logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۱
[ شناسه خبر : ۴۰۱۶۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
زباله‌های نخاله؛

بلایی که ساختمان‌سازی بر سر محیط‌زیست می‌آورد

بلایی-که-ساختمان‌سازی-بر-سر-محیط‌زیست-می‌آورد
مردم نخاله‌های ساختمانی را در طبیعت بدون مجوز رها کرده که علاوه بر مشکلات زیست محیطی منجر به زشتی منظر شهری می‌شود و نیاز است مسئولان به صورت جدی ورود کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ امروزه نخاله‌های ساختمانی و زباله‌های حاصل از انجام پروژه‌ها تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیر پسماندهای شهری شده است. این مشکل مختص کشور خاصی نبوده و تمامی کشورهای جهان بسته به میزان پیشرفت، با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.  

بیشتر بخوانید

این نخاله‌ها علاوه بر زشتی منظر جاده‌های منتهی به شهرها، روستاها و همچنین زیستگاه‌های طبیعی، می‌توانند باعث مسدود شدن آب‌راهه‌ها، بروز گرد و غبار و تخریب زیستگاه‌ها شوند.

اما در هر شهری باید مکانی مشخص برای نخاله‌ها در نظر گرفته شود و در شهر ابهر نیز به علت نبود مکان مشخص مردم در هر مکانی نخاله‌ها را تخلیه و باعث بروز مشکلاتی می‌شوند.‌

 الا

نخاله‌های ابتدای جاده مرشون سامان‌دهی شود

داود عسگری، فعال اجتماعی در ابهر در این‌باره گفت: ابتدای جاده مرشون حدواسط زیرگذر راه‌آهن و اتوبان مقابل دید مسافران عبوری از اتوبان بوده و به دلیل افتتاح تالار، رفت و آمد در این مسیر زیاد شده، دپوی نخاله‌های ساختمانی در این مکان منظر خوبی برای دیدگان مسافران نیست و نیاز به سامان‌دهی دارد.

 Ufucu

لزوم انتخاب محل برای تخلیه نخاله‌ها

سیدرضا مدنی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ابهر در این‌باره به خبرنگار موج‌رسا گفت: باتوجه به مصوبات جلسه کارگروه مدیریت پسماند در شهرستان ابهر، شهرداری ابهر اقدام به اطلاع‌رسانی در سطح شهر برای انتقال نخاله‌های ساختمانی به صورت موقت به جایگاه پسماند شهری کرده است‌.

وی با بیان اینکه طبق همین مصوبات مقرر شده شهرداری ابهر برای مکان‌یابی برای مدیریت نخاله ها اقدام کند، افزود: تخلیه نخاله‌های ساختمانی در معابر و مکان‌های عمومی ممنوع بوده و تخلیه‌کنندگان وفق مقررات قانونی جریمه و به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ابهر خاطرنشان کرد: اثرات تخلیه نخاله‌ها در مکان‌های غیرمجاز سبب انتشار آلودگی زیست محیطی، مأمن جوندگان و حشرات موذی و مزاحم، آلودگی‌های بصری و دیداری، بدمنظره شدن فضای شهری و سایر مخاطرات زیست محیطی برای انسان می‌شود.

وی تصریح کرد: این اداره در راستای وظایف نظارتی و سازمانی، مستند به ماده ۲۳ قانون مدیریت پسماندها موضوعات مربوط به تخلیه نخاله‌ها در مکان‌های عمومی و غیرمجاز را به صورت مکتوب در سه مرحله از ابتدای سال ۱۴۰۳ با ذکر نقاط جی پی‌اس به شهرداری ابهر اعلام کرده است.

مدنی بیان داشت: بهترین راهکار برای مدیریت نخاله‌های ساختمانی، مکان‌یابی مناسب و منطبق با ضوابط زیست محیطی است که می بایست توسط شهرداری ابهر در اسرع وقت صورت گیرد.

یشش

لزوم مجوز شهرداری برای تخلیه نخاله‌ها 

رضا حیدری، شهردار ابهر در این‌باره گفت: با توجه به عدم ساماندهی که در نخاله‌های ساختمانی وجود دارد، باعث نارضایتی اداره محیط زیست شهرستان ابهر شده است چراکه نخاله‌ها را در همه جا ریخته می‌شود و شهرداری هم مدعی جمع‌آوری این نخاله‌ها است، اما این چرخه معیوب منجر به اتفاق خاصی در این قضیه نشده اما نارضایتی‌هایی در این زمینه به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه در شهرستان ابهر طبق آمار ۱۳۰ تن روزانه توزیع نخاله ساختمانی وجود دارد، گفت: این نخاله‌ها به صورت آزاد و رها در هر مکانی مثل بستر رودخانه‌ها، در حوزه آبخیز و در انهار زراعی علاوه بر مشکلات زیست محیطی باعث تشدید سیلاب، آب‌گرفتگی اراضی شده و از لحاظ منظر شهری مشکلاتی را به‌وجود آورده است.

شهردار ابهر با بیان اینکه شهرداری به صورت هفتگی این نخاله‌ها را از سطح شهر پاک‌سازی می‌کند، گفت: با این وجود مردم نخاله‌ها را در معابر یا ورودی و خروجی شهرها تخلیه می‌کنند و ماشین‌های شهرداری نیز اقدام به جمع‌آوری می‌کنند.

 حیدری افزود: بر اساس شیوه‌نامه اجرایی وزارت کشور که در خصوص مدیریت نخاله ساختمانی به کل شهرداری ابلاغ شد و این طرح به صورت بومی شده  در صحن شورا شهر ابهر مطرح شده و مصوبه گرفته است.

با تمام این‌ها مردم نخاله‌های ساختمانی را در طبیعت بدون مجوز رها می‌کنند که علاوه بر مشکلات زیست محیطی منجر به زشتی منظر شهری شده و نیاز است مسئولان به صورت جدی به این مسئله ورود کنند چراکه اگر شرایط به همین روال ادامه‌دار باشد شرایط محیطی کاملاً بهم خواهد ریخت.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر