logo
امروز : پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰:۲۹
[ شناسه خبر : ۳۹۹۶۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
جذب توریست کلیدی برای اقتصاد است؛

برگزاری جشنواره انگور در روستای دَرسجین

برگزاری-جشنواره-انگور-در-روستای-دَرسجین
جشنواره انگور در سال جاری در روستای د‌َرسجین شهرستان ابهر در شهریور ماه برگزار می‌شود، این جشنواره می‌تواند محرک خوبی برای اقتصاد و جذب توریست برای این روستا باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ گردشگری کشاورزی در کاهش بیکاری در روستا، عمران و توسعه پایدار کشاورزی و روستایی، ایجاد فرصت‌های درآمدزا برای اهالی روستا، توسعه فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و استفاده بهینه از جذابیت‌های فرهنگی و طبیعی نقش مهمی دارد و زمینه را برای تعامل و روابط متقابل بین مردم افراد روستا و جامعه گردشگران فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید

گردشگری کشاورزی و باغ‌گردی چهره جدیدی از گردشگری است که در کشورهایی مانند انگلستان، نیوزلند، چین، کنیا و برخی دیگر از کشورهای میوه‌کار جهان محبوبیت پیدا کرده است، زیرا نه‌تنها به عنوان یک محرک اقتصادی، بلکه دارای پتانسیل است.

درسجین روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ابهر در استان زنجان ایران است. روستای درسجین دارای آب و هوای کوهستانی بوده و در آن محصولات باغی مانند انگور، بادام و گردو کشت می‌شود.  این دهستان به دلیل بافت قدیمی و داشتن شبکه پرپیچ وخم معابر در حال حاضر به عنوان یکی از چند روستای گردشگری استان زنجان انتخاب شده است.

روستای «درسجین» از توابع شهرستان ابهر که پیشینه تاریخی آن به قبل از اسلام باز می‌گردد، به دلیل دارا بودن ویژگی‌های شاخص معماری، گویش متفاوت مردمان آن و بهره‌مندی از موهبت‌های طبیعی به‌عنوان یکی از روستاهای دارای بافت باارزش در کشور معرفی شده است.

پس از گذر از راه‌ها به فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر ابهر به روستای زیبایی می‌رسیم که از جنوب و جنوب غربی به کوه دربند و از شمال غربی به کوه خلف‌سار محدود می‌شود. بناهای کاهگلی روستا با مصالح سنگین موجی از صفا و صمیمیت را در ذهن‌ها زنده می‌کند و درختانی که قد علم کردند و از دیوارهای گلی سایه خود را روی کوچه‌‌های باریک گسترانند، به میهمانان خوش‌آمد می‌گویند. 

نخستین دوره جشنواره در روستای درسجین در سال ۹۲ دهیاران ۱۷ روستا را گردهم آورد تا توانمندی‌های روستای خود را در قالب جشنواره انگور و محصول انگور خود را در معرض نمایش بگذارند. در سال ۹۲ دور دوم این جشنواره برگزار شد. در این جشنواره سه روزه که با حضور روستاهایی چون: چشین، قروه، میمون دره، ازناب، نورین، آقجه‌کند، شیورین، کینه‌ورس، کوی‌نیک، عمیدآباد، قمچ‌آباد، آلگزیر، رازمجین، کلنگرز، پیرسقا، درسجین برگزار شد از شهرستان ۵۶ نوع انگور در این جشنواره معرفی و در مسابقه شرکت داده شدند. هدف این جشنواره توانمندسازی جوامع محلی است، با توجه به باکیفیت بودن محصولات کشاورزی ابهر به خصوص انگور این شهرستان برگزاری چنین جشنواره‌هایی ضروری است.

برگزاری جشنواره انگور در شهریور ماه

احمد ذوالقدر در این‌باره اظهار داشت: جشنواره انگور از ۱۷_۱۵ شهریور ماه قبل از شروع مدارس در روستای درسجین برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روستای درسجین دارای پتانسیل‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف است، افزود: این سومین جشنواره انگور است که در این روستا برگزار می‌شود و از بین ۵۰۰ روستای کشور درسجین در بین هشت روستا در فهرست روستاهای گردشگری جهانی انتخاب شد.

فرماندار ابهر با تأکید براینکه کلیه دستگاه‌ها در جهت برگزاری باشکوه این جشنواره اهتمام داشته باشند، اظهار داشت: جشنواره انگور بهترین فرصت برای نشان دادن ظرفیت‌های گردشگری روستا و معرفی شهرستان ابهر به عنوان قطب انگور در استان زنجان است.

وی با بیان اینکه مسئول مستقیم این جشنواره بر عهده بخشداری است، گفت: در کارگروه‌ها وظایف هر ارگان به طور دقیق مشخص شده است و جهت حل مشکلات ترافیک نیاز است که اداره راهداری و نیروی انتظامی شهرستان پای کار بیایند و برای این سه روز تدابیر ویژه‌ای را در نظر بگیرند.

ذوالقدر تصریح کرد: مسئولان هماهنگی این جشنواره در معرفی روستا، شخصیت‌های برجسته و هنرمندان شهرستان اهتمام داشته باشند، این جشنواره باید تأثیرگذاری خوبی در بین مردم داشته باشد و باید طوری کار شود که از سراسر کشور هم در این جشنواره غرفه‌ای از محصولات و صنایع‌دستی خود ارائه دهند.

وی با تأکید براینکه این جشنواره فرصت مناسبی برای معرفی شهید قدیمی است، عنوان کرد: این جشنواره ظرفیت‌های روستای درسجین را برای جذب توریست افزایش می‌دهد.

Nnnj

برپایی ۴۰ غرفه در جشنواره انگور 

مهدی واعظی، بخشدار مرکزی شهرستان ابهر در این‌باره، گفت: تمام سعی خود را کردیم که جشنواره در برنامه‌های دیگر تداخل ایجاد نکند و این جشنواره قبل از شروع مدارس و در روستای درسجین اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه آخرین جشنواره در سال ۹۶ برگزار شد، افزود: سعی شده که همه مشکلات جشنواره قبلی را بررسی کرده تا در این جشنواره با آن مشکلات روبه‌رو نشویم و جشنواره‌ای خوب در سطح شهرستان اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه در این جشنواره ۴۰ غرفه برپا خواهد شد، اذعان کرد: ۲۰ غرفه مختص محصول انگور خواهد بود و ۲۰ غرفه دیگر برای معرفی صنایع‌‌دستی و صنایع شهرستان درنظر گرفته شده است.

بخشدار مرکزی شهرستان ابهر تصریح کرد: یک برنامه برای افتتاحیه در ۱۵ شهریور و یک برنامه اختتامیه در ۱۷ شهریور در نظر گرفته شده است.

واعظی به مشکلات پیش‌رو گریزی زد و خاطرنشان کرد: روستای درسجین در خصوص سرویس بهداشتی و پارکینگ با مشکل روبرو است که با توجه به حضور مهمانان در روزهای جشنواره با اداره آموزش و پرورش و اداره راهداری شهرستان هماهنگی‌های لازم انجام گرفته است.

ذرذ

ابهر رتبه اول انگور را دارد

حسن مولایی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر در این‌باره گفت: با توجه به ظرفیت بالایی که ابهر در حوزه تولید انگور دارد، ۹ هزار و ۵۰۰ نفر بهره‎‌بردار در این حوزه مشغول به کار هستند، این تعداد بهره‌بردار در ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات انگور فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه تولیدات سالانه انگور در شهرستان ابهر حدود ۱۲۰ هزار تن است، اضافه کرد: با این حجم از برداشت، شهرستان ابهر قطب تولید انگور در استان زنجان محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر در ارتباط با نحوه تولیدات انگور نیز اظهار داشت: ۷۰ درصد از تولیدات شهرستان در کشمش تیزآبی استفاده می‌شود.

وی به زمان برداشت انگور در استان زنجان اشاره کرد و یادآورشد: برداشت انگور در این استان به نوع اقلیم و رقم آن بستگی دارد که از تیرماه تا مهر ماه در سطح استان انجام می‌شود.

مولایی ارقام عسگری، یاقوتی، شاهانی، کندری، فخری، خلیلی، مراغه را از جمله تولیدات انگور شهرستان برشمرد و ادامه داد: انگور تولیدی استان زنجان در کشور به خاطر وجود روزهای آفتابی کافی از لحاظ درصد قند و غلظت املاح در سطح بالای استاندارد قرار دارد، به طوری که از نظر صادرات کشمش به استان‌های همجوار نیز صورت می‌پذیرد.

وی گفت: کشمش تیزآبی یکی از محصولات جانبی انگور است که در ابهر مورد توجه ویژه کشاورزان قرار دارد و توانسته یکی از محصولات مهم این شهرستان برای فروش در بازارهای داخلی و خارجی باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر با تأکید براینکه در حال حاضر شهرستان ابهر توانسته رتبه اول استان در کشت و تولید محصول انگور را به خود اختصاص دهد، خاطرنشان کرد: در جشنواره انگور سال جاری که در پنج غرفه به انگور و فرآورده‌های آن و محصولات دیگری مانند گردو، بادام، زغال‌اخته، زعفران اختصاص دارد.

با این حال جشنواره انگور در سال جاری در روستای درسجین شهرستان ابهر در شهریور ماه برگزار می‌شود، این جشنواره می‌تواند محرک خوبی برای اقتصاد و جذب توریست برای این روستا باشد.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر