logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۸:۰۱
[ شناسه خبر : ۴۰۲۲۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون میراث‌فرهنگی استان زنجان:

مرد نمکی با پای خود به وطن بازگشت

مرد-نمکی-با-پای-خود-به-وطن-بازگشت
معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: طبق رایزنی‌هایی که صورت گرفت، مرد نمکی با پای خود‌ به شهر زنجان بازگشت.

محمدرضا محمدپور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با بیان اینکه یکی از آثار کم‌تر دیده شده که شامل چکمه چرمی مرد نمکی بود به زنجان منتقل شد، گفت: طی پیگیری‌های لازم با موزه ملی ایران و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان توانستیم این اثر فاخر را به نمایش بگذاریم.

بیشتر بخوانید

وی افزود: کفش پای چپ مرد نمکی روز پنج‌شنبه هشتم شهریور ماه سال جاری در معرض دید عموم و علاقمندان در موزه باستان‌شناسی مردان نمکی قرار می‌گیرد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به اینکه مرد نمکی شماره یک در سال ۱۳۷۲ در معدن نمک چهرآباد کشف شد، عنوان کرد: بر اساس حفاری‌هایی که در برداشت نمک انجام می‌شد، به صورت اتفاقی این اثر فاخر پیدا شد.

وی ادامه داد: این اثر مربوط به فردی است که یک سر و یک گوشواره طلا داشت و همینطور اشیای دیگر نیز همراه او بود ظرف مدت یک ماه در موزه باستان‌شناسی استان به نمایش درمی‌آید.

محمدپور با اشاره به اینکه این اثر فاخر را به مدت یک ماه امانت گرفته‌ایم، عنوان کرد: از آن‌جایی که موزه ملی یکی از ایستگاه‌های بازدید محسوب می‌شود، مدیر موزه ملی این اجازه را بما نداد و تنها بخشی از مرد نمکی را تحویل گرفتیم.

وی اظهار داشت: امید است آثاری که استان زنجان در مخزن موزه ملی دارد با هماهنگی‌هایی که انجام می‌شود، به استان منتقل شده تا مردم هم لذت کافی را ببرند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره اینکه بشقاب ایلخانی هم مرمت و توسط موزه ملی به عنوان یک اثر برگزیده شده بود، خاطرنشان کرد: این بشقاب ارزشمند را به مدت یک ماه و به مناسبت هفته دولت، به موزه ملی ارسال کردیم تا در آن‌جا به نمایش گذاشته شود.

وی گریزی به مسئله مردان نمکی زد و گفت: راز سالم ماندن این مومیایی‌ها که مانع از فساد پیکرشان شده، نمک است، مردان نمکی قربانیان ریزش معدن نمک هستند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر