logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۲
[ شناسه خبر : ۴۰۱۷۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
شغلی با سرمایه‌گذاری اندک و بهره‌وری بالا؛

چرخ زندگی هنرمندان با رونق صنایع‌دستی می‌چرخد

چرخ-زندگی-هنرمندان-با-رونق-صنایع‌دستی-می‌چرخد-
صنایع‌دستی یکی از حوزه‌های موثر و مهم است که باید نسبت به سال‌های گذشته توجه بیش‌تری به آن شود. برنامه‌ریزی مداوم متولیان امر می‌تواند به رونق هر چه بیش‌تر این حوزه و اجرایی شدن شعار جهش تولید با مشارکت مردم کمک کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ صنایع‌دستی یکی از حوزه‌های موثر و مهم است که باید نسبت به سال‌های گذشته توجه بیش‌تری به آن شود. برنامه‌ریزی مداوم متولیان امر می‌تواند به رونق هر چه بیشتر این حوزه و اجرایی شدن شعار جهش تولید با مشارکت مردم کمک کند.

بیشتر بخوانید

صنایع دستی در اقتصاد، ایجاد شغل موثر بوده و حرفه‌ای با سرمایه‌گذاری اندک و بهره‌وری بالاست، توجه به صنایع‌دستی و حمایت از هنرمندان می‌تواند سبب تقویت معیشت و ایجاد اشتغال در بین فعالان و هنرمندان شود.

ظرفیت‌های بالای زنجان در حوزه صنایع‌دستی

 سید میکائیل موسوی در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه از میان ۱۶ هزار هنرمند صنایع‌دستی در استان زنجان، ۴ هزار نفر در زمینه گیوه‌ و گلیم‌بافی فعالیت مستمر دارند، گفت: در حوزه گیوه بسیاری از بانوان استان به خصوص در روستاهای حومه شهر زنجان به این حرفه مشغول بوده و بافته‌های آنان در قالب رویه گیوه توسط فرد یا شرکت تعاونی با عنوان «پشتیبان» جمع‌آوری، و با الحاق زیره و تکمیل پروسه تولید گیوه، اقدام به فروش و صادرات آن می‌کنند.

 وی افزود: نقش صنایع‌دستی در اشتغال بسیار ارزشمند بوده و حرفی برای گفتن دارد و همچنین در معرفی فرهنگ و هنر و تمدن استان نقش بسزایی دارد.

 معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به رشته‌های فعال در این حوزه عنوان کرد: بیش‌ترین هنرمند در زمینه مسگری، چاقوسازی، ملیله‌کاری، گیوه، بافته‌های داری و نساجی سنتی (گلیم دورو، جاجیم، مفرش بافی و نمدمالی)، حکاکی و قلم‌زنی روی مس، تولیدات چرمی، دوخت البسه محلی، صنایع‌دستی چوبی، رودوزی‌های سنتی و دیگر صنایع‌دستی بومی و غیربومی فعالیت مستمر دارند.

 وی ادامه داد: هنرمندان صنایع‌دستی در نمایشگاه‌هایی که در سطح استان و کشور برگزار می‌شود، حضور پررنگی دارند. چندین گردشگر خارجی از کشور روسیه از این نمایشگاه‌ها دیدن کرده و جذب این محصولات شدند.

 موسوی با اشاره به اینکه صنایع‌دستی ظرفیت بالایی در اشتغال‌زایی و جذب نیرو دارد، خاطرنشان کرد: با کم‌ترین سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌توان به اشتغال پایدار دست پیدا کرد.

 معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به حوزه تراش سنگ‌های قیمتی ابراز کرد: اتفاقات مثبتی در راستای توسعه این هنر در شهرستان ماهنشان و سلطانیه و زنجان رقم خورده است و طبق آمار جوانان بسیاری به این رشته علاقه نشان داده‌اند.

  

هنرمندان صنایع‌دستی چشم انتظار حمایت هستند 

مهدی رستمی کارآفرین حوزه صنایع‌دستی در رشته تولید گیوه‌ در استان زنجان با بیان اینکه 2 هزار و 500 نفر بانوی زنجانی در این رشته مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: بانوان روستایی و شهری در منزل به وسیله قلاب، رویه کار را بافته و برای زیره‌ و کف‌سازی آماده می‌کنند. 

وی افزود: یکی از ویژگی‌هایی که این رشته دارد راحتی کار و در دسترس بودن مواد اولیه است که باعث شده به راحتی این شغل را انجام داده و روز به روز گسترش پیدا کند. 

کارآفرین حوزه صنایع‌دستی با اشاره به اینکه با محدودیت زمین روبه‌رو هستیم، عنوان کرد: با توجه به کمبود فضا در مجموعه 800 متری که در آن فعالیت می‌کنیم نیاز به گسترش و توسعه داریم تا افراد بیش‌تری را وارد بازار کار کنیم. 

وی ادامه داد: محصولاتمان با بسته‌بندی‌های زیبا به سراسر کشور ارسال می‌شود ولی سعی بر این است که به کشورهای دیگر نیز صادرات اتفاق بیفتد که تاکنون تلاش‌هایمان بی‌نتیجه مانده است.

با تمامی این موضوعات اگر نگاهی ملموسانه به حوزه صنایع‌دستی و هنرمندان شود شاهد موفقیت‌های روزافزون خواهیم بود. نتیجه تلاش بی‌وقفه و زحمات شبانه‌روزی آنان باید زیرسایه توجه مسئولان میراث‌فرهنگی قرار گرفته و زمینه لازم فراهم شود. هنر و هنرمندان از مهم‌ترین عناصر فرهنگ و جامعه هستند که یکی از عناصر اصلی تشکیل‌دهنده یک اجتماع است. از آن‌جایی که امرارمعاش این نفرات از این مسیر سخت و پرتلاش تأمین می‌شود باید شرایط و فضای لازم ایجاد شود.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر