logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۱
[ شناسه خبر : ۳۹۹۵۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
تمیزی شهر در گرو فرهنگ درست است؛

آشفتگی چهره شهر زنجان با زباله‌

آشفتگی-چهره-شهر-زنجان-با-زباله‌-
اگر در این روزها گذرتان سمت خیابان ۱۷ شهریور افتاد حتماً کمبود سطل‌های زباله توجهتان را جلب خواهد کرد، زباله‌هایی که در اثر انباشته شدن بوی نامطبوع داشته و جولان‌گاه موش‌ها و حشرات موزی شده است.

به گزارش پایگاه خبرنگار خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ سالیان سال است که جمع‌آوری زباله از شهر به صورت سنتی انجام می‌شود و با گسترش جمعیت شهرها، نیاز است از روش‌های مکانیزه نیز در این راه استفاده شود چراکه بی‌توجهی به این امر باعث ایجاد مخاطرات زیست‌محیطی در استان مخصوصاً مرکز شهر می‌شود.

بیشتر بخوانید

اگر در این روزها گذرتان سمت خیابان ۱۷ شهریور افتاد حتماً به کمبود سطل‌های زباله کنار خیابان‌های اصلی توجه کنید و بنگرید چهره شهر چقدر با انباشته شدن زباله سر خیابان‌ها زشت و نامناسب شده است.

زباله‌هایی که در اثر انباشته شدن بوی نامطبوع داشته و جولان‌گاه سگ‌ها، گربه‌ها، موش‌ها و حشرات موزی شده است.

وقتی علت مورد بررسی قرار می‌گیرد به این نتیجه می‌رسیم مردم همکاری لازم را با مأموران شهرداری ندارند و در ساعت مذکور زباله‌ها سر کوچه‌ها قرارداده نمی‌شود و باعث تشدید مشکلات مربوط به جمع‌آوری زباله‌ها می‌شود.

اما فرهنگ‌سازی درست باید در این امر صورت گیرد تا شاهد مشکلات و معضلات تجمع زباله در مکان‌های عمومی نباشیم. همیشه ملکه ذهنمان شود که جای زباله کف یا کنار خیابان نیست چون افزایش زباله افزایش زاد و ولد حشرات موزی و بیماری‌های دیگر را در بردارد.

در این راستا علی محمدی یکی از ساکنان خیابان ۱۷ شهریور زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه اکثر کوچه‌ها و خیابان‌های این منطقه صبح مملو از زباله‌های خانگی است اظهار کرد: همشهریان باید با هم همکاری کنند و رأس ساعت ۲۱ زباله‌ها را درب منزل بگذارند.

وی با بیان اینکه به علت عدم همکاری لازم بین مردم و مأموران شهرداری این منطقه محل تجمع موش‌ها شده است گفت: مخصوصاً سمت ورزشگاه امجدیه که به علت بافت قدیمی و کم‌توجهی به بهداشت عمومی موش‌ها اغلب به داخل مغازه‌ها و منازل آمده و سلب آرامش می‌کنند.

نبود سطل زباله عامل اصلی تجمع حشرات موزی است

در ادامه اکرم غنی‌لو از ساکنان منطقه سوم زنجان در محله ۱۷ شهریور زندگی می‌کند، دغدغه اصلی مردم محل را بوی نامطبوع جوی و تجمع زباله‌ها سر کوچه‌ها عنوان و اظهار کرد: مشکل اصلی دریچه‌های کانال است اگر دریچه‌ها خوب پوشش داده شود سوسک، پشه، موش در خیابان و منزل راه پیدا نمی‌کند.

ساکن منطقه ۱۷ شهریور زنجان ادامه داد: سر کوچه‌ها سطل زباله نیست و اگر هم باشد این سطل‌ها با فاصله زیادی از هم قرار داده شده است و این عامل خود باعث تجمع زباله در خیابان‌های اصلی می‌شود.

وی با بیان اینکه سوسک‌ها در اثر تجمع زباله سر کوچه‌ها ازدیاد پیدا می‌کنند و در کنار آن سر از خانه‌ها در می‌آورند گفت: اگر اهالی محل رعایت کنند و زباله‌ها را همین‌طور سرکوچه رها نکنند و در جوی نریزند مشکل حیوانات موزی در شهر حل می‌شود و در این امر شهرداری نیز باید همت کند.

ساکن منطقه ۱۷ شهریور زنجان گفت: نبود سطل‌های زباله و یا کم بودن آن‌ها عامل اصلی تجمع زباله‌ها است که نه‌تنها جلوه خوبی به شهر نمی‌دهد بلکه باعث افزایش زادو ولد موش‌ها، سوسک‌ها و حشرات موزی در سطح شهر می‌شود و شهرداری نیز باید در این امر دقت لازم داشته باشد.

کمبود نیرو در منطقه ۳ شهرداری زنجان

در ادامه منصور مرادلو رئیس شورای شهر زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه سالانه شهرداری بودجه‌ای در نظر می‌گیرد تا مخازنی برای حمل زباله مکانیزه در سطح شهر مد نظر قرار گرفته شود اظهار کرد: یک سری دیگر از سطل زباله‌ها در پارک‌ها و کنار خیابان‌ها گذاشته می‌شود تا شهروندان برای نظافت‌های درون شهری از آن‌ها استفاده کنند.

وی گفت: ما به دنبال این هستیم که جمع‌آوری زباله از سطح شهر مکانیزه باشد و سعی در اجرا کردن آن داریم تا تمیزی، نظافت و به موقع جمع‌شدن زباله‌ها به شهر یک نظم خاص ببخشد.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان عنوان کرد: باید در نظر داشت که یک سوم از نیروهای شهرداری منطقه سه شهر زنجان بازنشست شده‌اند.

وی ابراز کرد: باید بتوان کمبودها را جایگزین کرد تا زباله‌ها از سطح شهر جمع شده و به محل دفن زباله شهری که در منطقه مهتر است حمل و انتقال داده شود.

مرادلو ادامه داد: در برخی مناطق شهر زنجان حمل زباله‌ها به دلیل تنگ و باریک بودن کوچه‌‎ها به وسیله دست انجام می‌شود، مخصوصاً کوچه‌های منطقه بیسیم، منطقه دو و سه با این مشکل مواجه هستیم و امکان ورود ماشین مکانیزه حمل زباله به داخل کوچه نیست.

 وی افزود: در مناطقی مانند شهرک رجایی، اعتمادیه، شهرک کارمندان، گلشهر اکثر مناطقی که جدید ساخته شده‌اند امکان مکانیزه کردن زباله‌ها فراهم است.

واگذاری جمع‌آوری زباله منطقه ۳ به بخش خصوصی

وی با اشاره به اینکه شهرداری درباره منطقه سه شهر زنجان مبنی بر بازنشست شدن تعدادی از نیروهای خدمات شهری گزارشی ارائه داده است گفت: تصمیم بر این شد که بخشی از عملیات جمع‌آوری و انتقال زباله در این منطقه به بخش خصوصی واگذار شود. 

رئیس شورای شهر زنجان بیان کرد: منطقه یک و چهار شهر زنجان در دست بخش خصوصی قرار دارد و در منطقه سوم شهر نیز فقط نیروهایی که مستقیم با شهرداری قرارداد کاری دارند در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه حجم زباله‌هایی که در منطقه سوم شهر زنجان تولید می‌شوند به نسبت بیش‌تر از مناطق دیگر است، گفت: هر مخزن زباله بین 7 تا 10 میلیون تومان هزینه برای خرید نیاز دارد و شهرداری سالانه مکلف است نسبت به خرید و تعمیر آن اقدام کند.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان عنوان کرد: زمانی که محل برای قرار دادن مخزن زباله فراهم است شهرداری موظف است نسبت به آن اقدام کند.

کسبه مانع قراردادن سطل‌زباله در خیابان‌ها هستند

سجاد عباسی معاون خدمات شهری منطقه سوم زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه زباله‌ها جلوه زشتی به شهر و محل سکونت می‌دهد و اگر به این امور به درستی پرداخت نشود خود عامل اصلی در بروز انواع بیمارها است اظهار کرد: در منطقه ۱۷ شهریور زنجان سر برخی کوچه‌ها سطل آشغال نیست و سر برخی کوچه‌ها مملو از آشغال و زباله است، زمان گذاشتن زباله به بیرون از منزل شب‌هنگام بوده که مأموران جمع‌آوری زباله رأس ساعت ۲۱ اقدام به جمع‌آوری می‌کنند.

وی با بیان اینکه علّت تجمع زباله‌ها صبح هنگام به دلیل عدم همکاری لازم همشهریان با مأموران مربوطه است ابراز کرد: همشهریان در ساعت قید شده همکاری لازم را با مأموران جمع‌آوری زباله داشته باشند.

معاون خدمات شهری منطقه سوم زنجان ابراز کرد: سطح شهر فعلاً مجهز به سطل‌های مکانیزه نیست و تمام سعی بر این است که این امر به زودی تحقق یابد، با این حال سطل‌های زباله در خیابان‌های اصلی ۱۷ شهریور موجود است و آن هم برای استفاده عابران پیاده در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: تمام نیروهای خدمات شهرداری از ساعت ۴ صبح در امر تمیزی و جمع‌آوری زباله‌ها از خیابان‌های اصلی و فرعی کوشش دارند و این امر تا ساعت ۱۱ ادامه دارد.

معاون خدمات شهری منطقه سوم زنجان تأکید کرد: در برخی خیابان‌های اصلی سطل مکانیزه وجود ندارد و علت امر این است کسبه‌ای که در حال فعالیت هستند شاکی شدند که چرا سطل روبه‌روی مغازه گذاشته شده و چون شاکی بودند ما اقدام به جمع‌آوری سطل‌ها از آن منطقه کرده‌ایم.

وی گفت: در منطقه ۱۷ شهریور در خیابان‌های اصلی مبلمان شهری جهت استفاده همشهریان قرار داده بودیم و چون باز کسبه رضایت نداشتند و برخی عابران با کشیدن سیگار و ریختن آشغال جلوی درب شاکی بودند جمع‌آوری شد.

وی ادامه داد: امیدواریم همشهریان همکاری لازم را با مأموران جمع‌آوری زباله داشته باشند تا شاهد تجمع زباله‌ها سر کوچه‌های اصلی و فرعی نباشیم.

وی با تاکید بر اینکه همشهریان از قرار دادن زباله بر صندوق عقب ماشین خودداری کنند چون در بسیاری از موارد کیسه حاوی زباله پاره شده و زباله‌ها وسط خیابان پخش می‌شود و جلوه خوبی برای شهر ندارد، افزود: این امر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد تا سر ساعت ۲۱ زباله‌ها بر سر کوچه‌ها قرار داده شود و توسط مأموران مربوطه جمع‌آوری شود.

معاون خدمات شهری منطقه سوم زنجان بر لزوم اجرای طرح سطل زباله‌های مکانیزه در داخل شهر تاکید و ادامه داد: کسبه همکاری لازم را با مأموران خدمات شهری داشته باشند.

با این وجود امید است با تجهیز شدن تمام کوچه‌ها و خیابان‌ها به سطل‌های زباله مکانیزه حشرات موزی از شهر رخت ببندند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر