logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۱
[ شناسه خبر : ۴۰۱۰۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
پرداخت زکات سبب نزول برکت خداوند است؛

زکات رشته اتصال اغنیا و نیازمندان

زکات-رشته-اتصال-اغنیا-و-نیازمندان-
پرداخت زکات از جمله اقداماتی است که می‌تواند سبب کاهش فقر و بهبود شرایط جامعه شود از این‌رو نیازمند فرهنگ‌سازی و اقدامات شایسته‌ای در این زمینه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ زکات از دستورهای اسلامی و یکی از فروع دین است، به طور کلی زکات به معنای پرداخت معینی از برخی اموال است که به حد نصاب رسیده و پرداخت آن واجب است، اما این پرداخت در زندگی فرد پرداخت کننده و شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه تاثیرات فراوانی دارد. در زندگی فردی افراد سبب افزایش روزی، تقرب به خداوند، آمرزش گناهان، دوری از عذاب، برکت و نمو مال و برکات بی‌شمار خواهد شد.

بیشتر بخوانید

پرداخت زکات سبب نزدیکی د‌ل‌ها می‌شود 

به طور کلی پرداخت زکات، سبب نزدیک شدن دل‌ها به هم خواهد شد و جامعه را برای حل مشکلات آماده می‌سازد.

 اگر نیازمندان خود را در سود اغنیا شریک بدانند، در مقابل مشکلات با تمام قدرت مقابله خواهند کرد و جایی برای ناامید شدن وجود نخواهد داشت.

فردی که زکات خود را پرداخت می‌کند علاوه بر رضای خداوند و برکات معنوی، دل‌‌های دیگران را نیز به سوی خود جذب می‌کند.

پرداخت زکات، موجب پاک و حلال شدن رزق می‌شود و لقمه‌ها را از حق محرومان پاک می‌کند و نقش لقمه‌ پاک در جامعه و خانواده از طریق توجه به خوبی‌‌ها و کمالات و تنفر از بدی‌ها بر کسی پنهان نخواهد بود.

پرداخت زکات امری مهم و پسندیده در زندگی هر فردی است که در آیات و روایات نیز بسیار بر آن تاکید شده است.

امام صادق (ع) فرموند؛ محبوب‌ترین فرد نزد خداوند، سخاوتمندترین آنان است و سخاوتمندترین مردم کسی است که زکات مال خود را بدهد و از آن‌چه که خداوند بر مال او واجب کرده در مورد مومنان بخل نکند.

و یا در جای دیگر امام علی (ع) می‌فرمایند؛ بركت در مال كسى است كه زكات بپردازد، به مومنان مدد و يارى رساند و به خويشاوندان كمک کند.

صرف زکات در جامعه سبب تحول می‌شود 

اگر کسانی که زکات بر آن‌ها واجب است زکات مال خود را پرداخت نکنند این مهم بر جامعه تأثیر می‌گذارد و یکی از آثار سوء آن باعث از بین رفتن خیر و برکت می‌شود بنابراین فرهنگ‌سازی در پرداخت زکات در جامعه یک وظیفه همگانی است.

حال آن‌که اگر در روستاها این اقدام صورت گیرد و زکات حاصله صرف احداث مسجد، ساخت راه و دیگر اقدامات شود مردم برای پرداخت زکات تشویق و ترغیب خواهند شد.

شهرستان ماهنشان یکی از شهرستان‌هایی است که در آن کشاورزی و دامپروری رواج دارد که در آن کشاورزان با پرداخت زکات در کارهای خیر و عام‌‌المنفعه سهیم می‌شوند که با فرهنگ‌سازی و اقدامات مسئولان این زمینه پرداخت زکات در این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۳۲ درصدی داشته است که می‌تواند با افزایش این درصد تاثیر بسزایی در اوضاع جامعه و زندگی نیازمندان داشته باشد.

 زکات امری تاکید شده در قرآن

حجت‌الاسلام محمد‌رضا علی‌اکبری، امام جمعه شهر ماهنشان در این باره به موج‌رسا گفت: زکات در معنای لغوی به معنای نمو و رشد است و در اصطلاح فقهی و شرعی به معنای صدقه واجبی اطلاق می‌شود که به دو صورت مستحبی و واجب است.

وی افزود: زکات واجب به محصولاتی مانند گندم و جو، خرما، کشمش و محصولاتی نظیر این‌ها که به حد نصاب رسیده تعلق می‌گیرد‌.

امام جمعه ماهنشان با بیان اینکه در دین اسلام برای هرچیزی زکاتی قرار داده شده است بیان کرد: برای مثال زکات علم نشر آن یا زکات زیبایی حفظ آن است.

وی درباره اهمیت و حساس بودن پرداخت زکات گریزی به فرمایشات امام صادق زد و ابراز کرد: امام صادق (ع) فرمودند؛ خداوند بر این امت چیزی را سخت‌تر از زکات واجب نکرده است.

زکات عملی عبادی است

علی‌اکبری ادامه داد: زکات عبارت مالی است و در این باره امام خمینی (ره) فرمودند؛ «خداوند چیزی را سخت‌تر از زکات واجب نکرده است» و زکات در واقع یک عمل عبادی مالی ولی سخت است.

وی با بیان اینکه اکثر هلاکت امت‌ها به خاطر پرداخت نکردن کردن زکات است و در آیات قرآن بر پرداخت آن تاکید شده است یادآور شد: این واجب شرعی ۳۲ بار در قرآن تکرار شده و از دیدگاه سنت و قرآن از جایگاه بالایی برخوردار است.

امام جمعه ماهنشان خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن پرداخت زکات را شرط ورود به اسلام دانسته و یکی از پایه‌های اسلام زکات است.

فقرزدایی در جامعه از ثمرات پرداخت زکات 

وی با تاکید بر اینکه هر کسی که منکر زکات شود کافر است بیان کرد: اما هدف و تشریح فلسفه زکات فقر‌زدایی و حفظ اموال ثروتمندان و همچنین راه درمان دردهای اقتصادی جامعه است.

علی‌اکبری اذعان کرد: دردهای مختلف اقتصادی که وجود دارد و یکی از راه‌های درمان پرداخت زکات است.

وی با اشاره به اینکه پرداخت زکات فقط اختصاص به دین اسلام ندارد یادآور شد: بلکه پرداخت آن در ادیان دیگر هم وجود دارد.

امام جمعه ماهنشان مطرح کرد: یکی از وظایف حکومت اسلامی و مومنان که تمکن مالی پیدا می‌کنند اخذ زکات و تقسیم آن توسط حاکم اسلامی است.

وی اذعان کرد: دریافت زکات امر حاکمیتی است به این معنا که هر شخصی نمی‌تواند اقدام به اخذ زکات کند.

امام جمعه ماهنشان با تاکید بر اینکه زکات باید از سمت حاکم شرع جمع‌آوری شود و این وظیفه را حاکم شرع بر عهده کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار داده گفت: کمیته امداد نیز افرادی را مسئول دریافت زکات قرار می‌دهند و رئیس زکات در هر شهرستانی امام جعبه آن شهرستان است.

وی گریزی به آثار پرداخت زکات زد و ادامه داد: پرداخت زکات دارای آثار فردی و اجتماعی فراوانی است از جمله اثرات آن که فرد به واسطه پرداخت آن از صفات ناپسند اخلاقی مانند بخل دور شده و زمینه‌‌ساز فراوانی روزی، بیمه شدن اموال، سبب تقرب انسان به خداوند، زمینه‌ساز شمول رحمت خداوند، استجابت دعا و پس‌اندازی مطمئن برای انسان است.

علی‌اکبری تصریح کرد: عدم پرداخت زکات باعث خشک‌سالی، مرگ و میر احشام، کم‌شدن روزی و ایجاد اتفاق ناگوار است.

وی با اشاره به اینکه انسانی که مانع پرداخت زکات است هم ردیف ربا‌خواران است خاطرنشان کرد: عدم پرداخت زکات باعث قبول نشدن نماز و عبادات است.

امام جمعه ماهنشان با بیان اینکه هدف از تشریح زکات زدودن فقر از جامعه است یادآور شد: اگر انسان زکات پرداخت کند فقر از جامعه زدوده می‌شود و خداوند حق فقرا را در میان حال ثروتمندان و در محصولات متعددی قرار داده است.

وی تاکید کرد: پرداخت زکات سبب زدودن و ریشه‌کن شدن فقر از جامعه است و بهبود سطح اقتصادی فقرا و نیازمندان خواهد شد.

علی‌اکبری با بیان اینکه زکات نمونه‌ای از حُسن روابط مسلمانان با یکدیگر است افزود: افراد در اثر عطوفت و مهربانی از یگدیگرحمایت می‌کنند.

وی اظهار کرد: پرداخت زکات سبب خوش‌بینی فقرا نسبت به اغنیا می‌شود و دشمنی از جامعه رخت بر می‌بندد.

افزایش ۱۳۲ درصدی پرداخت زکات در ماهنشان 

معصومه ملکی، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان ماهنشان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی موج‌رسا گفت: شاهد افزایش رشد ۱۳۲ درصدی عملکرد شورای زکات در ماهنشان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در راستای ترویج و احیای پرداخت زکات در این شهرستان انجام می‌شود افزود: کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان دبیرخانه شورای زکات شهرستان و متولی ساماندهی، جمع‌آوری و هزینه‌کرد زکات است.

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به جمع‌‎‎آوری مبلغی بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال زکات واجب و مستحبی در سال گذشته در شهرستان ماهنشان خاطرنشان کرد: مبالغ جمع‌آوری شده در بحث زکات در زمینه توانمند‌سازی مددجویان، هزینه شده است.

وی عنوان کرد: لازم به ذکر است ۹۵ درصد زکات جمع‌آوری شده در بحث محرومان و ۵ درصد آن در پروژه های عام‌المنفعه هزینه شده است.              ملکی همچنین به بحث سیاست‌های تشویقی زکات نیز اشاره کرد و گفت: یکی از این سیاست‌های اجرایی، هزینه‌کرد زکات در همان محل پرداختی است.

وی با تقدیر از رهنمودها، تلاش‌ها و پیگیری‌های ائمه جمعه در شهرستان ماهنشان و بخش انگوران به عنوان رئیس شورای زکات و همچنین تلاش‌های مبلغان زکات در شهرستان ماهنشان گفت: انتظار می‌رود اهمیت زکات در جامعه بیش از پیش تبیین شود و زکات مستحبی نیز در کنار زکات واجب مورد توجه قرار گیرد، چراکه احیای زکات و فرهنگ‌سازی در این خصوص، زمینه‌های ایجاد فقر در جامعه را از بین خواهد برد.

 

نقش مهم زکات در ارتباط جوامع اسلامی

حجت‌الاسلام مهدی قائمی، مسئول زکات کمیته امداد ماهنشان در گفتگو با موج‌رسا گفت: پرداخت زکات آثار و فواید فراوانی دارد و پرداخت نکردن آنان نیز پیامد‌هایی را در پی خواهد داشت.

مسئول زکات کمیته امداد امام خمینی (ه) ماهنشان اذعان کرد: کسی كه حق خدا را نپردازد و در راه حق مال خود را صرف نكند، دو برابر آن مقدار را در راه باطل صرف خواهد كرد.

وی با بیان اینکه دين اسلام كامل‌ترين و برترين دين الهی است كه برنامه‌ای كامل برای زندگی مادی و معنوی انسان ارائه کرده عنوان کرد: خداوند در تمام امور، دستورات دقيق و حكيمانه‌ای مطرح کرده است.

قائمی ابراز کرد: خداوند در مورد درآمدهایی كه انسان‌ها كسب می‌كنند، خمس و زكات را واجب کرده و حتی صحيح بودن نماز را مشروط به اين دانسته كه لباس فرد نمازگزار، از پولی نباشد كه خمس و زکات آن داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه نكته مهم در اين باره اين است كه نماز و زكات، دارای نقش مؤثر و ارتباطی محكم در شكل‌ دادن به اجتماع پيشرفته اسلامی هستند بیان کرد: بی‌توجهی به هر يک از آن‌ها، به ايمان و اعتقادات افراد و محتوای اسلامی جامعه و سير تكاملی آن، آسيب جدی وارد خواهد کرد.

مسئول زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) ماهنشان مطرح کرد: پرداخت زکات موجب برکاتی است که هم به فرد پرداخت کننده می‌رسد و هم جامعه‌.

وی ادامه داد: از جمله آن برکات پرداخت زکات درمان بخل است و زكات كليد بركت و زياد شدن رزق، قبولی نماز و پس‌انداز مطمئن است.

قائمی تاکید کرد: نپرداختن زکات آثاری دارد که از جمله آن اتلاف دو برابر، هزينه شدن مال در راه گناه، كمبود و قحطی است.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر