logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۸
[ شناسه خبر : ۴۰۰۱۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خدابنده خبر داد:

احیای دست‌بافه‌های سنتی خدابنده

احیای-دست‌بافه‌های-سنتی-خدابنده
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خدابنده گفت: پلاس یکی از دست‌بافه‌های سنتی این شهرستان است که در سالیان دور تولید آن منسوخ شده بود که با همکاری بانوان روستای مادآباد خدابنده موفق به احیای مجدد این رشته شدیم.

معصومه شیری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ اظهار کرد: پلاس یکی از دست‌بافه‌های سنتی شهرستان خدابنده است که در سالیان دور تولید آن منسوخ شده بود که با همکاری بانوان روستای مادآباد خدابنده موفق به احیای مجدد این رشته شدیم.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه پلاس از پشم طبیعی گوسفند است افزود: بانوان روستا به شکل سنتی آن را می‌ریسند و بدون هر رنگ‌آمیزی ، بصورت خام، در محیطی باز مثل جنگل شروع به چله‌کشی بر روی دار زمینی کرده و وقتی آماده برای بافت شد به منزل انتقال داده می‌شود و در یک سمت از اتاق میخ‌های دار را بر زمین کوبیده و بافت پلاس را شروع می‌کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خدابنده ادامه داد: مدل بافت پلاس مانند جاجیم و به عرض ۵۰ سانتی‌متر و به درازا تا جایی که نخ داشته باشند بافته می‌شود، و سپس برای تولید محصولات، نوار بافته شده را در اندازه‌های مورد استفاده کنار هم گذاشته و می‌دوزند.

وی اضافه کرد: از نمونه محصولات به دست آمده از پلاس می‌توان به خورجین، زیر‌اندازه، لحاف روی کرسی برای ایجاد گرمایش، رومیزی‌های سنتی و دیگر محصولات ابتکاری مثل کوسن مبل و کیف و کوله اشاره کرد.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر