logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۸
[ شناسه خبر : ۴۰۲۵۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
حیا همان غیرت است؛

زندگی در قاب حیا و غیرت

-زندگی-در-قاب-حیا-و-غیرت
انسان از زمانی که دیده به جهان می‌گشاید نیازمند رهبر و راهنما است تا به کمال و مسیر هدایت برسد و در این میان آن‌چه‌ که به یادگار می‌ماند رعایت حد و مرزهای دین از جمله حیا، غیرت و عفت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ رعایت عفاف، حیا و غیرت از جمله مواردی است که انسان باید آن را آموخته و به دیگران نیز بیاموزد.

بیشتر بخوانید

پرداختن به بحث عفاف و غیرت باعث امنیت روح و روان در بسیاری از موارد می‌شود.

انسان از زمانی که دیده به جهان می‌گشاید نیازمند رهبر و راهنما است تا به کمال و مسیر هدایت برسد و در این میان آن‌چه که به یادگار می‌ماند رعایت حد و مرزهای دین از جمله حیا، غیرت و عفت است.

انسان در سایه عفاف، حیا، عزت و اعتبار پیدا می‌‏کند دشمنان نظام دست به این موضوع گذاشته است تا بی‌عفتی در جامعه بیش‌تر نمایان شود و با عدم توجه به پوشش بانوان در اکثر نقاط کشور به سمت بی‌عفتی و برهنگی پیش رود.

زیست عفیفانه باعث ارتقاء فرهنگ حیا می‌شود 

حجت‌الاسلام جواد جعفری نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه مسئله عفت و حیا در پوشش خلاصه نمی‌شود اظهار کرد: این مسئله  در سخن، رفتار و گفتار نیز کاملاً مشهود است و نسبت‌هایی که انسان در فضای مجازی و حقیقی برای هم قائل است باید بر اساس عفت و حیا باشد خارج از آن باعث بی‌عفتی و ترویج آن می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر دقت و بصیرت لازم در ارتباط با عفت و غیرت در جامعه صورت گیرد متوجه می‌شویم هدف اصلی دشمن برهم زدن خانواده است.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری گفت: امروزه دشمنان هجمه‌هایی که بر ملت وارد می‌کنند بر پایه عفت، حیا و غیرت برنامه‌ریزی شده است و زنان جامعه نسبت به این مهم باید توجه لازم داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بخش مهم زندگی عفیفانه پرداختن به مقوله حیا و غیرت است ابراز کرد: حدود و رعایت پوشش اسلامی امری ضروری است که بانوان با پرداختن به آن کمک بزرگی در پرورش مسئله عفت و تبلیغ حیا دارند.

جعفری تصریح کرد: بنا به تعبیر مقام  معظم رهبری که فرمودند؛ قضیه پوشش علاوه بر حرام شرعی حرام سیاسی نیز هست و باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه بی‌توجهی به آن ضربه‌های جبران‌ناپذیر بر پیکر جامعه و خانواده وارد خواهد کرد.

وی اضافه کرد: زیست عفیفانه با ترویج فرهنگ حیا و عفت ارتقاء پیدا می‌کند و حفظ غیرت و حیای دینی عامل نجات جامعه و خانواده از نظر بی‌حیایی و بی‌غیرتی است که باید اهمیت داده شود و کوتا در آن جایز نیست.

جعفری افزود: حیا و غیرت دو مقوله جدا نیست که به آن اشاره مختصر داشت بلکه رعایت هر کدام در بین بانوان و مردان امری مهم است و پرداختن به آن در امر تربیتی فرزندان نیز گره‌کشا است.

وی گفت: همه افراد جامعه در فرهنگ‌سازی نسبت به ترویج فرهنگ حیا و غیرت باید مشارکت داشته باشند تا زندگی سالم در جامعه رواج پیدا کند.

بانوان نقش مهمی در احیاء حیا و غیرت دارند

بهیه علوی فعال حوزه اجتماعی در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه در قرآن به داشتن عفت در بین بانوان و غیرت در میان مردان بارها اشاره شده است و هر آن‌چه که در قرآن خداوند تعالی به آن اشاره کند به درستی که رعایت آن واجب و ضروری است اظهار کرد: نقش بانوان در ترویج فرهنگ عفت و حیا بالاست چرا‌که در خانواده تربیت فرزندان بر عهده پدر و مادر است و بیش‌تر مادر در این زمینه مطرح است.

وی عنوان کرد: مادر خانواده زمان بیش‌تری را با کودک، نوجوان و جوان در منزل طی می‌کند و دشمنان به این مهم آگاه هستند و با هدف قرار دادن عنصر اصلی خانواده که همان مادر است سعی در تضعیف کردن بنیان خانواده با ترویج بی‌غیرتی و بی‌عفتی دارد.

این فعال حوزه اجتماعی اضافه کرد:‌ دشمنان با قرار دادن سبک زندگی غربی سعی در از بین بردن حیا و غیرت در خانواده و جامعه دارند طوری‌که آگاهی در این زمینه صورت نگیرد مشکل‌ساز است آن‌ها قصد دارند با ترویج لباس‌هایی با فرهنگ غرب و بی‌دینی را در جامعه گسترش دهند.

وی عنوان کرد: اگر بی‌دقتی در این امر بیش‌تر شود حیا و غیرت در جامعه معنایی نخواهد داشت و نباید فراموش کرد شهدا رفتند تا غیرت و حیا در جامعه ماندگار شود و همه در برابر شهدا و ائمه اطهار (ع) مسئول هستیم و بانوان نقش مهم در احیاء حیا و غیرت دارند.

عفاف و غیرت باعث بقاء خانواده می‌شود 

در این خصوص حجت‌الاسلام عنایت‌الله شامی استاد دانشگاه نیز در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا اظهار کرد: عفاف، غیرت و حیا انسان را به‌عنوان خلیفه خدا در زمین مشخص می‌کند رعایت حد و مرز درباره حیا و غيرت در جامعه مهم است.

وی با بیان اینکه رعایت اخلاقیات که خداوند درباره آن تأکیدات فراوان داشته و موضوعات مهم مانند عفاف و غیرت از نظر قرآن جزو عقلانیت محسوب می‌شود اضافه کرد: عقلانیت منشأ و ریشه در دین دارد و آن‌چه که از خدا الهام گرفته شده باید اجرا شود چراکه باعث رستگاری انسان در دنیا و آخرت می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: انسان در گرو اخلاقیات و ولایت تکویتی است که به اوج و کمال می‌رسد و بالاترین اخلاقیات در انسان حفظ حرمت و جایگاه انسانی است.

شامی ابراز کرد: مهم‌ترین عامل حفظ حرمت، رعایت حیا و غیرت در جامعه‌ است که در دین نسبت به آن تأکیدات فراوان شده و هر شخص ملزم به رعایت آن است.

وی با اشاره به اینکه رعایت حَیاء، غیرت و عفاف در جامعه امری مهم بوده که باعث بقاء جامعه از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است ادامه داد: اگر حیا و عفاف در جامعه رعایت نشود بی‌عفتی در جامعه رواج پیدا خواهد کرد و رفته رفته شاهد پوشش‌های نامناسب و بالا رفتن آمار طلاق در جامعه خواهیم بود این موضوع نیاز به هم‌فکری دارد تا در مقابل آسیب‌هایی این چنینی برخورد جدی انجام شود.

استاد دانشگاه گفت: زنان و مردان باید باهم نسبت به حیا و غیرت در جامعه تلاش کنند چراکه بی‌اهمیت شدن نسبت به موضوعات مهم باعث ایجاد مشکلات متعدد در جامعه می‌شود و عفاف و غیرت باعث بقاء خانواده می‌شود.

 برای داشتن زندگی سالم باید قوانین مربوط به دین رعایت شود و بارها در قرآن به عفت، حیا و غیرت اشاره شده است. رعایت هر کدام باعث آرامش زندگی می‌شود که خود بزرگ‌ترین نعمت است.

 

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر