logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۳
[ شناسه خبر : ۴۰۳۰۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس حوزه:

دلدادگی به امام رضا (ع) حد ندارد

دلدادگی-به-امام-رضا-(ع)-حد-ندارد
کارشناس حوزه گفت: دلدادگی به امام رضا (ع) بی‌حد و مرز است اگر دقت کنیم زمانی که دلمان می‌گیرد ناخودآگاه مشهد و زیارت ایشان تسکین دهنده دل‌های بی‌قرار است و تنها ذکر تسکین دهنده السلام علیک یا علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) است.

شبنم هادی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با بیان اینکه با شنیدن نام امام رضا (ع) اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند واژه «ضامن آهو است» که خیلی‌ها به داستان پشت این لقب آگاهی ندارند اظهار کرد: داستان مشهور ضمانت آهوی شیرده توسط امام رضا (ع) نشان از لطف و محبت ایشان دارد و این عشق و محبت امام هشتم را می‌رساند.

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به اینکه از «شیخ صدوق» در « کتاب عیون اخبار» داستان متفاوتی از پناه بردن آهو به حرم امام را می‌رساند که خود داستان مفصلی دارد ادامه داد: در مورد لقب دیگر ایشان که ملقب به امام مهربانی‌ها است باید به اصول آن پی برد و فهمید این واژه چرا و به چه علت به این امام رئوف نسبت داده شده؟ چه تفاوتی بین واژه رأفت و رحمت است؟

کارشناس حوزه با اشاره به اینکه واژه «رأفت» یک نوع شدت در رحمت است مرحوم مصطفوی در کتاب «التحقیق» خود فرق بین «رأفت و رحمت» را این‌گونه بیان می‌کند رأفت، عطوفت، لطف و رحمت خالص و شدید است گفت: یعنی لطف و رحمتی است که وقوع درد و ناراحتی را برنمی‌تابد هر چند آن درد و ناراحتی به مصلحت فرد باشد و اما رحمت، صرف عطوفت و مهربانی کردن است مهربانی که گاهی با درد و ناراحتی فرد نیز همراه است مانند لطف و رحمت یک جراح به یک بیمار علاقه‌مند نسبت به بهبودی است. 

وی گفت: به زبان ساده‌تر رأفت یعنی خواسته فرد را هر چه که باشد به او بدهیم و رحمت گاهی در این است که خواسته شخص برآورده نشود چون به مصلحت او نیست. 

هادی‌نژاد عنوان کرد: در هر یک از ائمه (ع) یکی از صفات جلال و تجلی بیش‌تری دارد و در امام هشتم (ع) تجلی رأفت بیش از سایرین به چشم می‌خورد و به قول مرحوم علامه طباطبایی انسان هنگامی که وارد حرم رضوی(ع) می‌شود، مشاهده می‌کند که از در و دیوار حرم آن امام رأفت می‌بارد.

وی گفت: نشانه‌های رأفت این امام بزرگوار بسیار زیاد است و کوچک‌ترین مورد آن شاید خواسته‌ها کوچک خودمان در زمان زیارت باشد که گاهی به شکل معجزه‌آسایی اجابت آن‌ها را می‌بینیم.

کارشناس حوزه تصریح کرد: گویا در زمان حیات ایشان هم وضع همین بوده و مردم برای حل مشکلات و رفع حاجت‌های خود به ایشان مراجعه می‌کردند و در بسیاری از موارد هم حاجت‌روا می‌شدند.  شاید این موضوع هم یکی از دلایل ملقب شدن امام هشتم (ع) به این لقب است.

هادی‌نژاد اضافه کرد: دلدادگی به امام رضا (ع) بی‌حد و مرز است و زمانی که دلمان می‌گیرد ناخودآگاه مشهد و زیارت ایشان تسکین دهنده دل‌های بی‌قرار است و با ذکر «السلام‌علیک یا علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع)» آرام می‌گیرد.

وی گفت: مشهد بارگاه امام خوبان است امامی که آگاه به دردها و مشکلات زائران است و خیلی از افراد که قصد رفتن به مشهد را می‌کنند ناخودآگاه در دل خود نیاز به این امام بزرگوار را می‌کنند و این از برکات وجود ایشان است که در مشهد هستند و شیعیان از جای جای جهان برای زیارت ایشان با عشق می‌آیند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر