logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۲
[ شناسه خبر : ۳۹۹۸۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
روایت دردناک از محرومیت آبی روستایی در دل کوه؛

آب مایه حیات روستای کَردی نیست

آب-مایه-حیات-روستای-کَردی-نیست
روستای کَردی از توابع بخش مرکزی ماهنشان است که با جمعیتی بالغ بر ۳۵۰ نفر با مشکل کمبود شدید آب مواجه بوده و روزانه برای هر خانوار ۴۰ تا ۶۰ لیتر آب در دسترس قرار می‌گیرد و اهالی این روستا در رنج بی‌آبی به سرمی‌برند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ مسئله کم‌آبی و بی‌آبی در همه نقاط اعم از شهری و روستایی مشکلات بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی به وجود می‌آورد اما شدت و اندازه آن می‌تواند در نقاط و مناطق مختلف سکونت‌گاهی متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید

بی‌آبی در شهرها بیش‌تر در مسئله اجتماعی و بهداشت ورود می‌کند اما وجود این معضل علاوه بر مشکلات اجتماعی، بهداشتی در زمینه‌های اقتصادی روستا‌ها نیز تأثیرات قابل‌توجهی به جای می‌گذارد.

نبود آب تبعات فراوانی به دنبال دارد 

روستاها قطب‌های تولید محصولات کشاورزی و پرورش‌دهندگان دام بوده و در صورت مشکل در امور مربوطه سبب افت در تولید و پرورش خواهد شد. با افت در زمینه‌هایی یادشده کشاورزان و دامداران در پی یافتن شغل مناسب به شهرها مهاجرت خواهند کرد.

در این میان روستای کَردی یکی از محروم‌ترین روستاهای استان زنجان است که در بخش مرکزی شهرستان ماهنشان واقع شده و با دارا بودن نزدیک به ۱۰۰ خانوار جمعیتی بالغ بر ۳۵۰ نفر از جمعیت این شهرستان را به خود اختصاص داده است.

شغل بیش‌تر مردم روستای کَردی کشاورزی و دامداری بوده و اهالی روستا در گذران زندگی خود با مشکلات متعدد و مختلفی مواجه بوده‌اند اما در این میان مشکلی که بیش از همه رَنج‌آور بوده و زندگی اهالی را با مشکل مواجه کرده، نبود آب است.

مردم روستا در جستجوی آب

یکی از اهالی روستا در گفتگو با موج‌رسا گفت: بیش از ۲۸ سال از احداث قنات روستا می‌گذرد و در حال حاضر به اندازه نصف شیر آب، ورودی آب روستا است.

وی با اشاره به اینکه اهالی محروم اين روستا چندین سال است با تانکر آبرسانی می‌شود گفت: آن‌هم هفته‌ای یک‌بار با آب شور ماهنشان که امسال آن‌هم میسر نشده است.

این فرد بیان کرد: اهالی روستا برای تامین آب شرب و مصرفی روزها و شب‌های خود را در کوه، صحرا و روستا‌های همجوار سپری می‌کنند.

وی با بیان اینکه تأمین آب با روش‌های فوق نیز بر همگان میسر نیست خاطرنشان کرد: پیرمرد و پیرزن، افراد بی‌کس و بیمار و فرد معلول هم توانایی تأمین آب با اين وضعیت را ندارد.

یکی دیگر از اهالی روستا کَردی گفت: با آب ورودی روستا روزانه برای هر خانوار ۴۰ تا ۶۰ لیتر آب می‌رسد با این آب هیچ‌ کاری نمی‌توان انجام داد.

وی با اشاره به اینکه با ۴۰ لیتر آب فقط مصرف آشامیدنی و پخت و پز به زور قابل انجام است افزود: اهالی برای شست و شو، استحمام و سایر امور ضروری در مضیقه قرار دارند.

این روستایی تاکید کرد: با این وضعیت کم‌آبی رعایت بهداشت به کم‌ترین حد خود رسیده و زمینه‌ساز ایجاد انواع بیماری‌ها شده است.

وی ادامه داد: برخی از مردم که قوم و خویش در سایر روستاها و شهر‌ها دارند به خانه آنان پناه برده و در حال گذران روزگار خود هستند ولی برخی دیگر همانند ما در روستا مانده و در شرایط نامساعد دست و پنجه نرم می‌کنیم.

کمبود آب زمینه‌ساز نزاع

این روستایی با بیان اینکه مردم بر سر جمع‌آوری آب در ورودی روستا صف می‌کشند ابراز کرد: وجود صف‌های طولانی و شلوغ سبب دعوا و نزاع اهالی می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر شرایط با این وضعیت ادامه داشته باشد به مرور زمان اهالی مهاجرت کرده و روستا خالی از سکنه خواهد ماند.

فاطمه محمدی، دهیار روستای کَردی در این باره به موج‌رسا گفت: مشکل کم‌آبی با شروع فصل گرما بسیار شدید‌تر از سایر فصل‌ها است.

وی یادآور شد: اگر مشکل برطرف نشود مردم در زمینه بهداشت با مشکلات جدی رو به رو خواهند شد.

دهیار روستای کَردی با بیان اینکه برای حل مشکل آب به نهاد‌های مربوطه مراجعه کرده‌ایم و جلسات متعددی در این باره برگزار شده است اظهار کرد: با این وجود فعلاً گشایشی در این امر انجام نشده است.

نبود آب زمینه‌ساز مشکلات بهداشتی 

جمال محمدی، رئیس شورای اسلامی روستای کَردی به موج‌رسا گفت: کَردی از جمله روستاهایی است که در ارتفاعات واقع شده است. چشمه و قنات موجود نیز در این روستا خشک شده و به طور کلی با مشکل نبود آب مواجه شده‌ایم.

وی با بیان اینکه مشکل کم‌آبی حدود ۱۵ سال است که گریبان‌گیر اهالی روستا شده است عنوان کرد: طی سال‌های گذشته در فصول گرم سال آب‌ر‌سانی سیار انجام می‌شد که امسال آن‌هم وجود ندارد.

رئیس شورای اسلامی روستای کردی ابراز کرد: یک شیر آب (به اندازه یک انشعاب) به صورت کلی دِبی آب روستای کردی با جمعیت ۳۵۰ نفر است که این شیر هم در صورت بستن فلکه آب جمع خواهد شد.

وی ابراز کرد: اهالی مدام گرد این شیر آب جمع می‌شوند تا آب مورد نیاز خود را جمع‌آوری کنند و از آنجا که یک انشعاب پاسخگوی نیاز خانوارهای روستا نیست گاهی نزاع روستاییان بر سر نوبت آب را به دنبال دارد.

محمدی خاطرنشان کرد: با وجود یک انشعاب حتی امکان تأمین آب شرب برای اهالی مسیر نمی‌شود و اموری مانند استحمام، رعایت بهداشت نیز امری غیر قابل انجام است.

وی با اشاره به اینکه اهالی روستا در مضیقه و تنگنا هستند گفت: اقدامات نهاد‌ها نیز تاثیری نداشته و محلی که بتوان در آن چاه حفر کرد تا به آب دسترسی داشته باشیم نیز وجود ندارد.

رئیس شورای اسلامی روستای کردی مطرح کرد:‌ با توجه به عبور رودخانه‌ای از روستا طی سالیان گذشته با همکاری نهاد آبادانی و پیشرفت شهرستان ماهنشان سدی طبیعی ایجاد کردیم تا آب پشت سد جمع‌آوری شده و وارد مدار شود و به صورت طبیعی تصفیه شده و مورد استفاده اهالی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه این اقدام امری مفید و موثر بود که طی چند سال کارایی خوبی داشت مطرح کرد: اما امسال با توجه به خشک شدن کامل رودخانه این امکان نیز از دسترس ما خارج شد.

زمین‌های روستا فاقد ذخایر آبی هستند

وی افزود: در منطقه جغرافیایی کردی زمین مناسبی برای حفر چاه وجود ندارد و زمین‌های موجود در روستا عموماً در ارتفاعات بوده و یا مناسب حفر نیستند و در اطلاعات ژئوفیزیک فاقد ذخایر آبی هستند.

محمدی عنوان کرد: ما بین روستای قاضی‌کندی و روستای کَردی محلی وجود دارد که پروژه‌ای برای تامین آب روستای قاضی‌کندی اجرا شده است و اهالی کردی تقاضا دارند که از همان محلی که آب شرب روستای قاضی‌کندی تامین می‌شود از همان روش آب روستای ما نیز تامین شود که با مخالفت اهالی روستای قاضی‌کندی مواجه بوده‌ایم.

اهالی قاضی‌کندی مخالف آب‌رسانی به کَردی هستند

علی‌محمد نادرخانی، مدیرعامل آب و فاضلاب استان زنجان در رابطه با مشکل آب روستای کَردی به موج‌رسا گفت: محل پروژه آب‌رسانی که ما بین دو روستای کردی و قاضی‌کندی انجام شده بود برای تامین آب دو روستا است.

وی خاطرنشان کرد: اهالی روستای قاضی‌کندی مخالف این امر شدند و آب‌رسانی به کردی از این محل میسر نشده است‌.

 مدیرعامل آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه جلسات متعددی در جهت حل این مشکل انجام شده است ادامه داد: این جلسات نتیجه‌بخش نبوده و در صدد هستیم تا در خود روستای کردی ظرفیتی برای تامین آب و حل مشکل پیدا کنیم‌.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر