logo
امروز : پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۳
[ شناسه خبر : ۴۰۰۱۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
تلاش در جهت آموزش‌ و تشویق برپایی نماز برای کودکان؛

اینجا کودکان به خداوند نزدیک‌‌تر هستند

اینجا-کودکان-به-خداوند-نزدیک‌‌تر-هستند
آموزش نماز به کودکان امری واجب و ضروری است که این امر در مساجد و پایگاه‌های شهرستان ماهنشان بسیار مورد توجه قرار گرفته و مسئولان مربوطه در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ نماز روشی زیبا و خاص برای ارتباط و راز و نیاز با خداوند است، نماز نه تنها قرب و نزدیکی به خداوند را برای انسان به ارمغان می‌آورد بلکه تاثیرات آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان نیز بی‌شمار و فراوان است، آثاری که در بهبود و زیبایی زندگی آدمی نقش قابل توجهی دارد.

بیشتر بخوانید

به طور کلی نماز به معنای ارتباط و پیوند بین بنده و خداوند بوده و در قرآن کریم به عنوان وسیله‌ای برای پیوستن به خداوند و رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی بیان شده است.

علاقه به نماز در جوهره وجود کودکان

اهمیت نماز تا جایی در زندگی بندگان نفوذ پیدا می‌کند که مورد توجه کودکان نیز واقع می‌شود و ذوق و علاقه‌ای غیرقابل وصف در جوهره وجود آنان شکل می‌گیرد و از همان کودکی در جهت برپا داشتن این وظیفه مهم الهی ترغیب می‌شوند.

در این میان والدین، خانواده و اطرافیان اعم از معلم، مربیان، ائمه جماعت و سایر مسئولان مرتبط نیز در این تشویق و تمایل و شیوه صحیح به پا داشتن و اجرای آن نقشی مهم و خطیر دارند.

یکی از این وظایف مهم برپایی کلاس‌های مهیج آموزشی برای فراگیری اجرای صحیح نماز، قرائت قرآن و احکام است.

آموزش نماز و آشنایی کودکان با نماز و مسائل دینی در دنیای امروز که زندگی با فضای مجازی و تجملات آمیخته شده است ارزش و اهمیت فراوانی دارد.

اهمیت آموزش نماز در پرورش فرزندان به دلایل متعددی ارتباط دارد، این فریضه الهی به عنوان یک عمل عبادی به کودکان آموزش می‌دهد که چگونه با خداوند ارتباط برقرار کنند و به او توجه کنند.

نماز راهبردی برای تقویت ارزش‌های اخلاقی کودکان

نماز می‌تواند به عنوان یک راهبرد برای تقویت ارزش‌های اخلاقی در فرزندان به کار گرفته شود و به عنوان یک ابزار برای تقویت روابط خانوادگی استفاده شود.

آموزش نماز به فرزندان یکی از اصول تربیت اسلامی، در پرورش فرزندان بسیار مهم است و با توجه به اهمیت این موضوع، والدین باید در پرورش فرزندان خود به آموزش نماز به صورت جدی و با تمرکز بالا توجه کنند.

آموزش نماز به کودکان کمک می‌کند تا به خودشان اهمیت بدهند و از مسئولیت‌پذیری خود آگاه شوند. همچنین، باعث می‌شود فرزندان به سمت خلاقیت، هنر و زیبایی‌شناسی روی بیاورند. 

 نماز به عنوان یک عمل عبادی، کودکان را به سمت تقوا و ارتباط با خدا هدایت می‌کند.

 این عمل زیبا ‌علاوه بر تقویت روحیه و ارتباط با خدا کمک می‌کند، بلکه زمینه تقویت سلامت جسمی نیز کمک می‌کند. نماز باعث تحرک بدن و استراحت ذهن می‌شود که هر دو عامل مهمی در حفظ سلامت جسمی و روانی فرزندان هستند. بنابراین، آموزش نماز به طور همزمان به رشد و تکامل روحی و جسمی کودکان و فرزندان کمک می‌کنند.

از این رو بر همگان واجب است در آموزش و ترغیب و تشویق کودکان به این امر مهم، واجب و شیرین کوشا باشیم.

در این راستا در مساجد و پایگاه‌های شهرستان ماهنشان برنامه‌های متعدد و مختلفی در جهت آموزش نماز به کودکان، تشویق کودکان به برگزاری نماز و حضور در نماز جماعت انجام می‌شود.

جمع‌های دوستانه فضایی مناسب‌تر برای آموزش نماز

در این راستا نسیرین خلجی، فرمانده پایگاه حضرت زینب (س) ماهنشان به موج‌رسا گفت: ایام اوقات فراغت زمان مناسبی است تا کودکان در فضای شاد و به دور از فضای مجازی قرار گیرند و در جمع دوستانه خود آموزش‌های لازم برای انجام این فریضه الهی را فرا گیرند.

وی با بیان اینکه هر کدام از ما در قبال این کودکان و به پا داشتن نماز و وظایف دینی آنان مسئول هستیم عنوان کرد: ما علاوه بر اینکه در زمان اوقات فراغت به آموزش‌های لازم در زمینه نماز، قرآن و احکام می‌پردازیم افزود: این کلاس‌ها و حضور در مسجد فقط مختص زمان اوقات فراغت نیست بلکه ما در ایام و مناسبت‌های مختلف در مساجد گرد هم می‌آییم تا کودکان با مناسبت‌ها و ارزش آنان آشنا شوند.

برگزاری کلاس‌ها در مساجد نتایج فراوانی دارد 

حجت‌الاسلام سجاد بیات، امام جماعت مسجد جامع شهر ماهنشان نیز در این زمینه به موج‌رسا گفت: کلاس‌های آموزشی که در مساجد برگزار می‌شود از ابعاد و جهت‌های مختلف دارای ارزش و اهمیت هستند.

وی ابراز کرد: این کلاس‌ها با پر کردن زمان اوقات فراغت دانش‌آموزان و کودکان با عنوان کلاس‌های تربیتی و آموزشی مورد توجه هستند.

امام جماعت مسجد جامع ماهنشان تصریح کرد: برگزاری این کلاس‌ها زمینه‌ساز دوری افراد از فضای مجازی و شرکت در جمع‌های دوستانه و فراگیری مهارت‌های اجتماعی امر موثر است.

وی با بیان اینکه ایجاد فضای پرسش و پاسخ در میان کلاس‌های آموزشی نیز بسیار تاثیرگذار است ادامه داد: با وجود شرایط پرسش و پاسخ کودکان در پی یافتن پاسخ سوالات خود یا پاسخ به سوالات دیگران ترغیب شده و فراگیری بهتری خواهند داشت.

بیات با تاکید بر اینکه این کلاس‌ها در تابستان و دوره اوقات و فراغت بسیار پر شور‌تر برگزار می‌شود ابراز کرد: در سایر ایام و مناسبت‌های سال نیز این کلاس‌ها اجرا می‌شود و ما در جهت آشنایی کودکان با مناسبت‌ها و ایام و مطالب و ارائه اطلاعات لازم به کودکان در تلاش هستیم.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر