logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۲
[ شناسه خبر : ۴۰۰۵۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
پایان انتظار طولانی؛

۱۲۳ روستای زنجان آنلاین می‌شوند

۱۲۳-روستای-زنجان-آنلاین-می‌شوند
بعد از سال‌ها چشم انتظاری و وعده مسئولان همه 123 روستای بالای ۲۰ خانوار در استان زنجان به شبکه اینترنت پرسرعت متصل شده و از خدمات دولت الکترونیک بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ در خبری خوش برای اهالی روستاهای استان زنجان، مسئولان استان اعلام کردند که تا پایان سال جاری، تمامی روستاهای بالای 20 خانوار این استان به اینترنت پرسرعت مجهز خواهند شد. این خبر، پایان‌بخش انتظاری طولانی‌مدت ساکنان روستاهاست که سال‌هاست برای دسترسی به اینترنت پرسرعت چشم به راه بوده‌اند.

بیشتر بخوانید

با توجه به اعلام مسئولان، از ۲۱۸ روستای فاقد اینترنت در استان، 123 روستا باقی مانده است که طی ماه‌های آینده به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد. این در حالی است که از ابتدای دولت سیزدهم، همین 218 روستا در دستور بود تا به اینترنت پرسرعت مجهز شوند.

لازم به ذکر است که علاوه بر روستاهایی که به تازگی به اینترنت متصل می‌شوند، کیفیت اینترنت در 90 روستای دیگر نیز بهبود خواهد یافت. این اقدام نشان از عزم جدی مسئولان برای برقراری عدالت دیجیتال در استان زنجان دارد.

هفته دولت؛ آغاز فصل جدیدی برای روستاهای زنجان

با فرا رسیدن هفته دولت، بخشی از روستاهای زنجان به اینترنت پرسرعت مجهز می‌شوند و اهالی این روستاها می‌توانند از مزایای اینترنت پرسرعت بهره‌مند شوند. با اجرای این طرح، بسیاری از مشکلات ارتباطی روستاها برطرف خواهد شد و اهالی روستاها می‌توانند از خدمات الکترونیکی دولت و سایر خدمات آنلاین بهره‌مند شوند.

تاثیر اینترنت پرسرعت بر زندگی روستاییان

دسترسی به اینترنت پرسرعت، تحولات بزرگی را در زندگی روستاییان ایجاد خواهد کرد. از جمله این تحولات می‌توان به تسهیل دسترسی به خدمات دولتی اشاره کرد.

با تسهیل دسترسی به خدمات دولتی، روستاییان می‌توانند به راحتی به خدمات دولتی مانند ثبت‌نام در مدارس، پرداخت قبض و غیره دسترسی پیدا کنند.

توسعه کسب و کارهای روستایی از جمله مواردی تاثیرگذار وجود اینترنت در روستاها بوده که با استفاده از اینترنت، روستاییان می‌توانند محصولات خود را به بازارهای بزرگ‌تر عرضه کنند و کسب و کارهای خود را توسعه دهند.

ارتباط بهتر با دنیای خارج نیز دیگر مواردی است که با استفاده از اینترنت روستاییان می‌توانند تا با دنیای خارج ارتباط برقرار کنند، اخبار روز را دنبال کرده و از دانش و اطلاعات روز بهره‌مند شوند.

ارتقای سطح آموزشی دانش‌آموزان و جوانان نیز از جمله مواردی است که با وجود اینترنت روستاییان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و دانش‌آموزان روستایی می‌توانند از طریق اینترنت به منابع آموزشی متنوعی دسترسی پیدا کرده و سطح علمی خود را بالا ببرند.

مشکلی در تامین مالی نداریم

فرزاد توکلی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا از پیشرفت کند پروژه توسعه اینترنت در روستاهای استان خبر داد و اظهار کرد: عوامل تحریم و کمبود اعتبارات از جمله مواردی که باعث کندی اجرای این پروژه در استان شده است.

وی با بیان اینکه طرح اتصال روستاهای زنجان به شبکه ملی اطلاعات پرسرعت از دولت دوازدهم آغاز شده و از ابتدای دولت سیزدهم ۲۱۸ روستا در دستور کار قرار گرفته و فعلاً ۱۲۳ روستا به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با تاکید براینکه دلایل این تاخیر را می‌توان در مشکلات تامین تجهیزات، تحریم‌ها، تورم و شرایط جغرافیایی خاص استان جستجو کرد ادامه داد: تجهیزات مورد استفاده در این پروژه‌ها عمدتاً وارداتی هستند و مشکلات تحریمی و محدودیت‌های مالی، روند تامین آن‌ها را در گذشته با کندی مواجه کرده بود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین، تورم شدید چند سال اخیر باعث افزایش چشمگیر هزینه‌های اجرای این پروژه‌ها شده است.

توکلی با بیان اینکه از سوی دیگر، شرایط جغرافیایی سخت استان زنجان، به ویژه در مناطق کوهستانی، اجرای این پروژه را دشوار کرده است گفت: فصل کاری محدود در این استان سردسیر نیز بر کندی پیشرفت پروژه افزوده است.

وی تاکید کرد: روستاهای صعب‌العبور در اولویت آخر اجرای این پروژه قرار دارند و همین امر باعث شده تا مراحل پایانی پروژه با سختی بیشتری همراه باشد.

با این حال، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان اعلام کرد: تا پایان سال جاری، همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت پرسرعت مجهز خواهند شد.

وی عنوان کرد: مشکلات تامین تجهیزات، تحریم‌ها و تورم از جمله دلایل اصلی تاخیر در اجرای پروژه‌ها هستند.

توکلی گفت: شرایط جغرافیایی سخت استان و فصل کاری محدود بر کندی پیشرفت پروژه تاثیر گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: اعتبارات همه 123 روستا تامین شده و مشکلی در تامین اعتبارات این پروژه‌ها وجود ندارد.

انتظار شیرین برای رسیدن به اینترنت

ماری، روستایی در فاصله 45 کیلومتری شهر زنجان، سال‌هاست با مشکل نبود اینترنت پرسرعت و ضعف پوشش شبکه تلفن همراه دست و پنجه نرم می‌کند.

محمد عباسی، یکی از اهالی این روستا، در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا از خوشحالی خود بابت وعده مسئولان برای رفع این مشکلات خبر داد.

وی بیان کرد: «ما سال‌هاست که در این روستا از نعمت اینترنت محروم بودیم. نبود اینترنت، مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده بود، از جمله مشکل در آموزش آنلاین فرزندانمان و دسترسی محدود به خدمات دولتی. اما خوشبختانه مسئولان استان به وعده‌های خود عمل کردند و قرار است تا پایان سال، مشکل اینترنت و آنتن‌دهی موبایل در روستای ما برطرف شود».

وی افزود: این خبر برای ما بسیار امیدبخش است. با اتصال به اینترنت پرسرعت، فرزندانمان می‌توانند به راحتی به منابع آموزشی آنلاین دسترسی پیدا کنند و از آموزش‌های باکیفیت بهره‌مند شوند. همچنین، ما می‌توانیم از خدمات دولتی به صورت آنلاین استفاده کنیم و بسیاری از کارهای روزمره خود را به صورت الکترونیکی انجام دهیم.

این ساکن روستای ماری در ادامه به اهمیت اینترنت در توسعه روستا اشاره کرد و گفت: با وجود اینترنت، می‌توانیم محصولات دامی خود را به صورت آنلاین به فروش برسانیم و از بازارهای بزر‌گ‌تر بهره‌مند شویم. همچنین، می‌توانیم از طریق اینترنت با سایر روستاییان و مردم ارتباط برقرار کنیم و از تجربیات یکدیگر بهره‌مند شویم.

وی از مسئولان استان تشکر کرد و گفت: از مسئولانی که به فکر رفع مشکلات روستاها هستند، تشکر می‌کنیم. امیدواریم که این وعده هر چه زودتر عملی شود و ما بتوانیم از مزایای اینترنت پرسرعت بهره‌مند شویم.

عبدالله محمدی، از ساکنان یکی از روستاهای زنجان است که با تازگی به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کرده‌اند درباره تأثیر مثبت دسترسی به اینترنت پرسرعت در زندگی روزمره خود چنین می‌گوید: «قبلاً برای انجام ساده‌ترین کارها مجبور بودیم به شهر برویم. مثلاً برای پرداخت قبض‌ها، باید ساعت‌ها در صف بانک می‌ایستادیم. اما حالا با وجود اینترنت، همه این کارها را می‌توانیم به راحتی و از خانه انجام دهیم».

و اما سخن پایانی

با اتصال روستاهای استان زنجان به اینترنت پرسرعت، فصل جدیدی در زندگی روستاییان این استان آغاز شده است. این اقدام مهم، گامی بزرگ در راستای کاهش شکاف دیجیتالی و ایجاد عدالت اجتماعی است. امیدواریم با ادامه این روند، همه روستاهای کشور به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر