logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۶
[ شناسه خبر : ۴۰۱۸۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
باغدار نمونه ابهری:

دلالان مانند زالو دسترنج انگورکاران را می‌مکنند

دلالان-مانند-زالو-دسترنج-انگورکاران-را-می‌مکنند
باغدار نمونه ابهری گفت: دلالان با ترفندهای بازرگانی خاصی، انگور شهرستان ابهر را به‌صورت تازه‌خوری از دست باغدار خارج می‌کنند.

توکل سلیمانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ گفت: هر سال محصول انگور ابهر بخش قابل توجهی از خوراک میدان میوه و تر‌ه‌بار تهران، شهریار، قزوین و زنجان را تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید

وی با تأکید براینکه هفته اول شهریور واسطه‌گران جهت خرید محصول انگور روانه شهرستان می‌شوند، افزود: ۱۰ سالی است که باغات انگور در ابهر به‌خصوص در قروه، نورین، رحمت‌آباد به روش‌های نوینی تجهیز شده که بالاترین تناژ محصول را برداشت می‌کنند، اما در این میان دلالان با ترفندهای بازرگانی خاصی، انگور را به‌صورت تازه‌خوری از دست باغدار خارج می‌کنند.

این باغدار نمونه ابهری تصریح کرد: دلالان محصول انگور را با قیمت‌های نجومی به کشورهای همسایه صادر و الباقی را در غرفه‌های خود در تهران به فروش می‌رسانند.

وی با اشاره به اینکه بی‌ضابطه بودن و عدم دخالت و نظارت دولتی‌ها در این میان موجب خالی شدن دست باغ‌داران شده است، خاطرنشان کرد: اگرچه کشاورزان ابهری خاطره خوشی از اداره تعاون، روستایی و جهاد کشاورزی ندارند اما چرا این اداره برای تشکیل اتحادیه و گرفتن تصمیمات متمرکز برای باغ‌داران اقدامی نمی‌کند و نمی‌تواند مانند خرید گندم، محدودیت‌هایی ایجاد کند که دلالان همچون زالو نتوانند خون باغداران را بمکند.

سلیمانی ضمن درخواست از ورود مسئولان به این موضوع، بیان داشت: شرکت‌های تعاون روستایی فلسفه وجودی خود را فراموش کردند و واسطه‌ها که الان تبدیل به مافیای انگور و تیزاب شده‌اند، بازار را در اختیار دارند و هرگونه که تمایل دارند با محصول باغ‌دار بازی تجاری و سوددهی می‌کنند و دست باغ‌دار همچنان در رنگ حنا می‌ماند.

وی با ارائه پیشنهادی، عنوان کرد: هر شهرستان به تبع محصولات کشاورزی خود می‌تواند از طریق اداره تعاون و روستایی و جهاد کشاورزی، اقدام به ایجاد غرفه فروش در میادین میوه و تره‌بار کند تا منافع منصفانه بین باغدار و مصرف‌کننده ایجاد شود.

باغدار نمونه ابهری با اشاره به نحوه باغداری خود، بیان داشت: در این ۱۰ هکتار باغ انگور در واریته‌های مختلف که با سیستم آبیاری قطره‌ای آبیاری می‌شود و تمام این سطح به‌صورت ایستاده و با روشی نوین هرس و با کمک مشاور تغذیه می‌شود.

وی با بیان اینکه میانگین برداشت محصول انگور در باغات خود را ۴۰ تن در هکتار عنوان کرد و افزود: باغدار بی‌آشنا و بدون اطلاع از وضعیت تجارت این محصول پرمصرف، تنها با اصرار دلال و بدون مقاومت و پشتیبانی دولتی و بدون تعیین نرخ پایه، ناگزیر به فروش با قیمت پایین باواسطه است‌.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر