logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۴
[ شناسه خبر : ۴۰۳۰۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس حفظ و احیاء بناهای میراث فرهنگی استان زنجان:

مرمت حمام تاریخی روستای قینرجه انجام می‌شود

مرمت-حمام-تاریخی-روستای-قینرجه-انجام-می‌شود-
رئیس گروه حفظ و احیاء بناها و محوطه‌های تاریخی میراث فرهنگی استان زنجان گفت: مرمت اضطراری حمام تاریخی روستای قینرجه از توابع شهرستان زنجان در حال انجام است.

حامد بیگدلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با بیان اینکه در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر زنجان روستایی به نام قینرجه وجود دارد که حمامی تاریخی موجود در بافت روستایی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، گفت: از سال ۱۴۰۲ اعتباری مبنی بر مرمت اضطراری این بنا شروع شده است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: از اعتبارات سال ۱۴۰۱ عملیات آواربرداری پشت بام، پوکه‌ریزی و اجرای ایزوگام و دیوار‌کشی دیوار ضلع‌شرقی و جنوبی انجام شد.

 رئیس گروه حفظ و احیاء بناها و محوطه‌های تاریخی میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به اینکه از اعتبارات سال گذشته تا سال جاری دیوار‌کشی ادامه دارد، عنوان کرد: در ضلع غربی و شمالی و کف‌سازی پشت‌بام با آجر ختایی به ابعاد۲۰*۲۰ در حال انجام است.

وی ادامه داد: با عملیات اجرایی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رفع خطر اضطراری جهت جلوگیری از آسیب‌های جدی توسط عوامل انسانی و طبیعی صورت گرفت. در صورت تأمین اعتبار در سال‌های آینده مرمت اساسی در داخل این حمام قدیمی و سنتی آغاز خواهد شد.

بیگدلی با اشاره به اینکه حمام‌ها علاوه بر نقش نظافت و استحمام مردم، نقش قابل ‌توجهی در انتقال آداب ‌و رسوم و آئین‌ها دارند، خاطرنشان کرد: مورد توجه قرار گرفتن برخی از مکان‌ها از گذشته تاکنون باعث شکل‌گیری فرهنگ خاص و غنی در این مکان‌ها شده است.

وی افزود: حمام‌ها یکی از مکان‌هایی هستند که به واسطه حضور اقشار اجتماعی مختلف، جایگاه شکل‌گیری آداب فرهنگی و محل گسترش برخی از مشاغل خاص بوده‌اند.

رئیس گروه حفظ و احیاء بناها و محوطه‌های تاریخی میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به رشد فیزیکی این پروژه تصریح کرد: از سال گذشته تا امسال 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی گریزی به مسئله مرمت و نگهداری صحیح علمی از آثار و ابنیه‌های تاریخی زد و گفت: این آثار تاریخی بخش فرهنگی هر کشور به حساب می‌رود و افرادی که در این حرفه مشغول هستند با دانش و علاقه مکان‌های تاریخی را بازسازی می‌کنند.

بیگدلی ادامه داد: بنابراین حفاظت از محوطه‌ها و بناهای تاریخی و باستانی مسئولیتی است که نباید نسبت به آن بی‌توجهی کرد، زیرا این آثار نشان‌دهنده هویت و نماد فرهنگ یک ملت است و باید زنده و سرپا نگاه داشته شوند.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر