logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۰
[ شناسه خبر : ۴۰۰۳۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
با بی‌دقتی‌های خود؛

قربانی فضای مجازی نشویم

قربانی-فضای-مجازی-نشویم
امروزه فضای مجازی راهی برای تسهیل انجام بسیاری از کارها شده است، اما نداشتن اطلاعات لازم در راستای استفاده از این فضا ضررهای جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ در فضای مجازی امکان سوء استفاده از اشخاص بالاست و افرادی که از این امکانات استفاده می‌کنند باید با اطلاع وارد این عرصه شوند چراکه کوچک‌ترین بی‌احتیاطی گرفتاری در دام کلاهبرداران را به‌ همراه دارد.

بیشتر بخوانید

در این میان اگر فردی در دام سودجویان افتاد ردیابی فرد مجرم کاری چند برابر دشوارتر و پیگیری شکایت برای کلاهبرداری سخت و حتی گاهی غیرممکن است و بهترین روش برخورد با این قضایا بالابردن سطح آگاهی و اطلاعات لازم درباره فضای مجازی و شگردهای جدید کلاهبرداری است. 

سودجویان شگردهای متفاوتی برای کلاهبرداری‌های اینترنی در نظر می‌گیرند و افرادی که به سواد رسانه تسلط کافی نداشته باشند در دام شیادان گرفتار می‌شوند.  

وقتی کسی از نرم‌افزاری که داخل گوشی نصب می‌کند یا اطلاعات دقیق از لینک‌های آلوده ندارد در واقع سواد رسانه و اطلاعات کافی ندارد و این خود بزرگ‌ترین معضل و مشکل در جامعه امروزی است.

 خرید و فروش منارزل در بنگاه‌ها انجام شود

در این میان محمد حسنی یکی از افرادی که در دام کلاهبرداران اینترنتی افتاده است با بیان اینکه خرید و فروش منزل یا زمین زیر نظر بنگاه‌های معاملاتی انجام شود اظهار کرد: هنگام مشاهده آپارتمان‌ و زمین با قیمت مناسب در سایت‌های دیوار و شیپور در پرداخت بیانه خودداری کنید.

وی با بیان اینکه داشتن اطلاعات لازم در هر زمینه‌ای مانع گرفتاری و عدم دچار شدن در دام کلاهبرداران می‌شود افزود: به هیچ شماره‌ تماس در فضای مجازی اعتماد نکنیم. 

یکی دیگر از افرادی که در دام کلاهبرداران اینترنتی گرفتار شده است با اشاره به اینکه در هنگام خرید یا معامله به محل مربوطه رفته و از نزدیک جنس مورد نظر را ببینید اضافه کرد: با چشم بسته هیچ مبلغی برای افراد ناشناس واریز نکنید.

احمدی افزود: استفاده از لینک‌های آلوده عامل دیگر برای سوء استفاده افراد سودجو است و باید در این زمینه اطلاع‌رسانی شود تا عموم مردم نسبت به آن حساس شوند.

وی ابراز کرد: همشهریان دقت لازم داشته باشند آگهی‌هایی که در سایت‌های شیپور و دیوار مبنی بر خرید و فروش درج می‌شود قابل اعتماد نیستند.

باز کردن لینک‌های مشکوک راهی برای گرفتار شدن

مرضیه افشار از دیگر گرفتار شدگان در دام کلاهبرداران است وی در گفتگو با موج‌رسا با بیان اینکه لینکی مبنی بر شرکت در قرعه‌کشی اربعین دریافت کرده بودم و با باز کردن لینک تمام موجودی حساب بانکی‌ام خالی شده بود اظهار کرد: عدم اطلاع از لینک‌های آلوده باعث بروز مشکلات دیگر می‌شود.

 وی گفت: پیشنهاد می‌کنم همشهریان از باز کردن لینک‌های مشکوک خودداری کنند تا در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند یکی از مواردی که باعث خالی شدن حساب‌های بانکی افراد می‌شود همین لینک‌های آلوده است.

 

 لینک‌های مخرب دام کلاهبردان برای کاربران

در این میان احمد موسوی رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان زنجان در گفتگو با خبرنگارموج‌رسا با بیان اینکه امروزه مشکلات متعددی در ارتباط با کلاهبرداری‌های اینترنتی گزارش می‌شود اظهار کرد: در این میان سودجویان از عدم آگاهی مردم در ارتباط با روش کار برخی نرم‌افزارها یا بد افزارهایی که در گوشی همراه وجود دارد سو استفاده می‌کنند.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان زنجان عنوان کرد: همشهریان اگر از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف لینکی مبنی بر ثبت‌نام‌های زیارتی دریافت می‌کنند اعتماد نکنند و هیچ اقدامی مبنی بر باز کردن لینک‌های آلوده انجام ندهند.

وی افزود: برای اخذ گذرنامه آگاهی‌هایی توسط سودجویان در فضای مجازی در حال گسترش است و لینک‌های جعلی در اختیار کاربران قرار داده می‌شود  که این لینک‌ها وارد صفحه‌های جعلی شده و با گرفتن اطلاعات شخصی فرد اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

 وی بیان کرد: امیدواریم مردم به نکاتی که گفته می‌شود توجه داشته باشند تا مشکلی در ارتباط با کلاهبرداری شیادان اینترتی برای کسی رخ ندهد.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: در هنگام بروز کلاهبرداری‌های اینترنی حتماً مراتب را به پلیس فتا در میان بگذارند تا در اسرع وقت نسبت به این مهم اقدامات لازم صورت گیرد.

امروزه استفاده از اینترنت باعث تسهیل شدن امورات مختلف در زندگی شده است به عنوان مثال پرداخت‌های قبوض، انتقال وجه و خریدهای اینترنتی همه جزو مواردی است که انسان در روزمرگی‌های خود باید به آن‌ها مراجعه کند. 

داشتن اطلاعات لازم در این زمینه باعث تسریع روند کارها می‌شود ولی عدم اطلاع از آن باعث بروز مشکلات عدیده خوهد شد.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر