logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰:۲۵
[ شناسه خبر : ۳۹۹۷۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

«آقالیق» مسجدی در دل تاریخ زنجان

«آقالیق»-مسجدی-در-دل-تاریخ-زنجان
پیشرفته‌ترین بناها پس از ورود اسلام به سرزمین‌های مختلف مساجد است که اهمیت آن در بین اقوام مختلف بسیار بالاست و نمی‌توان آن را به یک دوران خاص نسبت داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ مساجد از جمله مکان‌هایی است که می‌توان در آن به مشکلات جامعه و اختلافات خانوادگی و محلی پایان داد در گذشته اگر کسی مشکلی داشت آن را با امام جماعت یا یکی از ریش‌سفیدان مطرح می‌کرد و آن شخص نیز سعی در رفع مشکل پیش آمده داشت.

بیشتر بخوانید

اگر به ساختار و معماری مساجد در قدیم دقت کنیم تمام اصول رعایت شده است و این امر اهمیت موضوع را برای مسلمان نشان می‌دهد. در کشور مساجد کاه‌گلی بسیاری وجود دارد که با توجه به گذشت زمان مورد بازسازی قرار گرفته‌اند تا اهمیت این فرهنگ نسل به نسل و سینه به سینه در بین افراد و قومیت روایت پیدا کند.

 

مسجد آقالیق سال تأسیس 1286 در زنجان است

مسجدی در زنجان را معرفی می‌کنیم که قدمت ۱۱۲ ساله دارد، از سبزه میدان به سمت کوچه شیخ فتح‌الله‌زاده که وارد شوید ۵۰ متر جلوتر مسجدی با در چوبی و حیاتی بزرگ مانند حیات‌های قدیمی با اتاق هایی که سقف‌های چوبی دارد موجود بوده که نام این مسجد «آقالیق» است.

تاریخچه مسجد حجت‌الاسلام آقالیق به ۱۱۲ سال پیش یعنی سال تأسیس آن ۱۲۸۶ شمسی بعد از فوت حجت‌الاسلام آخوند ملاقربانعلی زنجانی بر می‌گردد و بعد از فوت ایشان این مسجد طبق وصیت ایشان به تکیه حجت‌الاسلام آقالیق مشهور شد.

زمانی که با هیأت امنای مسجد وارد صحبت شدیم و از خصوصيات اخلاقی حجت‌الاسلام آقالیق پرسیدیم گفتند ایشان دارای شخصیتی کاملاً مردمی بود و به مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کردند رسیدگی می‌کرد و به دلیل عبادات زیادی که داشت در شهر مشهور و دارای دست سبکی بود هر کودکی که در شهر بیمار می‌شد نزد حجت‌الاسلام می‌رفت و کودک حالش مساعد می‌گشت.

 

خانه‌ای ۵۰۰ متری که دور تا دور آن با اتاق‌هایی به هم وصل است. سقف این خانه کلًا چوبی است که امروزه برای هیأت و کارهای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی وارد مسجد می‌شوی احساس قدیمی و کهنه بودن آن را از دیوارها و پارچه‌هایی سیاه، علم‌های قدیمی، کتاب‌های قرآن قدیمی با کاغذهای کاهی و عکس‌های قدیمی از پیرغلامانی که از گذشته در این تکیه برای امام حسین (ع) عزاداری‌ می‌کردند می‌توان فهمید.

عکس‌های گرفته شده در ابعاد کوچک هستند و در این میان عکس چند شهید دیگر نیز به چشم می‌خورد که در تاقچه قدیمی داخل اتاقی بزرگ نزدیک علم نگهداری می‌شود و هیأت امنا فقط تنها اطلاعاتی که دارد این است این عکس‌ها برای پیرغلامان است، در این تکیه زمانی حضور داشتند و امروز در هیاهوی کوچه و بازار یادی از آنان نمی‌شود و تنها چند قطعه عکسی از آنان موجود است.

وقتی به عکس‌ها نگاه کردم حس غریبی داشتم که انسان بعد از مدتی که گذشت تنها به یک عکس تبدیل می‌شود عکس بر روی تاقچه که کمتر کسی ممکن است آن را بشناسد‌.

آن طرف حیات شبستان بانوان وجود دارد و از رنگ و روی آن پیداست که مرمت شده، کمی آن طرف‌تر زیرزمینی پر از دیگ، آبکش، اجاق‌گاز و یخچال وجود دارد که در ماه محرم اعضای هیأت در آنجا به آشپزی مشغول هستند و نذری درست می‌کنند.

وسط حیات یک درخت گردو وجود دارد که به حیات مسجد جلوه‌ای خاص می‌دهد و بالای شاخصه‌های آن پرنده‌ها و کلاغ‌ها لانه کرده‌اند.

هنگام غروب نزدیکی‌های اذان مغرب صدای دلنواز «الله اکبر» در داخل حیاط و مسجد طنین‌انداز می‌شود.

مسجد آقالیق جزو مساجد راکد است

از مشکلات مسجد که از هیأت امنا پرسیدم گفتند این مسجد راکد است و امام جمعه‌ای به نماز نمی‌ایستد. میراث فرهنگی در این زمینه اقدامی به دلیل قدمت بالای مسجد انجام نداده است و در واقع این مساجد دارای قدمت بالا را می‌توان جزو مکان‌هایی به حساب آورد که می‌تواند باعث جذب توریست به شهر شود.

شهر زنجان زیبایی‌های بسیار دارد و با کمی همت مسئولان مربوطه‌ می‌توان نهایت استفاده را داشت و باعث اشتغال‌زایی در حوزه‌های مختلف برای جوانان شد.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر