‌گیرند تصریح کرد: اطلاعات و عکس‌های شخصی که افراد در حساب‌های کاربری خود در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند، می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای اذیت و آزار و تهدیدشان مورد سوء استفاده قرار گیرد.

وی عنوان کرد: با توجه به آن‌که سرورهای برخی پلتفرم‌ها در خارج از کشور قرار دارد و در زمان نصب دسترسی‌های لازم به آن‌ها داده شده تا اطلاعات کاربران در آن ذخیره شود و این اطلاعات برای مدت‌های طولانی باقی می‌مانند که این درز اطلاعاتی می‌تواند تبعات بسیاری برای شخص و حتی کشور داشته باشد. 

رئیس دانشگاه پیام‌نور زنجان ادامه داد: بسیاری از مشکلات امنیتی در همین بسترهای خارجی اتفاق افتاده و می‌تواند چالش‌های فرهنگی و اقتصادی زیادی ایجاد کند، امنیت و داده‌های شخصی کاربران خط قرمز است که باید مورد توجه قرار داده شود.

کرمی ابراز کرد: همچنین به دلیل عدم دسترسی به داده‌های این پلتفرم‌ها که گاهی به‌خاطر عدم همکاری و یا سنگ‌اندازی آنان اتفاق می‌افتد، احتمال احقاق حقوق شخص در بررسی سوابق آنلاین گاهی به مرز صفر می‌رسد. 

وی گفت: البته رشد پلتفرم‌های داخلی در سال‌های اخیر که برخی انصافاً به روز نیز هست و نقطه امیدی در ارتباطات روزانه ایمن‌تر است که با تلاش و توانمندی دانش‌بنیان امیدواریم مورد توجه و رضایت همگان قرار گیرد.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر