logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۱
[ شناسه خبر : ۴۰۱۰۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
قانون‌شکنی موتورسواران عامل اتفاق‌های ناگوار می‌شود؛

موتورسواران زنجانی در تیررس حوادث

موتورسواران-زنجانی-در-تیررس-حوادث
طی چهار ماه نخست سال جاری ۹ موتور‌سوار در تصادفات درون‌شهری استان زنجان فوت کرده‌اند و این امر نشان‌دهنده پیشی گرفتن خطرات از موتورسوران است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ بعد از تعطیلی مدارس جنب‌ و جوش در شهر افزایش می‌یابد و مثل همیشه تردد موتورسیکلت‌ها در سطح شهر با کلکسیونی از بی‌قانونی و تخلف به کابوس شهروندان و رانندگان دیگر تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید

 موتورسواران با خیالی راحت در سطح شهر جولان داده و خیابان‌ها را شش‌دانگ به نام خود سند زده و مرتکب تخلفات رنگارنگ رانندگی می‌شوند.

 موتورسواران در تمام کشور عبور از چراغ قرمز، عدم استفاده از کلاه ایمنی، تردد خلاف جهت، عبور از پیاده‌رو و نداشتن گواهی‌نامه را حق خود می‌دانند و با این تخلفات حادثه‌ساز شهر را برای خود و دیگران ناامن کرده‌اند.

صدای دلخراش گاز موتور در نیمه‌های شب و سرعت بالا آسایش شهروندان را نشانه می‌رود و زمینه‌ساز ترس و دلهره‌ای عمیق در وجود شهروندان می‌شوند انگار این شهر با تمام وسعتش تبدیل به یک پیست بزرگ برای راکبان ماجراجوی این موتورها شده است.

این روزها بیش‌تر از این‌که بزرگ‌سالان راکبان خودرو باشند، موتور‌سیکلت‌ها در اختیار نوجوانان قرار گرفته و یا هدیه‌ای برای قبولی در امتحانات و یا دانشگاه است که والدین برای آنان تدارک دیده‌اند، وسیله‌ای که در نظر بیش‌تر افراد راندن آن نیاز به گواهی‌نامه ندارد و داشتن کلاه‌ایمنی برای نجات جان امری ابتدایی تلقی می‌شود.

راندن موتور نیازمند فرهنگ‌سازی است

جامعه ما نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، فرهنگی که در آن راکبان موتور‌سیکلت باید دارای گواهی‌نامه بوده و همیشه از کلاه‌‌ایمنی استفاده کنند و راندن موتور برای افراد زیر سن قانونی در هر شرایطی چه از سوی خانواده‌ها و چه از سوی دولت و قانون ممنوع باشد.

از طرفی دیگر در جامعه برای هر اقدامی قوانین و راهکارهایی وجود دارد که انجام کارها باید براساس موارد گفته شده باشد و در چارچوب قانون انجام شود که از جمله قوانینی که برای راکبان موتور سیکلت در نظر گرفته شده رعایت حد مجاز سرعت، داشتن گواهی‌نامه، تردد نکردن در پیاده‌راه‌ها، داشتن کلاه ایمنی و دیگر قوانینی است که موتور‌سواران مستلزم انجام آن هستند اما گاهی موتور‌سواران از چارچوب قانون فراتر رفته و با تردد در پیاده‌راه‌ها و عبور از چراغ قرمز، ایجاد آلودگی صوتی، نداشتن گواهی‌نامه جدای از اینکه برای خود خطری بزرگ ایجاد می‌کنند زمینه‌ساز سلب آرامش از جامعه و تهدید امنیت و آرامش سایر همشهریان نیز می‌شوند.

ویراژ موتورسواران تهدیدی بر امنیت جامعه

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: بازار موتور‌سواری از ایام عید داغ می‌شود اما بعد از خرداد ماه و تعطیلی مدارس این امر به یک فاجعه تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه راکبان موتور در ایام تابستان بیش‌تر دانش‌آموزان و نوجوانان هستند عنوان کرد: با این شرایط هم آرامش و سلامت خود را به خطر می‌اندازند و هم سبب نگرانی و استرس ما می‌شوند.

این شهروند عنوان کرد: استرسی که بر پایه آن نمی‌گذاریم فرزندانمان در کوچه و خیابان گذر کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیش‌تر نوجوانان در شرایط و سن خاصی هستند که سعی در نشان دادن خود و جلب توجه دارند، به همین خاطر سعی در انجام حرکات نمایشی نظیر مارپیچ، تک‌چرخ را دارند که اموری خطرناک و حادثه‌آفرین هستند.

این شهروند عنوان کرد: از طرفی با صدای گاز موتور و بوق‌های نابهنگام و نامناسب سبب برهم خوردن آرامش و سکوت شهر و آلودگی صوتی و آزار و نارضایتی شهروندان می‌شوند.

وی با بیان اینکه نوجوانان علاقه شدیدی به تجربه هیجان دارند و در سن حساسی قرار دارند ادامه داد: باید پدر و مادرها به این موضوع بسیار دقت داشته باشند و از قرار دادن موتور در دسترس افرادی که گواهی‌نامه ندارند خودداری کنند.

۹ فوتی بر اثر تصادف موتورسواری

حبیب‌الله موسوی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: در مدت چهار ماهه اول سال در تصادفات درون شهری ۱۷ نفر فوت کردند که ۹ نفر از آنان راکبان موتورسیکلت بودند.

وی با بیان اینکه بیش‌ترین جرحی و فوتی نیز بر اثر تصادف با موتورسیکلت عنوان شده است خاطرنشان کرد: بالای ۶۰ درصد مصدومان و ۵۰ درصد فوتی‌های درون شهری مربوط به موتور‌سواران است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان عنوان کرد: معضلی که راکبان موتور در جامعه ایجاد می‌کنند علاوه بر اینکه نظم جامعه را بر هم می‌زند، آثار بد و تصادفات جرحی، خسارت مالی و فوتی برجای می‌گذارند.

وی با تاکید بر اینکه خانواده‌های راکبان موتور در این امر نقشی مهم و تعیین‌کننده دارند بیان کرد: با توجه به اینکه بیش‌تر از مهارت رانندگی، فرهنگ‌سازی رعایت قوانین تأثیرگذارتر است.

موسوی عنوان کرد: شاید افراد ظرف مدت کوتاهی راندن موتور را فراگیرند ولی عدم رعایت مقررات زمینه گسترده‌تری برای ایجاد حادثه فراهم می‌کند.

وی اظهار کرد: قوانینی مانند عدم تردد در پیاده‌راه‌ها، استفاده از کلاه ایمنی، رانندگی با سرعت مجاز مواردی هستند که علاوه بر مهارت نیاز به رعایت و انجام آن هستند از همین‌رو خانواده‌ها نقش مهم و حیاتی در این امر دارند‌.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان تصریح کرد: والدین در صورتی که فرزندشان گواهی‌نامه داشته باشد موتور در اختیار او قرار دهند.

فرهنگ موتور‌سواری بر مهارت برتری دارد

وی با اشاره به اینکه فرهنگ سوارشدن بر موتور طبیعتاً معضلات و خطرات موجود را کاهش خواهد داد یادآور شد: باید در این زمینه اقدامات و کارهای لازم انجام شود.

موسوی افزود: بسیار مشاهده می‌شود موتورسواران در پیاده‌راه‌ها و خط ویژه اتوبوس حرکت می‌کنند که ما به صورت قاطع با آنان برخورد می‌کنیم و روزانه بالای ۵۰ موتور سیکلت توقیف می‌شود.

وی با بیان اینکه ما توقیف ساعتی نیز را در طرح داریم که در این زمینه بسیار موثر است تصریح کرد: در مدت زمان این توقیف ساعتی موتور‌سوران مورد تعلیم و آموزش قرار گرفته و در صورت داشتن سابقه به پارکینگ منتقل خواهند شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان عنوان کرد: رانندگی نکردن بدون گواهی‌نامه و داشتن کلاه ایمنی از امور مهم در این زمینه هستند که باید فرهنگ‌سازی شود و در صورت نداشتن گواهی‌نامه توقیف خواهد شد و این اقدام جرم تلقی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها، اطرافیان و رسانه‌ها نقش مهم و حساس در فرهنگ‌سازی در این زمینه دارند ادامه داد: آنان با بیان خطرات، حوادث و عوارض آن می‌توانند در کاهش حوادث تاثیرگذار باشند.

موسوی با تاکید بر اینکه ۹ موتورسوار طی چهار ماهه اول سال بر اثر تصادف فوت شده‌اند تصریح کرد: این فوتی‌ها آثار روانی و اجتماعی منفی در پی دارد.

وی ابراز کرد: در سال ۲۰۱۱ طی تحقیقاتی که انجام شده بود در اثر تصادف هر کدام از این موتورسیکلت‌ها مبلغی بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بر جامعه خسارت وارد می‌شد که اگر اکنون این خسارت‌ها محاسبه شوند افزایش ۵ برابری را به دنبال دارند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر