logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۸:۰۹
[ شناسه خبر : ۴۰۲۳۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
وقتی که یک مکان گردشگری به حال خود رها می‌شود؛

تفرجگاه شاه‌بلاغی سلطانیه در آماج بی‌توجهی

تفرجگاه-شاه‌بلاغی-سلطانیه-در-آماج-بی‌توجهی-
چشمه شاه‌بلاغی سلطانیه با اینکه گردشگران بسیاری را مجذوب خود می‌کند، اما در کنار این زیبایی‌ها مورد ظلم و بی‌توجهی قرار گرفته و این تفرجگاه زیبا محل جمع‌آوری زباله‌ها شده و چهره زشت و نامطلوبی را به خود گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ سلطانیه یکی از شهرستان‌های استان زنجان است که بناهای تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده است تماشای دیدنی‌های سلطانیه به راحتی می‌تواند هر گردشگری را مجذوب خود کند.

بیشتر بخوانید

یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی‌ شهرستان سلطانیه، منطقه‌ای به نام شاه‌بلاغی است. شاه بلاغی نام منطقه‌ای خوش آب و هوا در نزدیکی روستای اسدآباد در جنوب‌غربی سلطانیه است.

چشمه شاه‌بلاغی در دل کوه واقع شده و آب معدنی زلال و دائمی دارد و گردشگران بسیاری را مجذوب خود کرده است. به همین دلیل در فصول گرم تابستان مردم از آن استقبال می‌کنند. اما در کنار این زیبائی‌ها مورد ظلم و بی‌توجهی قرار گرفته و این تفرجگاه زیبا محل جمع‌آوری زباله‌ها شده و چهره زشت و نامطلوبی را به خود گرفته است.

اهالی و گردشگران نیز خواستار جمع‌آوری زباله‌ها، رونق و توسعه این جاذبه گردشگری از مسئولان ذی‌ربط هستند.

 

شاه‌بلاغی بدون متولی

در این راستا محمدرضا محمدپور معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه جاذبه زیبا و دل‌انگیز شاه‌بلاغی مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است، گفت: این مجموعه گردشگری زیر نظر اداره‌کل میراث فرهنگی استان نیست.

وی افزود: پاک‌سازی محل و زدودن زباله‌ها به عهده شهرداری بوده و چون در خارج از محدوده شهر قرار دارد هیچ ارگانی مسئولیت حفظ آن را برعهده نمی‌گیرد.  

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به اینکه در یک مدت زمانی مسئولیت این منطقه به عهده بخشی از استانداری بود، عنوان کرد: ارگان‌های مختلفی روی کار آمدند اما سرانجام شاه‌بلاغی رها شد. 

وی ادامه داد: هنوز این منطقه به اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان تحویل داده نشده است، با اینکه مراحل ثبت انجام شده اما به جهت تداخلات انسانی ثبت نشده است.

 

جاذبه گردشگری رها شده زیر سایه کم‌توجهی 

در همین رابطه مصطفی کلانتری شهردار سلطانیه در گفتگو با خبرنگارموج‌رسا با بیان اینکه نبود اعتبار و بودجه یکی از مشکلات عمده‌ای است که در حال حاضر وجود دارد ، اظهار کرد: هیچ بودجه‌ای بابت شاه‌بلاغی برای شهرداری اختصاص داده نشده است.

 وی افزود: این منطقه مورد توجه مسئولان شهرداری است و روی آن کار می‌شود و هیچگونه مشکلی وجود ندارد. در یک بازه زمانی مسئولیت این منطقه به عهده اداره‌کل منابع طبیعی استان بود، که شهرداری آن را تحویل گرفت.  

شهردار سلطانیه با اشاره به اینکه هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری در این محل نیست، اظهار داشت: انتظار بر این بود که وجود یک حامی سرمایه‌گذاری بلند مدتی را انجام دهد که هیچ موردی یافت نشد.

 وی ادامه داد: حدود یک ماه است که شهرداری فعالیت خود را آغاز کرده و همزمان پاک‌سازی محیط و فضا انجام می‌شود. 

 کلانتری با اشاره به اینکه شهرداری با منابع داخلی و نیروهایی که در اختیار خود دارد این اقدامات را عملی می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر بخش خصوصی را وارد این بخش نکنیم سطح انتظارات مردم را نمی‌توانیم برآورده کنیم.  

وی تصریح کرد: یک سرمایه‌گذار با زمان‌بندی بالا یک طرح را اجرایی می‌کند تا سودی برای او نیز در نظر گرفته شود و طی پیگیری‌های صورت گرفته به دنبال راهکاری برای این منطقه هستیم تا رونق بگیرد.

 شهردار سلطانیه با اشاره به اینکه اداره‌کل منابع طبیعی نیز باید در این راستا تلاش کند تا یک حامی پرقدرت پای کار آید، افزود: اگر این اتفاق مهم پیش آید شهرداری هم حمایت‌های لازم را اعمال خواهد کرد.  

گلایه از وضعیت شاه‌بلاغی ادامه دارد

یکی از شهروندان این منطقه در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا اظهار کرد: از زمان کودکی تاکنون این منطقه به همین شکل است و رسیدگی خاصی نمی‌شود، نبود سرویس بهداشتی مناسب، سطل زیاله مخصوص، بوی بد زباله‌ها و همین‌طور کم‌بودن آلاچیق‌ها سطح استقبال مردم را کم کرده است. 

وی ادامه داد: ما هم دوست داریم منطقه ما مانند شهرهای دیگر پیشرفته بوده و امکانات خوبی داشته باشد و مسافرانی که به این منطقه می‌آید لذت کافی را ببرند و این منطقه بیش‌تر شناخته شود.  

با تمام این‌ها آثار تاریخی و گردشگری هر منطقه نشان از اصالت و تمدن آن قوم است. از آن‌جایی که شهر ما خانه ماست باید خود وارد عمل شویم تا محیط‌های طبیعتی که زیبایی‌هایی به فضا می‌بخشند غرق در زباله‌ نباشد و با عمل نیک جمع‌آوری زباله نسبت به پاک‌سازی شهر تلاش کنیم.

 همچنین اگر مسئولان نیز همتی به خرج دهند و خالصانه پای کار آیند این مناطق دیدنی و مورد ظلم قرار گرفته، گردشگران بسیاری را جذب خود کرده و رشد اقتصادی افزایش پیدا می‌کند.

این مکان تفریحی و گردشگری با آب و هوای مطبوع و دلپذیر و چشمه‌ای دیدنی از مهم‌ترین پتانسیل‌های جذب گردشگر است و باید به صنعت درآمدزایی جهانی توجه ویژه داشت.

اگر این بی‌توجهی ادامه‌دار باشد سطح استقبال‌کنندگان و گردشگران کم‌تر شده و در نتیجه به ضرر رونق و پیشرفت شهرستان خواهد بود.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر